Gå til innhold
Arkivverket

[#39859] Faddere ved dåp i Naustdal 1824-1826


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen
Gjest Yngve Nedrebø

Kristian Olai f.11.01.1824 på Indrekvam, døpt 8. feb. 1824. Fadre: Ole Andersen Stubhoug, Johannes Salomonsen Rognebak, Lars Olsen Indreqvam, Rachel Larsdtr Indreqvam, Marthe Johannesdtr Liebør.Rasmus Johannes f. 05.09.1826 på Indrekvam, døpt 9. sept. 1826. Fadre: Ole Indreqvam, Ole Rognebak, Anders og Catrine Indreqvam, Søneva Stubhoug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for raskt svar. Lars Nielsen er uekte sønn av Berthe Olsdtr. Myklebust i Jølster og Niels Ingebrigtsen Nedrebø.Jeg hadde håpet å se mora blant fadderne for å få en bekreftelse på om hun var i live på den tiden, men dessverre var hun ikke det. Jeg finner heller ingen passende kandidat ved folketellingen i Jølster 1825. Brite skulle da ha vært ca.50 år. Jeg limer inn en artig sak i forbindelse med at Brite fikk barn uten å være gift.'Den 08.03.1800 bad Amtmannen Kongen i København um naade paa vatn og braud , aat henne Brite , dotter hans Olav Bændiksson.Ho vart med barn med hennes 'næstsøskenbarn ' og Præst en hadde skrive at ho hadde so ' god karakter , at icke letsindighed , men Forførelse maa have givet Anledning til det begangne Feiltrinn '.Med tukthusstraff vart ho øydelagd og aldeles tabt for hendes allerede dypt nok sa arede Foreldre '. Kongebrev av 02.05.1800. Ho skulle sleppe straf Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.