Gå til innhold
Arkivverket

[#39913] Giftemål i Halden 1843-1849


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej! Jag är på jakt efter en brudgum i Halden 1843-1849. Jag vet att den som gifter sig är Anne Cathrine Andreasdotter från Tanum i Bohuslän Sverige. Men vem gifter hon sig med? Hon flyttar in till Halden 18/1 1844 till Dr Petersen 'for å tjene' och 1849 flyttar hennes syster Lena Andreasdotter till sin svåger i Fredrikshald. Förmodligen har Anne Cathrine då dött så att systern skall hjälpa Anne Catherines man med barnen. Tacksam för all hjälp!MVHAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei. Her kommer opplysninger om 'din brudgum' og hans hustru og litt om svigerinnen Lena også! 30. desember 1849 gifter Skogmagersvend Christopher Christensen, 27 år født i Fedt(Akershus)seg med Anne Cathrine Andreasdatter, født i Sverig, 30 år. Begge før ugifte. Brudgommens far er Christen Christophersen, brudens far Andreas Mathiasson.Forlovere er Skomagermester Frantz Norby og ?? Carl Hansen. Den 21.januar 1850 blir Carl Johan født. Foreldrene bor på 'Banken' (Fredrikshald) og fadderne er: Skomagersvend Martin Halvorsen, Gunnar Jonsen do. Barnets foreldre. Pige LINA Andreasdatter og Cathrine Syversdatter. Jeg har ikke sett etter flere barn, men jeg har søkt på FT 1865 og kan ikke finne noen av dem der. Lykke til videre. Med vennlig hilsen til Uddevalla fra Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Gunvor Tack så jättemycket för hjälpen! Det är bara en sak som jag blir lite fundersam över, Anne Cathrines far heter Andreas Jönsson, inte Andreas Mathiasson. Men allt annat stämmer ju så det kanske är en felskrivning eller ett missförstånd från prästens sida.MVHAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei igjen. Det høres rart ut med etternavnet, men det må jo være de riktige personene ellers. Har akkurat levert fra meg kortene i kveld. Men skal se om jeg kan få sett etter i morgen kveld. Jönson og Mathiasson er jo ikke likt i det hele tatt. Men jeg kan jo ha sett på feil linje!! Vennlig hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Ann-Sofie. Etternamnet var: Mathiason (sen) Tenkte å prøve med en lenke, men jeg ga opp! Let heller etter Innflytta svensker på Digitalarkivet. Der finner du Anne Catrine på nr 2795 og Lena på 2975. Det er ikke så enkelt å finne rette personen når navnene er skrevet feil, men vet du om barnets navn stemte, Carl Johan? Vennlig hilsen Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej igen Gunvor! Jag vet inget om vilka barn Anne Catrine fick. Det enda jag vet från de svenska källorna är att hon utvandrade till Norge 1843 och att hennes syster utvandrade till fredrikshald 1849, till svågern. Detta tolkade jag som att Anne Catrine hade avlidit men i registret över invandrade svenskar står ju att hon flyttar till sin syster så hon är ju uppenbarligen i livet då. Lene flyttar till Carl Hansens gård på Banken och det kanske är den Carl Hansen som står som forlover? De bor ju också på Banken när Carl Johan föds så det är ju mycket som stämmer. Jag vill nog ändå tro att det är 'min' Anne Catrine du hittat och att det där med mathiasson är en felskrivning eller missförstånd av prästen. Du har inte hittat någon mer Anne Catrine som gifter sig i Halden under perioden 1843-1849? Om inte så måste det ju vara 'min' Anne Catrine.MVHAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunvor Sæther Brække

Hei Ann-Sofie. Nå har jeg sett over kirkeboken en gang til og finner ingen andre Anne Cathrine som passer bedre. Det er en Ane Christine Nordgren fra Strømstad og faren er And. Nordgren. Jeg så etter om presten kunne ha 'kopiert' Mathiassen fra linja over eller under, men det var ikke noe i nærheten. Jeg så etter flere barn i tilfelle besteforeldrene kunne ha vært faddere, men heller ikke det lyktes. Og jeg håpet å finne Lena gift, men kirkeboken var så skrekkelig dårlig å lese (kopieringen). Jeg fant i alle fall ingen Lena. Men jeg fant en gutt til født, den 22.februar 1852 med det flotte navnet Frants Oscar. Da bor Foreldrene ved kirken, kan være Immanuelskirken. Faddere var Petter Pedersen og Johan Iversen, begge skomagersvender. Videre konen Marie Aass og pige Charlotte By?? og Anne Marie Andersen. Men ingen Lena Andreasdatter. Finner ikke familien noe sted i 1865 og kirkeboka var lei å lete i. Det kan jo være at en kan finne at de har flyttet i kirkeboken også. Prøvde også å finne noen av guttene konfirmert, men det var mørkebrunt alt sammen- omtrent! Det må nok være din Anne Catrine, men hvor hun siden ble av er vel kanskje en gåte? God helg! Gunvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej igen GunvorTack så jättemycket för allt jobb du har lagt ner på detta!!! Det måste vara 'min' Anne Cathrine. Eftersom hon bevisligen gifte sig mellan 1843-1849 och det inte finns någon annan Anne Cathrine som passar så måste det vara hon. Systern Lena blev gift i Tjöme (tror att det stavas så) på 1860-talet. Återigen, tack så mycket och trevlig helg!MVHAnn-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.