Gå til innhold
Arkivverket

[#39925] Slekt: Lund og Leite (Myklebust) i Omvikdalen, Kvinnherad

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Guro Heinesdatter Øyre :Har henne med 2 ekteskap.Første med Aslak Haraldsson Kaldestad (1625-1677) og disse barna.1:Harald(1)1661- 2:Heine 1668- 3:Hallvard 1672- 4:Johannes 1673- 5:Harald(2)1675-(Aslak hadde trolig ett søsken(søster?) som fikk en Harald som døde etter 1698.)Guro,s andre ekte 1678- med Gudmund Eriksson (1645-1718)(av Sausjordet ætt på Voss ?)1:Valborg 1679- 2:Martha 1681- 3:Guro 1682- 4:Erik 1685-(Husene på Kaldestad brann ned i 1678.) (Ref : KV.4.193.)(Ref : KV.4.214.)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Guri og Aslaks sønn Heine Aslaksen var vel han som bosatte seg på Bjelland, kan han være identisk med min Heine på Leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel ganske sikkert at Heine ikke bodde på Leite (Myklebust) i 1701, for da hadde han vel vært nevnt der da.I Øystese bor der en Heine på Århus med en sønn Michel Heinesen på 10 år i 1701. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=1701sba&gardpostnr=15950&merk=15950#ovre>Lenke Min Heine hadde en sønn Michel som ble gift i 1733. Michel går igjen i slekten, det er jo også det min forfar på Norheim i Etne heter.I 1663 bor en Michel på Århus og en sønn Lars. LenkeHeine burde jo ha vært født i 1663 når han er oppført med 45 år i 1701; det skulle bli fødselsår ca 1656, men jeg vet ikke hvordan denne listen ble ført.Denne Lars Michels er kanskje han som er tjener på Steine i 1701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har lagt inn spørsmål her i Brukerforumet om de øvrige Heinene i Sunnhordland i 1701, i håp om å få avklart hvem Heine (Endresen) på Leite i 1706 var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

28. sept 1748 gikk 90 personer til nattverd i Kvinnherad kyrkje, deriblant ekteparet Michel og Synneve Leite LenkeMor til min Michel het Synneve og var gift med Lars Pedersen Lund. Synneve bodde på Leite og var 18 år, mens Lars var 19 år og bodde på Lund. Lars mor het også Synneve, men bodde, meg bekjent, på Lund og var gift med Peder Lund (han kan selvsagt ha vært død og hun omigjengift med en annen), men navnelikheten var slående...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

På FS finner jeg 'min'Christopher f 1695, med far Heine Erihsen[url="http://www.familysearch.org/Eng/search/frameset_search.asp?PAGE=ancestorsearchresults.asp>LenkeKanskje faren ikke het Endre, men Erik, at FS har rett, bare det at jeg har ikke funnet noen Heine Eriksen heller.Så finner jeg Christophers bror Halvard, og da står det Heine Endresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og da går det helt klart frem at Leite ligger under Myklebust ved Uskedalen og ikke under Myklebust i Omsvikdalen, og det var en nyhet for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan Heine Anderson Øyre og Guro Sjursdatter Øyerhavn hatt en sønn ved navn Endre eller Eindride, som selv fikk en sønn Heine ca 1664?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Forutsetningene for eksistensen av en sønn Endre, måtte da være: a) Han døde før skiftet i 1669 b) Han var uekte og arveløs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja du har helt rett Kurt, nå går det visst helt rundt for meg, jeg har jo fått skifteopplysningene etter Guri her LenkeMen hvordan i all verden skal jeg finne denne Heine Endresen Leite?Der må jo være en link til en eller annen slekt med disse navnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har vært på biblioteket i dag, men Ministerialbok A1 for Kvinnherad var ikke tilgjengelig der, det er vel vanskelig å lese den uansett. Så jeg er ikke kommet noe lenger mht hvem Heine på Leite var.Det jeg fant i tillegg i Kvinnherad-boka var at han er nevnt som bruker på Leite i 1706, i forbindelse med at baronen saksøkte Heine og Helge Myklebust for å ha hugget trær på Rød. Han er videre nevnt i Matrikkelutkast for Sunnhordaland 1723 under Leite, og han hadde bygsel på Leite fra 1720-1728 iflg Jordebok.Kvinnherad-boka nevnte at han også hadde en datter Anna, trolig det eldste barnet, f 1690.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Oppebørselsbøkene for Rosendalsgodset viser at Heine er nevnt som bruker på Myklebust i 1736.Matrikkelutkast fra 1723 viser at Heine er bruker på gard 71; Myklebust øde jord. Eiere, foruten Baroniet og Korskirken, er oppsitterne Søren [Rikardssønn] Mussland (senere lensmann) og Aslak, men jeg lurer på om dette skal være Askil [Olsønn]. Både Søren og Askil / Aslak er vel av Brandvik-slekten (iflg Bakkevig). Kan dette være et spor til å finne Heines opphav?Ellers så er jeg fortsatt interessert i hva som skjedde med Heine på Århus i Kvam etter 1701. Han har en sønn Michel på 10 år i 1701, noe som passer med min Heine og Michel. Kan denne familien ha flyttet til Kvinnherad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Hos Torpe (Kvams-bøkene) står det bare at Mikjell Heineson var gift i 1714 og 'brukte jord i Sunnhordland'. Ingen ting om hvor han ellers bosatte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Odd,Vet du om det står nevnt noe sted om Michel hadde søsken og hva som evt skjedde videre med dem?og når Heine døde og hvem han var gift med?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Mikjell (f. 1690, d. ???) hadde 5 søsken (3 døde som spebarn). Søsteren Johanna (f. 1694, d.1730) overtok bruket på Århus.Heine (Johannessen Furhovde 1654-1729) var gift med Guro Mikjelldtr. Århus (1656-1741).Heines foreldre het:Johannes Andersson Ø. Våge og Johanna Heinesdtr. Øyre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, -da kan jeg utelukke denne familien som brukere på Leite under Myklebust.Jeg har en følelse av at Endreson, som nevnes som mulig etternavn til Heine i Kvinnheradsboken, er feil, og forvirrer oss en smule.Uansett er dette en nøtt som vi har stevet med siden min far holdt på med dette for over 40 år siden.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Heine på Leite er nevnt som mulig sønn av en Endre i Kvinnheradsboka. Dette må jo forfatteren ha fra et eller annet sted, kanskje fra en rettsprotokoll etter at baronen saksøkte Heine for ulovlig trehogst på Rød i 1706.Ulike dokumenter rundt 1650-1660 nevner en Endre Lauritzs på Guddal, han skal bl a ha begått leyermål mot en Ollog Hansdatter. (Tingbok 3, 1651)Endre på Guddal nevnes også i Jordebok for Ludvig Rosencrantz av 1666.Ellers nevnes Endre Bue og Endre Tvedt.Er det noen som kjenner til disse Endrene, og om de kan ha hatt en sønn ved navn Heine?Alle innspill mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så langt har det ikke latt seg gjøre å finne Heine på Leites opphav. Jeg legger derfor dette søket til side, inntil evt nye kilder skulle dukke opp.Takk for alle innspill.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Tingbok 1666:'Frembkom Erich Møchlebøst och ANDERS LEITTE och proffuede at haffue hørtt paa Røe daa Knud bleff wdkast, at Farttein kallede ham Flesche Knud. Ellers brugtte de munden paa alle sider. Knudz quinde Maritte Christoffersdatter sagde till Fartteins quinde om hun vidste indtett aff det baren som war giortt i Hofflanzbuen. Jtem och sagde om hindis egen sengebod paa Røen, at om den kunde talle, schulle hun och faa noget at wide.'Kan dette være far til Heine (Endresen) Leite f ca 1656. Noen som kjenner til Anders Leite i 1666?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Når det gjelder Heine Endreson (Anderson) Leite blir jeg svært usikker når det gjelder fødselsår. Du skriver f.ca 1656, men jeg har kun funnet ham født fra 1617 - 1639. Dette er i FS og selvfølgelig svært usikre tall og de svært usikre foreldrene Anders Matson og Elsebet Magnusdtr. er oppført med fra født 1591 til 1603 (Anders) og Elsebet fra 1589 til 1607. Ikke godt å si hva som er rett årstall her.Om Anders Matson er den samme person som Anders Leite vet jeg ikke, men jeg har sett han nevnt som Anders Leite Matson. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nei, det er ikke den samme Heine.Min Heine har barna Guraa, Halver, Michel, Christopher og Endre, se (42). Konens navn er, så langt, ikke kjent.I Kvinnheradsboken er han nevnt som Heine (Endresen?) Leite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.