Gå til innhold
Arkivverket

[#39865] Anne Dorthea Eriksdatter, f. 26.11.1830 på Norderhov. Hvor ble hun av?


Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Anne Dorthea Eriksdatter ble gift 1854 i Norderhov kirke med Lars Engebretsen (f.1832) og fikk datteren Oline Marie (f.24.9.1855). Ekteskapet ble offisielt oppløst 21.1.1870, men allerede da hadde Anne Dorthea Eriksdatter åpenbart flyttet fra Norderhov. Til Hadeland (ingen nærmere stedsangivelse), iflg. opplysninger i tilknytning til datterens konfirmasjon i Haug kirke i 1869.Jeg har forsøkt å finne ut noe mer om Anne Dorthea Eriksdatter, men uten å lykkes. Håper at noen kan hjelpe meg videre.Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er vel Lars Engebretsen, fraskilt med hensyn til bord og seng, i f.t. 1865 for Norderhov [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60613&gardpostnr=1246&personpostnr=5884&merk=5884#ovre>Lenke og her er vel Anne og datteren Oline i 1865; de bodde da fortsatt i Norderhov LenkeVed konfirmasjonen står det Dorthea Eriksdatter Moe på Hadeland. Har søkt etter henne i 1875-tellingen for Søndre Land, men ikke funnet noen der (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Ja, det er de to du har funnet som i 1865 var 'fraskilt fra bord og seng'. Årsaken var vel den yngste datteren, Maren f. 1862, som hadde en annen far enn den hun burde ha hatt.Jeg er i ferd med å avklare ting omkring datteren Oline og hennes gjøren og laden, men uten å gå i detalj sitter jeg med et lite inntrykk av at hun faktisk bodde sammen med faren, ihvertfall fra hun ble konfirmert i 1869 til hun giftet seg i 1879.Takk for at du så etter i FT1875 for Søndre Land.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Folketellingen 1875 fra Haug annex viser at disse bodde på plassen Jomfrustuen. Navnene på personene er utydelige, også i rullefilm NO 98. Gjentar derfor kun navnene, da resten er leselig:1. Lars Engebretsen.2. Olia Gudbrandsdr3. Oline Marie Larsdr4. Marie Kristoffersd5. Andreas Pedersen6. Svend Svendsen (Tilføyer at i skjemaets rubrikk 11, anmerkes 'Idiot' om svensken).Mvh Ellef Ellefsen.

bilete0886.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Fantastisk! Noe bedre bevis på at Marie Kristoffersdatter var datter av Oline MArie Larsdatter fra Norderhov er vanskelig å finne!Jeg har nemlig vært i sterk tvil en stund, spesielt fordi den jeg tror er identisk med barnefaren var gift med en Oline Larsdatter i 1900. Og det var definitivt ikke samme dama!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Med referanse til innlegg nr. (2) slo det meg plutselig at oppholdsstedet til Olines mor i 1869 (Mo på Hadeland) ikke trenger å være mer komplissert enn at hun da bodde på en eiendom under Moe gård på Jevnaker. Hun er imidlertid ikke med i FT1875 for Jevnaker.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.