Gå til innhold
Arkivverket

[#39797] Johanne Florentine f.1854 i Dyrø Tranø.Foreldre?


Gjest Linda Sivertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Sivertsen

Håper noen kan hjelpe meg med dette,for jeg står fast!Dette vet jeg:Johanne Florentine f.19.10.1854(står 19.9.1854 i kirkeboka,det er feil).Døpt 15.4.1855.Hjemmedøpt av Jørgen Peter Dyrøkløv. Foreldre:ungk.og murarbeider Berge Larsen og pige Inger Amundsdatter.Under foreldres navn står det:Kjærstad-Dyrøkløven.Johanne sa hun vokste opp på svensk prestegård,(antar hun var pleiebarn).Som 13-åring jobber hun med pomorhandelen,så da er hun vel tilbake i Norge? Hun bruker etternavnet Bergersen som pikenavn.Hun gifter seg med Sivert Sivertsen f.1854 i Bolsø(Romsdal).Hvor og når gifter de seg?De får mest sannsynlig sønnen Emil først,han dør ca.8 år gml.av lungebetennelse.Han er begravd i nord et sted,hvor?Resten av barneflokken: Gunda 1888 i Tranø.Alfred 1899 i Maarø.Axel 1893 i Maarø.Emil 1898 i Kr.sund. Hvor er Maarø?Mens hun bor i Kr.sund arver hun hus/plass nordpå.Hvor? Hun selger arven gjennom advokat/lensmann.Johanne bor resten av livet(95 år langt)i Kr.sund.Jeg og resten av fam. vil bli veldig glad om noen kan hjelpe.mvh.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Sivertsen

Rettelse til innlegg 1:Johanne og Sivert Sivertsens sønn Alfred er født i 1891 ,ikke 1899,beklager!Det er to Emil i søskenflokken,Emil f.1898 i Kr.sund er nr.2,oppkalt etter storebror som døde.mvh.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Emil Bernhard ble født 31(!). september 1880, døpt 26. desember 1880 i Bolsøy: LenkeKirkeboken inneholder muligens informasjon om foreldrenes vielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Sivertsen

Tusen takk,Ketil!Jeg antok det var nord i landet og låste meg der.Nå har jeg noe å gå videre med.Supert!mvh.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Den eneste Inger Amundsdatter jeg kan finne i Troms i 1865 er denne LenkeHun er svensk - og det kan være en forklaring på at Johanne var pleiebarn i Sverige. Kona på gården er også en Amundsdatter (kanskje søster av Inger)Et skudd i blinde, men kanskje likevel grunn til å undersøke nærmere.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Sivertsen

jeg fant også denne Inger Amundsdatter,men finner ikke ut om det er henne som er mor.Noen forslag til hvordan jeg går frem videre? Bygdebøker?Det står bokstaven d i rubrikken sykdom til Inger Amundsd.Betyr dette døv?Takk for hjelp,jeg lærer.mvh.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Bygdebøker kan være til god hjelp - bl.a. denne LenkePå Family Search finner jeg kun en Inger Amundsdatter døpt i Ibestad i aktuelt tidsrom:IGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0INGER AMUNDSEN Female Event(s): Birth: Christening: 30 APR 1820 Ibestad, Troms, NorwayParents: Father: AMUND LARSEN Mother: BERITH KNUDSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Legg merke til morens navn - det samme som du finner nederst på oversikten i lenken fra folketellingen fra Ibestad i 1865.Dette gir ikke flere svar, men avklarer kanskje opphavet til Inger i innlegg 6.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Sivertsen

Tusen takk til Odd Brede!Dette skal jeg se nærmere på.Det kan jo vise seg å være den rette.mvh.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Dyrøy bygdebok sier følgende: I 1854 blei Johanne Florentine født i Klauva (Dyrøkløv). Foreldre var murerarbeider Berger Larsen og pike Inger Amundsdtr. Kolstad. Begge losjerte på gården. Inger var født i Trondheim ca.1812 og hadde kommet til distriktet året før.Astafjord bygdebok har litt om den Inger Amundsdtr. som Odd Brede har funnet. Foreldrene kom fra Jukkasjärvi i Sverige, de eldste barna var født der. Familien kom til Spansdalen i Lavangen (tidligere under Ibestad) og Inger ble født der i 1820. De var nok av samisk ætt, Amund Larssen Inga og Berit Knutsdtr. Sunna. Inger bodde i Spansdalsmarka, var ugift, ingen barn registrert.Mvh. Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Sivertsen

Kjempeflott,Åse!Inger fra Tr.Heim har jeg sett tidligere under innflyttede til Dyrøy.Mener det stod hun skulle 'ernære sig ved vævning'. Dette er nok de riktige foreldrene.Gleder meg til å jobbe videre med dette!Utrolig hvor mye du/dere klarer å løse,på så kort tid!Tusen takk!mvh.Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.