Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Frank Johansen

[#39575] Mads Olsen i Aurskog ca. 1769-1846

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

En av mine forfedre i Aurskog var Mads Olsen. Han var 31 år og bodde på Ekra u. Monsrud i FT 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f10224&gardpostnr=70&sokefelt=skjul>Lenke (nr. 2181). Dvs. født omkring 1770.Han ble gift 31.10.1793 i Aurskog Kirke med Kari Andersdatter, se Lenke Hans adresse var da Orderud, hennes var Monsrud. Cautionister var Kiøstel Syversen Fossum og Christian Christophersen Orderud.Så kommer spørsmålet: Er dette samme Mads Olsen som ble konfirmert i Aurskog i 1786 som Mads Olsen Mangen: Lenke Og som ble født 19.04.1769 og døpt 21.04.1769:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Mads Olsens og Kari Andersdatters eldste barn - Anne - ble døpt 11.05.1794, se Lenke (høyre side).Jeg tyder 'Mads Olsen Ofra(??) og h.true Kari Anders D. ibid. B: Anne f. d. 5 May. T: Anne Anders d. Monsrud, Anders Olsen ibid, Marthe Tronds(??) d. Torpejd(??), Anders Pouls. ibid, Ingebj... Ofra(??)'Kan noen hjelpe meg å korrigere hva som står der? Og er adressen til Mads og Kari 'Ofra'? Jeg finner ingen gård eller plass som likner i FT 1801...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Det skal selvfølgelig være 'Ækra' i stedet for 'Ofra'. Ækra / Ækren / Ekra / Ekren var den plassen under Monsrud der de bodde i 1801.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Også navnene til fadderne til Mads og Karis andre datter - Johanne - trenger jeg hjelp til å få tydet. Se Lenke høyre side, 30. april.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mette Værnes

Hei FrankSå var det meg og denna gamle/dårlige skjermen igjen da :)), men jeg prøver meg igjen og tolker fadderne til Anne født 5. mai og døpt 11 mai 1794 til: Anna Andersd: Monsrud, Anders Olsen ibid (Monsrud), Marthe Povelsd: Torejd, Anders Pouls. ibid (Torejd). Er litt mer usikker på den siste, men det ser ut som om det kan stå 'Ingebrets: Ækra'...Fadderne til Johanne ser ut til å være: Kari Povels D., Helene Hansd:, Ole Nils. Fossum, Ole Olsen Monsrud, Ole Andersen Egeberg. Hei fra Mette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Takker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.