Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Magne Halvorsen

[#39787] Peder Michelsen f. ca. 1761 i Vestby, hustru Maria Olsdatter, hvor kom hun fra?

Recommended Posts

Gjest Magne Halvorsen

Vestby Gårdshistorie (bind 1 s. 850) under Dal omtaler Peder Michelsens hustru, Maria Olsdatter, som om hun opprinnelig kommer fra Rustad. Hun er imdleritd ikke nevnt under noen av Rustadgårdene i Vestby. Under Rokker (bind 1 s. 975), som vel er nabogården til Rustad i Garder, er det nevnt en Maria Olsdatter, født 1776, samme år som Peders hustru er oppgitt å være født. En indikasjon på at dette er den rette Maria er at datteren Ingeborg har samme navn som Marias mor. Ifølge Vestby Gårdshistorie ble Peder Michelsen og Maria Olsdatter gift 22. mars 1795.Er det noen som har tilgang til kirkeboka, og kan finne ut hva Marias far heter ved vielsen? J

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Sanden

Jeg har i Vestby bygdebok funnet (Bind 2 side 302 og bind 1 side 943) at hennes far heter Ole Ellefsen Svindskaug ca 1740-ca1791. Han døde på To søndre. Han var gift to ganger, først med Ingeborg Paulsdatter og så med Malene Pedersdatter. Dette kommer inn på min kones slekt, så jeg er interessert i flere opplysninger. Kontakt meg på slekt-alf krølla c2i.net viss du har mer opplysninger.Hilsen Alf Sanden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Halvorsen

Desverre vet jeg ikke mer om Ole Ellefsen enn det som står i Vestby Gårdshistorie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Alf Sanden

Det var ikke Ole Ellefsens forfedre jeg tenkte på, men heller etterkommere.Alf Sanden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Halvorsen

Hvis noen kan bekrefte at Maria Olsdatter fra Rokker var Peder Michelsen Dals hustru, så kan jeg sikkert finne ut noe om etterslekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.