Gå til innhold
Arkivverket

[#39597] Navnet SLEPPA


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Under nr. 39564 er temaet 'Sleppa', trolig navn på husmannsplass. Jeg har begynt å fundere litt på selve navnet Sleppa. Er det noen som føler seg kompetent til å gi eksakt forklaring på det? En av Ivar Aasens forklaringer er bl.a.: 'Sleppa... slippe, blive løs eller fri....' Kanskje navnet har oppstått ved at dette er et sted der man slapp dyr på beite? (Et SLEPP, f.eks. saueslepp, kuslepp osv.- et mer kjent uttrykk er kanskje 'dueslepp'). Norsk Riksmålsordbok har som en av forklaringene til substantivet 'sleppe' at det er en '...sprekk, gang i fjellet...'. En annen forklaring i boken er 'slette' (subst.). Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg har ingen bedre forklaring på navnet. Derimot prøver jeg å sende deg bildet av Gustine Ørbek med pleiesønn her. Har fortsatt feilmeldinger på e-post adressene dine. ( Lurer på om det kan ha noe med at enkelte typer vedlegg fjernes av sikkerhtsgrunner) Har jo sendt bilder til deg før, og vedleggene kommer fram til andre, så jeg vet ikke hva årsaken er. Prøver om jeg får lagt inn bildet.Mvh. Gunn

bilete0938.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Sleppa - Sleppen kan sikkert bety mye forskjellig. På Tangen i Stange skal det også være et sted som heter Sleppen. Sleppen - skal i følge en familie som er fra plassen og som har Sleppen som familienavn - være et sted hvor fløterne slapp tømmeret utfor. Altså i fløterbekken eller fløterrenna eller hva det nå enn var. Jeg bare refererer hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Thor: Din forklaring av ordet er sikkert riktig -noen steder kan det passe, men ikke på Sleppa, Morskogen, Eidsvoll. Stedet ligger altfor langt fra Mjøsa til at det kan ha vært 'sluppet' tømmer derfra. 'Kuslepp' o.l. passer nok bedre der! GUNN: Jeg har mottatt din e-post med bilde til meg, og jeg sendte deg e-mail svar igår. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk bildet i e-posten likevel selv om jeg fikk feilmelding. Mail fra deg i går har jeg ikke fått, så noe må være rart med e-posten?Dette var også en måte å nå deg på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag har jeg sendt et bilde fra Ørbek 1937 igjen. Har forstørret det litt, og lurer på om du kjenner igjen personer fra Ørbek her? Håper bildet kommer fram i returen på din e-post.Er spent på om også den Ester som var nevnt i den andre debatten, kan være avbildet her? Nevner mailen her, siden det har vært vansker med forbindelsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.