Gå til innhold
Arkivverket

[#39747] Oppslag Sør-Odal bind VII, Sandnes


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Hei, er det noen der ute som har mulighet til å foreta et raskt oppslag i bind VII av bygdebok for Sør-Odal, på garden Sandnes?Jeg er interessert i hva som står om opphavet til Per Olsen Sandnes som visstnok levde i 1746. Foreldre og besteforeldre skulle holde. Jeg er også interessert i hva som står om konas opphav.Årsaken til at jeg lurer på dette er fra Sør-Odal I, s. 136 (under Vesle-Fulu): 'Kristoffer Nilsen Fulu solgte i 1746 sammen med Hans Knutsen Seim, Anders Olsen Seim, Per Olsen Sandnes og Lars Knutsen He plassen Kroksrud under Seim (dvs. Kroksrud i Nord-Odal) til Ola Torsen.'Lars Knutsen He og Hans Knutsen Seim var sønner av Knut Larsen Seim. Anders Olsen Seim var gift med enka etter en annen sønn av Knut Larsen Seim. Kristoffer Fulu kan passe inn som en fetter. Men hvordan Per Olsen Sandnes passer inn, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei!På side 351/352 finner jeg følgende:Ola Embretsen (se Skarnes) ca 1642-1731 var g m Ingeborg Larsdatter. Sønnen Per Olsen Sandnes ca 1665-1738 ble neste bruker av Sandnes. Han ble g 1705 med Mari Embretsdatter fra Trauten i Nord-Odal ca 1678-1718. Per ble gift 2 1719 med Åse Tostensdatter fra Østre Spikset ca 1696-1769.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Aha, det er nok moren - Ingeborg Larsdatter - som er nøkkelen her.Står det noe under Skarnes om hvor hun var fra, eller er opphavet ukjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.