Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hanne Line Osberg Eide

[#39837] Hjelp til tolkning

Recommended Posts

Jeg greier ikke å lese/tolke alt det som står i anmerkningsfeltet om det pikebarnet som er død 11. juli (står mellom nr 6 og 7) Lenke'Barnet blev af modern drept efter fødselen ...' Noen som kan hjelpe meg?Moren Ingeborg Iversdatter ble senere ble dømt til 12 års fengsel for å ha drept sitt nyfødte barn.- Hanne Line -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Minken

Jeg tror det står: ”Barnet blev af Moderen strax efter Fødselen qvalt og efter 3 Dage at have skjult Barnet, blev det af samme grueligen mishandlet”

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Lurer på om det står 5 dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Minken

Jeg var i tvil her. Det står kanskje 5 Dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Tror Anne har tolket teksten rett, og at Berit har rett i at det skal være 5 dager. Ligner på andre femtall på siden.Det var mange ugifte mødre på den tiden som valgte en slik utvei. Men det å mishandle barnet i tillegg...Vi greier vel ikke å sette oss inn i den situasjonen de var i.- Hanne Line -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.