Gå til innhold
Arkivverket

[#39945] Christen Nilsen Bruun på 1600 tallet Kvikne

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Broli

Ved søk etter Hermann Treschow på Google kom jeg inn på en dansk hjemmeside hvor det står at jernværkseier Christen Nielsen Brun ble gift før 1697 med Inger Maria Pedersdatter. Hun ble gift 1 i 1685 med Jens Giortsen Treschow som oppføres som en eldre bror av Hermann Treschow. Her har vi vel svogerskapet. http://home6.inet.tele.dk/lsj/html/surnames.htmlDa Gerhard Schøning besøkte Lesjaverket i 1770-årene skriver han at verket ble tatt opp igjen i 1692 av et interessentskap i Trondheim som besto av J. Hansen Collin, Hermann Træskov, J.H. Værner og Chr. N. Brun. Disse navnene skal ha stått på kirkens messehagel.Da er det absolutt mulig at han kan ha fått en datter ca 1699 og kanskje oppkalt henne etter den første Kirsten (som vel var død på dette tidspunktet?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Enkefru Christen Brun (antatt enke fra ca 1715) fortalte at Henrick Müller (bergverkseier, født 1609, død 1692) på sine gamle dager besøkte hennes foreldre i KjøbenhavnHentet fra Dag Østigaards forventede bok om Kvikne Kobberverk, som jeg har i manuskript.Nevnte besøk må da ha skjedd i 1690-årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(27) Ja , da kan det se ut som om det var Inger Maria Pedersdatter som var fra København. Etter levetiden til Henrik Müller å dømme, så var han vel identisk med rentemesteren. Han slo seg opp og ble styrtrik, og hadde også interesser i bl a Kvikne Kobberverk og Kongsberg Sølvverk. Til slutt gikk det ikke så bra med ham, og i 1686 flyttet han fra København og til to av sine døtre på landet. Besøket hos Inger Marias foreldre kan ha funnet sted før hun ble gift med Christen Nielsen Brun. Om rentemesteren står det mye i DBL. http://runeberg.org/dbl/11/0584.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av tidligere innlegg kan det virke som Christen Nilsen Brun (også) var gift med en Margrethe Hansdatter (hvis det da er snakk om samme mann !), og det må vel da ha vært ETTER Inger Maria Pedersdatter, som da altså IKKE ble enke etter Christen. (Og hvem som ev. ble mor til Kirsten/Christine i 1699 er vel ikke godt å si ....). Døde Christen altså rundt 1715 ?Denne bergverkseier og rentemester Henrick Müller (1609-1692), som eide andeler i både Løkken og Kvikne gruver, han er vel kanskje i slekt med Hans Rasmussen Müller (1682-1761), som var direktør ved Løkken gruver (begravet 31 Mar 1761 på Svorkmo) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Her har det skjedd mye interessant den siste tida ser jeg.Utifra det, som har kommet frem her kan jeg ikke forstå annet enn at det er godt mulig at Christen Nilsen Bruun er far til Kristine Kristensdatter Myren. No er det altså dukket opp en Christina Christensdatter Brun gravlagt 74 år gl. i 1773 (innlegg 10). Jeg tror ikke det var mange ved med denne navne kombinasjonen nettopp på Innset ved denne tida og født omtrent da en kan regne med at Kristine Kristensdatter Myren ble født.No viser det seg også at Christen Nilsen Bruun sannsynligvis ble gm en Inger Marie Pedersdatter. Inger Marie er jo nettopp ett av navnene i følgende ungeflokk, som er barnebarn av Kristine Kristensdatter Myren:Sivert Halvorsen (sønn av Kristine Kristensdatter Myren)f.ca.1740 gm Anne Johnsdatter f.ca.1736 hadde følgende barn: Kristine Sivertsdatter (oppkalt etter farmor Kristine Kristensdatter), Guri Sivertsdatter (oppkalt etter mormor Guri?), Kari Sivertsdatter (oppkalt etter farfars mor Kari Halvorsdatter), Halvor Sivertsen (oppkalt etter farfar Halvor Sivertsen), Jens Christian Sivertsen Bruhn (han skal visstnok ha brukt dette navnet i Danmark ifølge bygdebok for Innset), Inger Marie Sivertsdatter (oppkalt etter farmors mor Inger Marie Pedersdatter?).Jeg har lenge hatt mistanke til at Anne Johnsdatter (svigerdatter til Kristine Kristensdatter Myren og gm Sivert Halvorsen) er datter av en pliktsfogd eller skogfogd John (Olsen?) eller noe slikt som var gm en Guri. Disse bodde på en plass i Innset og hadde forbindelse (men ikke i slekt) med 'Lage slekta' på Innset. Hvis dette siste viser seg å være riktig , mener jeg det også er med på å styrke hypotesen om at Kristine Kristensdatter er datter av veksdirektøren Kristen Nilsen Bruun. Dette fordi pliktsfogd jo var en funksjonærstilling ved verket og det da ikke ser ut til å ha vært fullt så stor forskjell standsmessig mellom folket på Myren og Christen Nilsen som det kunne se ut til å begynne med.Inger Marie Pedersdatter gm Christen Nilsen Bruun kom sannsynlighvis fra københavn (innlegg 27 og 29). Jeg mener å huske at ifølge bygdeboka var det nettopp der Kristine Kristensdatter Myrens barnebarn Jens Ckristian (Sivertsen) Bruhn hadde opphold. Kanskje han var der hos slektninger?Er det noen som har bygdebok for Innset tilgjengelig. Jeg har ikke noen notater med meg og husker ikke hva som var skrevet om Kristina Kristensdatter, derfor lurer jeg på om det var nevnt noen alder på Kristine i bygdeboka eller når hun død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christen Nilsen Brun's (eldste ?) datter Kirsten (ca.1665?-ca.1697) (g.m. Svend Rasmusson Skamfer bosatt i Søndre garden, Skamferhaugen, Rennebu, ST, bergskriver ved Undal Hytte), må da være fra et forhold FØR ekteskapet (1685) med Inger Maria Pedersdatter. Ikke verst å få barn med 35 års mellomrom (endatil med samme fornavn !) ! Det ser nesten ut som 'ca.1635' blir et bedre anslag for fødselsåret til CNB.Inger Maria's første ektemann (Jens Treschow) var vel fra København (Præstø ?). Jens og Herman T. hadde også brødrene Rasmus og Gerhard. Kom kanskje også Christen Nilsen Brun fra Danmark ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Unnskyld, CNB og Inger Maria ble g. 'før 1697' (innlegg 26), men likevel ! Inger Maria er kanskje omtrent på alder med CNB's eldste datter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Inger Maria må nødvendigvis ha vært betydelig yngre enn CNB, og han har nok vært gift før, kanskje med Margrethe Hansdatter. Synd det ikke sto årstall på sølvkannen.(31) Jeg har dessverre ikke noen av Innsetbøkene, bare endel kopier av noen for meg aktuelle gårder og generelt stoff. Jeg har ikke noe fra Myren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Halvor Sivertsen døde 1765, 63 år gml. Kona het Kristine Kristensdatter. f muligens kring 1740.Barn: fra 1765 til 1779 hvorav Jens Kristian f 1775, reiste til Danmark, hvor han døde 1837, vistnok ugift, under familienavnet BruunMorens alder ved fødsel 25 år til 39 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Halvor Sivertsen døde 1765, 63 år gml. Kona het Kristine Kristensdatter. f muligens kring 1740.Barn: fra 1765 til 1779 hvorav Jens Kristian f 1775, reiste til Danmark, hvor han døde 1837, vistnok ugift, under familienavnet BruunMorens alder ved fødsel 25 år til 39 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Halvor Sivertsen Myren død 1765, 63 år gml g m Kristine Kristensdatter.5 barn mellem 1730 og ca 1750.Sivert Halvorsen f 1730 gm Anne Jonsdatter f 1736, død 18136 barn mellem 1765 og 1779, hvorav Jens Kristian f 1775 reiste til Danmark, hvor han døde 1837, vistnok ugift, under familienavnet Bruun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Et forsinket svar til (24), siden jeg ser innom litt sjelden på denne tid av året: Det er hele tiden Mette Jakobsd. Bruun (g. Lossius) jeg omtaler i (21). I følge nye Kvikneboka (s. 341) driver hun som enke Vollan med stor dyktighet. Brun / Bruun er vel et noenlunde vanlig slektsnavn, men siden det her forekommer hos flere personer i samme sosiale skikt i samme periode innenfor et nokså lite bygdesamfunn, og dertil ved to kopperverk ikke altfor langt fra hverandre, bør en jo være oppmerksom på muligheten for en eller annen slektsforbindelse mellom de aktuelle personene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Til Leiv i innlegg 38, hvis siste barnet er født ca 1750 er det vel lite sannsynlig at Kristine Kristensdatter Myren er den samme som Kristine Kristensdatter Bruun f.ca.1699. Hun ville da vært 51 år når hun fødte sitt siste barn, noe som ville være lite sannsynlig. Hva baserer du deg på forresten når du antar siste barn er født ca.1750?Ellers har jeg en liten mistanke om at jeg husker feil i innlegg 31 der jeg sier at mor til Halvor Sivertsen er en Kari. Jeg tror hun het Berit Halvorrsdatter. Er det noen som har mulighet til å bekrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Syver Halvorsen er 62 år i folketelling Kvikne 1801 (dvs f.ca.1739).Er det noen som har omtrentlig fødselsår for noen av søsknene til Syver Halvorsen? og er de født i den rekkefølgen som jeg har oppgitt i innlegg 7?Jeg tror jeg har hentet opplysningen om barna til Kristine Kristensdatter fra bygdeboka for Innset. Jeg har ikke boka tilgjengelig nå, så jeg får ikke sett om det kan være en mulighet for at Sivert Halvorsen kanskje var yngre enn søstrene eventuelt også broren Kristen. Hvis Kristine Kristensdatter Bruun skulle være mor til Halvor Sivertsens barn skulle en vel anta at siste barnet var født senest ca.1745-46?Hvilket år begynner forresten kirkebokinnførslene for døpte og konfirmerte i Innset? Eksisterer det ekstraskattemantall ca.1762 for Innset med aldersangivelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Barna til kristine var:SivertKristenKari f 1744Berit Marie (f 1745 ?)en sønn i 1765Anne Marie (f 1746 ?)Jeg tolker bygdeboka på nytt. Jer har den for hånden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Berit Marie var kone nr 2. Det var kone nr 1 som fikk en sønn i 1746.. Men dette har jo mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Vennligst bytt ut 1746 med 1765.Godvær i Bodø idag. Lang tur med hunden i marka.Nu går jeg og tar en Strekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Kirkeboka for Innset begynner i 1764, så der er det ikke mye hjelp å få. Den eneste konfirmasjonen jeg har registrert var i 1766, og der var det ei Bereth Margreth Halvorsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det er vel ikke så usannsynlig at dette kan være den samme som Berit Marie Halvorsdatter. Faktisk, tenkte jeg etter å ha lest innlegg 6, at hvis Berit Marie Halvorsdatter skulle passe inn i slekta til Christen Nilsen Bruun, skulle hun heller ha hett Berit Margrethe enn Berit Marie. Ja, så dukker det sannelig opp en med dette navnet også. Men siden hun nå er konfirmert 1766, må en vel anta at denne Berit Margrethe Halvorsdatter er født mellom 1747-1752 og da mest sannsynlig 1750-51, noe som iallefall vil utelukke Kristine Kristensdatter Bruun som mor. Det hendte i sjeldne tilfeller at personer ble konfirmert i en alder av opptil 20år, men det skal vel godt gjøres at det skulle være tilfelle akkurat her.På den annen side, hvis Anne Marie, som er antatt yngre enn Berit Margrethe ikke er å finne konfirmert må en jo anta at hun er konfirmert før 1764 og altså født før 1750. Dette kan da også bety at det virkelig er to forskjellige personer, nemlig en Berit Marie og en Berit Margrethe og at Berit Marie er konfirmert før 1764.Er det noen av barna til Kristine Kristensdatter som kan finnes igjen i folketellinga 1801. Hvor ble de av? Når og med hvem giftet de seg med.Til Leiv, når giftet Berit Marie seg og med hvem og hva med Anne Marie og Kari?Uansett er det merkelig mye som passer med Christen Nilsen Bruun, som far til Kristine Kristensdatter Myren. Hvis søsknene til Sivert Halvorsen har mange barn, burde vel egentlig navnet Inger Marie dukke opp der også. Det er ingen med navnet Inger Marie blant barna til Margrethe Halvorsdatter Dalsegg (som jeg tror kan være en søster til Sivert Halvorsen Myren).Den største 'hindringa' no er alderen på Kristine Kristensdatter Myren. En er vel helt avhengig av at yngste barnet 'Anne Marie' er født 1746 eller tidligere, for at det i det hele tatt skal være mulig med Kristen Bruun, som far til Kristine Myren. En annen mulighet er jo selvfølgelig at det er oppgitt feil alder på Kristine Bruun 1773, men det tror jeg er mindre sannsynlig.Jeg vil tro at ved leiting i kirkebøkerne vil det etterhvert være mulig å identifisere noen av søstrene gravlagt og dermed også alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Berit Marie gifter seg 1776 med Svend Nilsen Svendplass f 1730.Jeg har registrert to døtre, Sigrid f 1777 og Kristine f 1780.Anne Marie g m Anders SimensenKari g m Jon Arntsen Sundset f 1730, bruker av Bortstuggu Sundset.BarnIngeborg f 1769 g 1790 m Knut Einersen Rogogjerd. Bruker av RogogjerdKjerstine f 1770 d 1771Arnt f 1772 g 1799 m Gjertrud Olsdatter Lund f 1773Marit f 1776 g 1802 m Anders Andersen Voll, bruker av Moan VollKari f 1781 d 1866 g m Sivert Larsen Gunnes, Bruker Søgard GunnesKjerstina f 1774Kjersti f 1781 d 1873 g 1817 m Arnt Jonsen Rise, bruker Bortstuggu RiseHalvor f 1786Barna gift inn i bygdas beste slekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Folketellinga 1801 oppgir på gård 89 Bergarbeider Anders Simensen 41 år, hans kone Ane Halvorsdatter 35 år, deres barn Simen Andersen 12 år og Ingeborg 9 år.Dette må være den Ane Marie Halvorsdatter gm Anders Simensen innlegg 47.Det virker urimelig at dette kan være en datter av Halvor Sivertsen og Kristine Kristensdatter Myren. Denne Anne vil jo da være født 1766 og være konfirmert ca.1780-81. Kanskje noen har mulighet til å sjekke dette i kirkeboka?Hvis Kristine Kristensdatter Myren skulle være mor til henne, kan Kristine ikke være født tidligere enn ca.1720. En forklaring kan kanskje være at Halvor Sivertsen Myren er gift 2 ggr og at Anne Marie er fra ett eventuelt nr.2 ekteskap. I såfall må Kristine Kristensdatter være død før 1766 og ikke identisk med Kristine Kristensdatter Bruun død 1773.Hvis noen har mulighet til å sjekke i ekstraskatten ca.1762 ( som for dette området antagelighvis finnes bare i Riksarkivet?) er jeg ganske sikker på at en vil finne noen av barna nevnt og kanskje navnet på kona.Jeg begynner å få en gryende mistanke til at det ikke var noen datter Ane Marie Halvorsdatter på Myren.Når Berit Marie gifter seg i 1776 er hun da kalt Berit Marie eller er hun kalt Berit Margrethe?Den Berit som gifter seg med Svend Nilsen føler jeg meg ganske sikker på må være en datter av Halvor og Kristine Myren ettersom hun har en datter som heter Kristine.Jeg har funnet følgende i folketellinga 1801 for Nesset i Romsdalen på garden Øyen: Gardbeboer Svend Nilsen 68 år (f.ca.1733) og hans kone Beret Halvorsdatter 50 år (f.ca.1751), barn John Svendsen 27 år, Christen Svendsen 8 år, Bersvend Svendsen 6år, Siri Svendsdatter 22år, Kari Svendsdatter 4 år altså født når mora var ca.46 år.Dette må vel være den Berit Marie Halvorsdatter, som 1776 gifter seg med Svend Nilsen. Da ser det dårlig ut for slektsforbindelsen mellom Kristine Kristensdatter Myren og Kristen Nilsen Bruun.Eneste redningen nå må være at alderen er feil oppgitt for Kristine Bruun 1773 eller at Berit Marie ikke er datter av Halvor Sivertsen Myren. Kanskje Anne Marie og Beret Marie er ett eget søskenpar og ikke søsken av Sivert Halvorsen Myren?Er det nevnt noen forlovere og faddere i forbindelse med Berit Marie og Svend Nilsen med barn? Kaller Berit Marie seg Myren når hun gifter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Seigneur Christen Nielsen Brun, Kvikneverkets forvalter, bor i 1699 på Holte, kjøper i 1700 gård i Gisnåsen.Det virker merkelig at C N B gifter bort sin datter til Halvor Sivertsen Myren f 1702 og det uten at det etterlater seg registrerte sporBør vi lete etter en annen mor til Kristine Kristensdatter?Jeg har tro på at C N B er faren, men at han har tillatt seg et lite sidesprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.