Gå til innhold
Arkivverket

[#39925] Slekt: Lund og Leite (Myklebust) i Omvikdalen, Kvinnherad

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Arnfrid! Tror kanskje at Heine Aslaksson som dør på Bjelland i 1741 (70 år)(Han er 40 år i 1701) som er nevnt i (51) kan være en god mulighet. Han har og en sønn Aslak Heineson f.ca 1696. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er usikker, datter til Harald Aslagsen, Marta Haraldsdatter, blir gift med Heine på Leites sønn, Christopher på Leite. Altså, i tilfelle (77), kusine og fetter.Kvinnheradsboken nevner at Heine på Leite også hadde en datter Anna, f ca 1690, men jeg har ikke funnet henne blant gifte eller døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak Heineson og Ingeborg Johannesdtr. som ble gift i 1724 måtte og ha bevilling. Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok det, men er det sikker at Christoffer er sønn til Heine på Leite eller event. en Aslakson? Se Lenke Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente selvfølgelig ikke at det ikke sto sønn til Heine på Leite, men jeg lurte på om det var en Anderson(Endreson) eller en Erikson eller Aslakson. Dette burde jeg ha skrevet litt tydeligere. Når det gjelder den andre lenken vet jeg ikke noe sikkert. Den Aslak som står som eier, kan være Aslak Haraldson Kaldestad som ble g. 1707 med Brita Olsdtr. Brandvik. Han hadde en sønn, Lars som døde 2 uker gammel på Møklebust i 1710. Han var i tilfelle onkel til Heine (hvis det var en Aslakson), men det blir bare gjetning. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aslak hadde også to barn til som døde på Møklebust i Kvinnherad. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete1036.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I innlegg 68 nevner du en Endre Bue. Det er sikkert Endre Rasmusson Bua på Bua i Sveio som er oldebarn til Mads Jonson i Sveio og Adelus Torsteinsdtr. Børøy. De hadde ingen barn med navn Heine. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Denne Anne Heinesdtr gm Samson Hansen Øvrehus kan være interessant. Jeg tror det kan være min Heines datter Anne. Hun giftet seg i tilfelle til Øvrehus lengst inne i Maurangerfjorden ved Sundal. Er dette min Anne og hun er tremenning av Samson, så kan det føre oss videre. Jeg har bedt om skifte etter Samsons far, som kan være Johannes Samsonsen Sundal, 24 år i 1701, skifte 1708-1712. Samson ble gift med Anne Heinesdtr i 1726, så han kan godt være født mellom 1701 og 1708.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ana Heinesdatter kan være identisk med Anna Heinesdatter Fureberg, søster av Gotskalk Heinesen, her i 1708 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=40016&sok=&startnr=51&antall=50&spraak=&nr=85&antinnlegg=3#anker>LenkeFureberg er nabogård til Sundal og Øvrehus i Maurangerfjorden ved Ænes, kanskje hun har vært enke da hun giftet seg med Samson i 1726. Hun er vel den mest sansynlige kandidat til å være den Anne nevnt i (86), fordi både hun og Samson synes å være av Sundalslekten,ellerAnna Heinesdatter Århus, datter av Heine Johansen, nevnt her LenkeAnna Heinedatter Øyre, nevnt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

dette er (trolig) min Heines datter Anne (FS):ANE HEINESEN Female Event(s): Birth: Christening: 16 OCT 1690 Kvinnherad, Hordaland, Norway Death: Burial: Parents: Father: HEINE ENDRESEN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det var ikke registrert noe skifte etter Hans Svaleson Øvrehus, som jeg antok kunne være Samson Hansens far.Men ved søk på Svale her på Forumet får jeg opp to tråder vedr en Alis Svalesdtr i Sund. Der ser jeg at to fra Leite er faddere ved dåpen i 1770, men om det er mitt Leite vites selvsagt ikke; LenkeJeg jobber fortsatt utfra den hypotesen at Anna Heinesdtr gm Samson Hansen Øvrehus er datter av min Heine på Leite, og at Anna og Samson er tremenninger.Flere innspill?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Det er nå funnet dokumentasjon for at Heine på Leite hadde en datter ,Ane, f 1691, men om hun er identisk med den Ane Heinesdatter som ble gm Samson Hansen Øvrehus i 1717 er fortsatt usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Bare en liten kommentar ang. innlegg 85:Det er vel fremdeles ikke dokumentert at Mads Jonson og Adelus Torsteinsdtr. hadde sønnen Erik, farfar til Endre Rasmussen.Imidlertid synes det klart at hvis Erik var sønn av Mads, så kan ikke Adelus være hans mor, da hun og Erik var jevngamle. Og dette åpner da kansje for at Mads kan ha hatt et barn ved navn Heine ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.