Gå til innhold
Arkivverket

[#39768] Hjelp meg å finne hvor Petra Serine Hisken (Røising) ble gr.l 1914 på Østlandet


Gjest Alf Magne Jamne
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Magne Jamne

Petra f. 1884 på Bømlo, dro til USA i 1911 og giftet seg der (Portland, Multnomah, Oregon, USA) med sin venn Ole Ingmar Røising (Røysing) (i USA: Roising) f. 1880 i Sparbu, N.Trøndelag. Ole dro til USA i 1902. Han var snekker. Petra fikk en sønn i Stavanger i 1910 (Harry Trygve) som ble tilbake i Stavanger. Ole Ingmar var ikke hans far. Det jeg vet hittil er at Petra har dratt tilbake til norge. Hun bosatte seg i Oslo, og døde der i 1914, men jeg vet ikke hvor. Var Ole Ingmar med tilbake til norge??? Jeg forsøker å finne igjen Petra og Ole i norge i aktuell tidsperiode, ,men kan ikke finne noen av dem her. Jeg er meget takknemlig om noen kan hjelpe meg her. Antar at i hvertfall noen vet hva som har skjedd med Ole Ingmar, som da kan gi meg en ledetråd til Petra. Mvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er vel mulig at Hans Trygve ble igjen hos sin fars familie i Stavanger? Kanskje du finner noe ut via denne familien?I B II, s 440 står det fölgende om henne:'Theodor Iversen frå Stavanger, d. 1907. G. m. Petra Serine Olsdtr. Hiskjo, f. 1884. Born: a. Thordis Pernille Johanne, f. og d. 1907. Dei flytte til Stavanger. Petra reiste til Amerika etter at Theodor var død. Kom att og budde i Oslo.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En annen mulighet er å kontakte etterkommerne til hennes bror, Ola, som först bodde på Söre Lyklingholmen og siden på Hiskjo:'Ola Olson, d. &., Hiskjo, f. 1869. G. m. Andrea Kristine Pedersdtr. Ellefseth, indra Sakseid, f. 1871 i Os. Born: a. Olav, f. 1898. b. Kristine Olrikke, f. 1901. c. Olav Ellefseth, f. 1902. Reiste til Amerika. d. Torbjørn Gustav, f. 1904. e. Peder Richard Ellefseth, f. l906, g. Hiskjo. f. Elisabet Bergljot, f. 1908. Ola kjøpte bruket i 1901 og var brukar til han selde i 1912. Han flytte då til Hiskjo.'Skulle tro at Peter Richard fremdeles har etterkommere på Hiskjo, men da må de ha tatt et annet navn enn Ellefseth, kanskje han kalte seg for Olsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Magne Jamne

Riktig, Harry ble igjen i Stavanger til Petra kon tilbake fra USA, og han bodde med moren i Oslo til hun døde antatt i 1914. (kan være feil årstall).Jeg har det meste om Petras aner, men det jeg mangler er når hun kom tilbake, og med hvem, som kan gi meg svar på hvorfor og hvor hun bodde i Oslo. Hun dro åver til USA sammen med en yngre søster og de ankom Ellis Island 24. april 1911.Her mister jeg henne, med unntak av jeg vet at hun der borte giftet seg med sin venn Ole I. Røising en måned etter ankomst.Harry ble etter Petras død adoptert av sin onkel Olsen på Hiskjo, og flyttet derfor dertil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alf Magne Jamne

Takk for hjelpen Kjellaug. Har sjekket litt, men det er vanskelig å finne etterkommere av Ola.Det jeg etterlyser er hvor i Oslo Petra er gravlagt. Hvilken kirke?.Det trenger ikke være Oslo, men et sted rundt Oslo kan også være aktuelt. Jeg har kikket gjennom alt av utgitte kirkebøker til nå, men ikke funnet noe. Kan det tenkes at hun er gravlagt 'et sted på Østlandet'?Håper noen kan hjelpe meg videre her. mvh Alf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.