Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#39801] Hva er egentlig Sammenlignings Protocol for Districts Matriculerings Commisionen

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Hva ble egentlig 'Sammenlignings Protocol for Districts Matriculerings Commisionen i Inderøens Fogderi 1819-1832' brukt til? Jeg klarer ikke å se hva slags liste dette er for noe, selv om jeg leser dokumentasjonen.

Gjest Yngve Nedrebø

Hensikten med matrikuleringen var å få en rettferdig fordeling av skatt, og sammenligningsprotokollen skulle nok inneholde matariale som skulle gjøre det mulig å sammenligne skatteskylden på brukene og sammenligne verdiene som lå til hvert bruk.

Gjest Mette Værnes

Hei Per HelgeNy dokumentasjon til denne fila vil bli sendt inn til DA/DP i løpet av en dag eller to..Har du forresten lest merknadene? På en del av gårdene er det masser av spennende ting om vannfall, kvernbruk og sagbruk i tillegg til litt krangling om eiendomsrett - et lite stykke norgeshistorie på sitt beste syns nå jeg :))...Hei fra Mette

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.