Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

[#39648] Andreas Findanger (Finnanger) fra Fosnes

Recommended Posts

Gjest Målfrid Lundhaug Aalberg

Peder Andreas Finanger ble som enkemann gift i Nidarosdomen 10.juni 1829 med Karen Olsdtr.Peder står som 52 år ved giftermålet. Må da være født ca. 1777. De hadde fått en datter sammen, Marie Christine Øyåsøren. Ved giftermålet står Karens far som arb.mann Ole Larsen og Peders far Underoffiser Andreas Findanger fra Fosnes. Det er denne Andreas jeg gjerne skulle hatt opplysninger om. Håper noen 'derute' kan hjelpe meg. mvh Målfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne Langås

Hei. Hva er bakgrunnen for at Marie Christine oppført med navnet 'Øyåsøren'? I 1865-tellinga er det flere husmannsplasser i Melhus ved dette navnet. Kan hun ha vært bortsatt der i deler av oppveksten?Dessverre kan jeg ikke hjelpe deg videre bakover. På forespørsel fra en bekjent her i Åsen (etterkommer av Marie) fant jeg tak i foreldrenes giftermål, og fant de samme opplysningene som du har over. Jeg tok en rask kikk i kirkeboka for Fosnes, men den var svært omfattende. Peder ble døpt før kirkebøkene ble skjematisert, og prestegjeldet var stort...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aslaug Andersen

Hei! Jeg vil anta at den eneste muligheten du har til å finne noe bakover i slekta til Andreas er å lese kirkeboka for Fosnes, for det foreligger ikke noen bygdebok ennå. Finnanger ligger på Otterøya, som nå hører inn under Namsos, men hørte under Fosnes prestegjeld til ca 1820. Jeg hadde til låns mikrofilm i vinter som omfattet Fosnes og det er riktig som Arne Langås skriver, den er veldig omfattende. Det er fire kirkesogn med, og alle kirkelige handlinger kommer om hverandre. Men fra 1751 til 1783, som jeg leste, er det greitt å lese det, men det er et stort arbeide! Så det trengs tålmodighet! Lykke til! Hilsen Aslaug

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Espen Sandmo Namsos

Hei! Det er nylig utgitt ei bygdabok for ytre del av Otterøya i Namsos kommune. Der er også gårdene på Finnanger tatt med. der finner du kanskje svaret på spørsmålet ditt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.