Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kristian Hunskaar

[#39483] Jon Olsen på Bærøy i Sannidal ca. 1650 - makeskifte med kronen i 1649?

Recommended Posts

Gjest Kristian Hunskaar

Ifølge bygdeboka for Sannidal og Skåtøy foretok Jon Olsen på Bærøy i 1649 et makeskifte med kronen. Han byttet bort alle sine eiendommer i Tønsberg len.Jeg er primært interessert i gården Bærevar i Stokke i Vestfold. I 1624 eide Ole Bærøy, som må være Jons far, 2 huder i Bærevar som odel og 1 bpd 16 mrk smør i Bærevar som pant. I den trykte skattematrikkelen, som for Tønsberg lens vedkommende er fra 1649, er Jon Bærøy ført som eier av 6 bpd smør i Bærevar, som var gårdens fulle skyld.Noe makeskifte i 1649 finner jeg ikke i Norges Rigs-Registranter (bind 9, 1648-1649). I landkommisjonens jordebok for 1661, står fremdeles Jon Bærøy som eier av hele Bærevar.Gikk ikke makeskiftet i orden? Er årstallet i bygdeboka feil? Hva kan bygdebokas kilde være?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg 'løfter fram' dette temaet, som det heter...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Jeg mener å ha sett kilden for noen år siden, men har visst ikke notert den. Har du sjekket Stattholderskabets ekstraktprotokoller?Jon Olsson er interessant, da han er svigersønn av Simen Dyresson på Men i Gjerpen. Hans far er som kjent Ola Jonsson, men hans mor er foreløpig ukjent. Eneste kjente søsken er foreløpig Rasmus Olsson på Linna i Bamble, gift med en halvsøster av Jons ektefelle.mvh Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.