Gå til innhold
Arkivverket

[#39925] Slekt: Lund og Leite (Myklebust) i Omvikdalen, Kvinnherad


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

har lest litt i tingbøker; 1651: Christopher Møchelbost, Torbiørn Omuig, Halduor Gudall er nevnt som lagmenn, de kan kanskje være identiske med noen av 'mine'. Fant ikke noe særlig om de på Øyre foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan Askild Haraldsen hatt en bror ved navn Hans Haraldsen som flyttet til Myklebust ved Omvikdalen? Harald var vel ikke et veldig vanlig navn i Sunnhordland på 1600-tallet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Guro Heinesdtr skal være født ca 1645, så hun er vel ikke med i databasen. Derfor har jeg enda ikke funnet ut om hun virkelig er datter av Heine Andersson og Guri Sjursdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg begynner og å lure på om Guro er datter til Heine Anderson og Guro Sjursdtr. I vår felles slektshistorie er det kun Malene (Magdela) som er oppgitt å være datter til Heine og Guri. Jeg hadde registrert Malene som datter, men det ser kun ut som de hadde et barn. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ser Anita opererer med 4 barn, men noe bevis er ikke enkelt å finne her. Kan der være noen brev el l tror du+ Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her fremkommer det at Heine og Sjur Olsson, begge på Øre, er svogre:'Anno 1654 Den=25 May vare wi Effterskr. Christen bertelsen Sorren Schr: offr Sundhorlehn, Louridz Hiort aas lens Mand i Strandebarm schibrede, Siffuer Netteland, Joen Engedall, Siffuer Omme, Johans Stoer linge, och Olle Gierde, loug Rettes Mend i bet schibrede forsamblet paa bratun i gidingsdalen, anlangende Jt loulig Maecheschiffte at giøre Jmellum bratun Eechenes och giersteigen, Om dis leulighed och opliusning i den Sag Haffde Erlig och Velfornehme Kand lauris Johansen galtung paa Torsnes ladet hid paa aasteden Citere, Siffuer Ollesen (SJUR OLSSON ØRE) paa Øre, sin Sandhed om den gl: Schiffte at Widtne, paa huis Wegne møtte Hans Suoger Heyne Øre (HEINE ØRE), Och berette at Hand Waar Jche nu god for at proffue formedelst hans Storre Suaghed och Høye alderdom schyld, Laurs bund Hus frem kom och proffuet at Hand Haffde Hørt hans Fader S: Peder aarsand Sige, at schifftet Jmellum bratun och gieresteigen begynder i Den Stoere Elff som løber offuer bratuns bøe, Och følger saa tuer Elffuen lige op Jgjenum scharret, Och der fra i Høyste fielden, Saa bratun Eiger sin deel Jnden for Field Elffuen, och Schifftet der offuer for, Och gieristeigen Sampt Eechenes Eyger deris anpart Vden for samme Schiffte, Britte Morangersnes fremkom och proffuet lige saa som forn laurs bundhus proffede, Widere proffuet Hun at Jmidlertid Hun boede Her paa bratun Da Haffde Hun sit Fæ en sommer Oppe Ved Hilleren huem der aatte den pladz det sagde hun sig Jche at...'Kan det være at Øre, Ørre Øyre, Øren og Øyerhavn forvirrer oss?Hvam var Endre i Suldal og Heine på Hatteberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sjur Olsson var vel svigerfar til Heine Andersen. Laurits Johannesen på Torsnes var vel gift en gang med en datter av Sjur Askildsen Nes, Margrete, så jeg vet ikke hvordan teksten i tingboken fra 1654 skal tolkes.Siste linje (32) skal selvsagt være Endre i Sundal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg minnes å ha lest at 'svoger' ble ikke alltid brukt i den betydning vi gjör i dag.Kan Endre og Anders være samme navn? Jeg tror jeg har sett variasjoner her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Til alle; forståelse av tekst i Tingbok!Hei Kjellaug,jeg mener også at Endre og Anders kunne bli brukt om og samme person, men Endre er vel et norrønt navn, avledet av Eindride, mens Anders vel er den skandinavniske formen av Andreas som igjen er avledet av Andros. Men navnene betyr vel omtrent det samme, nemlig 'Mandig'.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Svar ang skiftet etter Guri Sjursdtr Øren foreligger:'Skiftet er datert 15. april 1669 og nevner barna Madtz Heinesen Ænes, Gotskalk Heinesen, Anders Heinesen, Mallene Heinesdatter, g.m. Dirich Handegard, Astri H., g.m. Lars Olsen Eye, Johanne H., g.m. Johannes Forhoffde, Anne H., g.m. Iffr Øre, Mari H., g.m. Askild Øre, Guren H., g.m. Aslach Kaldestad.'Da har vi dokumentasjon på at Guren Heinesdtr Øren var gift med Aslach Kaldestad i 1669.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ikke sant Johan Arthur, ..og du hadde rett.Men kommer vi videre med Christopher Heinesen på Leites foreldre, det jeg vet, mener det er fra Bygdeboken er at Heine Endresen Leite ble født 1664. Jeg har en liten følelse av at vi skal lenger inn i fjorden her også, kanskje til Hatteberg eller Mauranger. Hva tror du? Det er jo der 'Heine' og 'Endre' bor... hva med denne Endre i Sundal. Kan han ha flyttet til Leite u Myklebust (ved Omvikdalen)??Der er en Anders Heinesen på Kysnes (stranden mellom Mauranger og Jondal) som det blir skiftet etter fra 1708, men dette må vel være sønnen til Guri og Heine, ...kan det være snakk om samme person, slik jeg antydet i et tidligere innlegg og slik Kjellaug antyder mht navneskikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kjempefint Arnfrid, jeg hadde som sagt ikke Guri med i barneflokken.Jeg stammer selv fra Anna og Ivar Kollson Tveitnes og også fra Malena/Magdela og Didirik Ivarsson Handegård.Jeg ser jeg har satt opp om mannen til Mari: Askild Knutsson Öyre 51637-1726) at han er muligens bror til Haktor Knutsson Öyre.Jeg har ikke funnet koner til Godskalk og Anders (men det var det ikke i skiftet heller). Det vil ikke si at Anders ikke ble gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg er jo ikke så glad i FS (Anders Matsson er f eks fødd fra 1558 til 1603), men tok likevel en titt. I tillegg fikk jeg litt mer info fra en av debattantene i mail mens Debattforumet lå nede.Det er mulig at det er som følger (skal sjekke litt mer):Anders Matssons sønn Jan, fikk en sønn vad navn Heine, som igjen fikk en sønn ved navn Anders. Denne siste Anders må i så tilfelle være bror av min Christopher Heinesen. Dessuten må den som jeg har fra Bygdeboken, Heine Endresen, være Heine Jansen. Disse finnes på FS i diverse utgaver og med ulike data. Men det kan jo, som du sier Kjellaug, være en pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg tror at Heinesbarna viet i Enes-kirken og Heinesbarna viet i Husnes-kirken og Kvinnheradskirken er to forskjellige søskenflokker.De som blir viet på Husnes har navnene Guraa gm Osmund Nilsen 1716, Michel gm Susanna Larsdtr i 1733, og min Christopher gm Marta Haraldsdtr i 1726.De som blir viet i Kvinnheradskirken er Halver Heinesen gm Anna Nilsdtr i 1725 og Endre Heinesen gm Anna Andersdtr i 1732.Det kan også være at Aslak Bjelland gm 1) Ingeborg Johansdtr i 1724 2) Magnele Johansdtr i 1727, er fra samme søskenflokken.Den andre søskenflokken, som alle blir viet i Enes-kirken, har navnene Jan, Anders, Gotskalk, Brite, Anne, Madele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Problemet er at jeg ikke finner 'min' familie, Heine og sønnene, i 1701-tellingen. Min Christopher Heinesen skal være født i 1695, og faren Heine Endresen i 1664, bodde på Leite, men hvor ble han født, og hvor er barna født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det jeg har av opplysninger om Heine Endresen er at han skal være født ca 1664 og at han er nevnt på Leite i 1706. Han fikk sønnen Christopher ca 1695, trolig også barna Guraa, Michel, Halver og Endre. De er alle gift i Husnes eller Kvinnherad mellom 1716 og 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Har sett gjennom de aktuelle bøkene for Stavanger Amt rundt 1700, men der er ingen Heine i det aktuelle tidsrommet.I Bergen er det kun en Heine i det aktuelle tisdrommet, Heine Lauw, amtskirurg...Der er noen Endre i 1666-manntallet for Os, Stord og Nord-Hordland, men ingen som passer eller som står oppført med en sønn Heine (men han behøver selvsagt ikke å være født i 1666). Forøvrig ingen Heiner i disse soknene.Vi står da igjen med noen aktuelle Heiner på mellom 30 og 40 år i Søndre Bergenhus i 1701, men ingen av disse har Endresen som fars navn. Men dersom navnet er feilskrevet i Bygdeboken er det som sagt noen få kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Heine er bruker på Myklebust i 1723 iflg Matrikkelutkast for Sunnhordland 1723 Lenke Aslak og Søren er oppsittere.Dette bør bety at Heine fortsatt levde, var 50-60 år, men når dør han. Er kirkebøkene svært mangelfulle? Noen som kan hjelpe videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei ArnfridMulig dette er ett blindskudd men ?Har du prøvd å lete blandt etterkommerne tilGotskalk Endresson (Tveit-Husnes) & Sofie Hansdatter (Onarheim.)Tror det er Tveit som er bindeleddet her.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Fant dette på nettet angående Gotskalk og Sofie: Lenke'Gotskalk Endreson og Sofie Hansdotter budde på Tveit i fyrste halvdel av 1600-talet. Dei hadde i alle fall 3 søner; Endre, Aamund og Lars. Endre og Aamund åtte begge i garden i åra 1660-1680. Men dei kom opp i rettstretter om eigedomstilhøva. Først i 1666 då Lars stemnde dei to andre brødrene. I 1677 var det Aamund som ville ha rett til ein apal som sto i tunet på garden. Slike tretter med fylgjande delingsavgjerder om eigedom førte ofte til at teigar og annan fekk namn i samsvar med eigedomstildelingane. Sjå ellers seinare om Lars-namnet på Tveit.'Det står litt mer om dem her, men ingenting om noen Heine Endresson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.