Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#39643] Kristian Kruus

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg kan sikkert ikke hjelpe deg stort, men jeg husker å ha støtt på navnet i den nye Ålenboka (Ålbyggen). Jeg klarte sannelig også å finne stedet hvor denne Kristian Olsen Kruus er nevnt: under Vestre Nesvoll bind 2 side 24 ff. Der står at det i 1730 var skifte etter plassmannen her Ole Halvorsen Kruus i 1730. Denne Ole var gift med Berit Kristiansdatter (død før 1750). Under slektshistorien står det videre at Ole Halvorsen født ca 1694 kom fra Røros. Ole og Berit hadde følgende barn:1) Johannes f. ca 1718, gift med Gjørri Ludvigsdatter Gjerdsvoll (disse overtok plassen).2) Kristian, f. ca 1722, død 1750, gift med Berit Jonsdatter Grønli, f. ca 1720.3) Helle (ca1715 - 1754), gift med Bersvend Halvorsen Aspås.

Gjest Astrid Ryen

Kristian Olsen og Berit Jonsdatter Grønli hadde barna:Berit f. 1746, gift 1766 med Anders Pedersen JordsliGjertud, f. 1749, gift 1744 med Halvor Larsen StentrøenDisse står under Søndre Holla (side 63). Berit Jonsdatter Grønli gift der i andre ekteskap med Kristian Pedersen Grøt fra Haltdalen. Berit døde i 1798. Men dette vet du sikkert fra før!

Gjest Astrid Ryen

Mora til Ole Halvorsen blir i manntallet for Røros 1701 omtalt som Halvor Aackes enke (se lenken i innlegg 3). Bjørn Nyheim har på sin nettside notert en Halvor Ågesen som var berggesell på Røros sist på 1600-tallet (Åke er den svenske formen for Åge?). Jeg så etter i begravde Røros her i DA og fant da en Berit Ingebrigtsdatter død som Halvor Ågesens enke LenkeMen dette må du ta som en usikker spekulasjon fra min side!Mvh Astrid

Gjest Astrid Ryen

Hei Dag.Vel - jeg er ikke helt ukjent med at slikt kan skje, om man er litt av den distré type (det er jeg). Nok om det: Ole Halvorsen Kruus står i manntallet 1705 over folk ved Røros Verk. I 1715 (krigsskatt) står han nevnt under knekter med samme navn.Mvh Astrid

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.