Gå til innhold
Arkivverket

[#39945] Christen Nilsen Bruun på 1600 tallet Kvikne

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Broli

Madame Anna Gartner begraves på Kongsberg 15/11 1774 57 år gammel, dvs f ca 1717. Hun kalles da sal. Ober-Stiger Jens Christensen ( Xstens.) Bruun.Jeg kommer tilbake med noen opplysninger fra bygdebøkene for Nesset i Romsdal og Rennebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Gards- og ættesoge for Nesset b 3 (Ottar Roaldset 1975).Svein Nilson kjøpte gården Jordfall gnr 32 på auksjon med skjøte 24/7 1780. Tidligere eier var løytnant Grabo(w). Det er en historie om at Svein hadde beløpet med seg i skreppa.'Mannen var Svein Nilson, og han skulle vera frå Innset. Men det har vore sagt at han opphaveleg skulle vera frå Kongsberg. Kona hans heitte Beret Halvorsdotter. Dette var andre ekteskapet til Svein, men den første kona er ikkje kjent. Svein hadde desse borna, men ein kan ikkje skilje mellom dei av første ekteskap og dei av andre:'Det regnes opp 11 barn, tar med navn og fødselsår bare.Mildri f ?, Nils 1763, Kjerstina 1770, Jon 1774, Sigrid 1778, Halvor 1783, Dorthea 1783, Anne 1786, Kristen 1790, Kari 1793, Bersvein 1796.Svein skjøter Jordfall til sønnen Nils i 1792, og i 1795 kjøper han gården Øyen gnr 34 hvor han bodde så lenge han levde. Det er altså på Øyen vi finner Svend og Berit Margrete/Marie i 1801. Der står det at Svein døde 1812 og at Beret Halvorsdotter døde 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Rennebuboka b 3 Gard og ætt (1986).Gisnåsen 94/1 Åshaugen:Åshaugen var tidligere husmannsplass under Jehanåsen. Ble ryddet av Halvard Hågenson ca 1750. Han kjøpte eiendommen i 1765, men den ble registrert som husmannsplass i lang tid framover.Det er her vi finner Halvor Haagensen og Inger Maria Halvorsdatter i 1801. Se lenke i (71). Boka fører opp familien:Halvard Hågenson Gisnås f 1726. Gift med Inger Marie Halvardsdotter f 1729 d 1811. 8 barn er oppført:Halvard 1755, Sigrid 1758 gm Jens Gisnås, Hågen 1760. Led II, Kristina 1763 gm Jon Olsen, på Innset, Amund 1766, Sjur 1768, Jens 1771 gm Randi Skjerve. Brukarar på Langklopp, Mikkel 1775 g 1818 m Randi Moen på Innset.Under Gisnåsen 94/2 Jehanåsen står det at Christen Brun kjøpte gården ca 1700 av kongen og brukte den som avlsgård. Boka vet ikke hvem Christen var, men antar at han hadde noe med smelteverket på Innset å gjøre. Mellom 1710 og 1716 solgte Christen gården til en Peder. Som nevnt sies det at Åshaugen var tidligere plass under Jehanåsen.Christen Brun nevnes også under Gisnåsen 99/1-3 Danielsåsen. Han brukte jorda her ca 1700. Ca 1720 bosatte Hågen Sjurson seg på gården som han kjøpte i 1726. Kona het Kari Halvorsdt Hæverli. Disse er oppført med 10 barn. Nr 5 er Halvor f 1726 gm Inger Marie Halvorsdt, husmannsfolk i Åshaugen.Dette var litt om disse bostedene, og det jeg kunne se om Christen Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(71/78:) i FT 1801 (innl. 71) finnes også nesteldste sønn Haaken/Hågen f. c1760. Han har da overtatt 'Houen' etter faren Halvor, som altså ikke er 80 men ca. 74-75 år.78: Hva betyr ''Led II'' (mellom Hågen og Kristina) ?77: I barneflokken til Svein Nilsson (på Jordfall, senere Øyen i Nesset) ser barna Mildri, Nils 1763 og Kjerstina 1770 ut til å være fra 1. ekteskap og Jon 1774, Sigrid/Siri 1778, Halvor 1783, Dorthea 1783, Anne 1786, Kristen/Christen 1790, Kari 1793 og Bersvein/Bersvend 1796 fra 2. ekteskap (med Berthe Margrethe Halvorsdatter Brun som skal bodd s. ugift broen i 1774, men må ha blitt gift kort etter). Skal vi gjette at første kone her Siri/Sigrid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Per: Jada, det er mange uoverensstemmelser. Noen kan sikkert avklares etterhvert som kirkebøkene kommer på nettet. Om Halvor Hågensen er 80 eller 74-75 er ikke _så_ interessant synes jeg. Det er mer om å gjøre å prøve å bestemme omtrentlig fødselsår på Christine Christensdt Bruuns barn.'Led II' henviser til generasjon 2 på gården (Haaken, som du har funnet).1. kone til Svein Nilson het Siri Jonsdt iflg FS (se (53)). Beret Margrete/Maria giftet seg i 1776.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torkild Knusen

Berit Halvorsdatter Øien i Nesset dør 1735 i Nesset 88 år gl. Hun er altså født ca.1747 ifølge denne aldersoppgiften.Hun er den yngste av barna til Kristine Kristensdatter Bruun og Halvor Sivertsen. Utifra dette er det vel fullt mulig at Kristine Kristensdatter Bruun er født ca.1700.Inger Marie Halvorsdatte er tydelighvis den eldste dattera og sannsynlighvis oppkalt etter farmor eller mormor. I dette tilfellet er det vel meget sannsynig at dette er en oppkalling av Christen Nilsen Bruuns hustru Inger Marie Pedersdater.Det at også Sivert Halvorsen har en datter Inger Marie Sivertsdatter styrker vel at dette er en reell oppkalling i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Det er godt mulig at Berit Halvorsdt var den yngste av søsknene, men Christen kan ha vært omtrent jevngammel. Berits yngste ser ut til å ha vært Bersvend f 1796. Det er noe galt i FT 1801. Hun ville da ha vært hele 49 da Bersvend ble født. Kanskje det lå til slekta.Christen Halvorsen Bruun ble begravet på Kongsberg 23/12 1783. Det opplyses at han kom fra Røros og ble ihjelslagen på Anna Sophia Grube i Nummedal. Han var 32 år (f ca 1751).Men i skifteregisteret står det at han var myndig (dvs over 25 år). Hvis han var myndig ved skiftets begynnelse i 1774, var han født ca 1749 eller før. Hvis de har regnet alderen ved slutningen, var han født ca 1751 eller før.Christen giftet seg i 1777 med Christine Maria Mikaelsdt Røgeberg og fikk barna Jens 1777, Christine Marie 1779 og Inger Christine Marie 1782. Bare Jens ble voksen.(Jeg synes dette er interessant. Det viser seg at folket på Myren sannsynligvis er blant mine barns forfedre. Dessuten har jeg selv et par Brun/Bruunfamilier, deriblant organist Johannes Brun på Røros, så jeg er jo på utkikk etter navnet.)Jeg tror ikke det kan være mye tvil om at Christen Nielsen Bruun er opphavet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Kom tilfeldighvis over bilde av Christen Nielsen Bruns og Margrethe Hansdatters sølvkanne (som har vært nevnt tidligere i tråden).Det er ett godt og klart bilde med beskrivelse av kannen i en bok skrevet av Per Terje Norheim. Tittelen på boken er 'Norske Drikkekanner'. På lokket er våpenmerkene til Christen og Margrethe. Hans merke er en horisontalt liggendes stokk hvor det vokser ut tre nye kvister (friske skudd?) parallelt med hverandre, vertikalt rett opp (utifra den liggendes stokken). Hennes merke er en fugl med en kvist i nebbet.Dette ser ut til å være en forholdsvis ny bok og den er til salgs i bokhandelen.Kan en bruke disse våpenmerkene genealogisk for å finne slektskap, eller oppstod det en del nye våpenmerker på denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Leiv Skjerve

Innlegg 7Her nevnes i et skifte etter Ole Knudsen Torvik i Stangvik (Nordmøre) i 1732 en sølvkanne pantsatt av løytnant Bæver med navnene Christen Nilsen Brun og Margrete Hansdatter.Innlegg 84Sølvkanna omtalt. Jeg har anskaffet nevnte bok og fått bekreftet inskripsjonen i låkket rundt alliansevåbenet:Christen Nielsen Brun Margreta Hans Datter 1673En kan vell anta at dette er en bryllupsdato. Hos Ovenstad finnes. Bever (Bewer), Reinholt som sersjant i 1711., død før 23/6 1769 i Surendal.Han tjenestegjør i Surendalen og Sunndalen.. Bodde i 1742 på Glærum gård i Surendalen. Han var g m Elisabeth Hansdatter Løche, død før 24/3 1742 Eldste barn Tosten Hans fkr 1722.Dette er sansynligvis skiftedatoer og skiftene kan muligens finnes.Min antagelse::Sølvkanna er arvegods med Elisabet Hansdatter Løche som arving..Elisabet kan være datter av en Hans Hansen Løche som er bror av Margreta Hansdatter (Løche ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og Hans Hansen Løche skal altså da være sønn av Hans Larsen (død 1692), direktør ved Løkken verk, Orkdal, og Gidsken Arentsdatter Smed (død 1656) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og igjen må man da spørre seg om det _kan_ stå 1693 på sølvkanna, for gruveskriver Christen Nilsen Brun på Kvikneverket og Margrethe Hansdatter (Løche ?) kan ikke ha blitt gift før etter 1691, da hennes forrige ektemann Niels Pedersen Støren døde.Kronologien i din antagelse passer jo meget bra, og det er jo ikke utenkelig at Elisabeth kan ha arvet sølvkanna av sin faster. Før altså ektemannen går hen pantsetter den ... (nevnt i 1732).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg har foto av kanna liggende foran meg.Årstallet 1673 er uomtvisteligHans Jørgensen Bull var mester i Trondheim fra senest 1660 og til 1688 og var en ledende gullsmed i Trondheim i 1660 og 1670-årene.Det var:'En usedvanlig stor, fin og uvanlig barok-kanne.Denne kannen er usedvanlig stor med et volum på over 3,5 liter, og for øvrig den eneste av over 200 kanner som er undersøkt som har 9 peler i sylinderen'Vi får sjekke kilder forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Kan en anta at Christine Christensdatter Bruun (Myren) er den eneste av barna (vi vet vel egentlig ikke for sikkert om hun er datteren ennå) til Christen Nielsen Bruun som fører slekta hans videre? Det ser jo ut som om Christen Nielsen Bruun hadde en datter gm Svend Rasmusen, men hvis Christine Christensdatter er datter av Christen Nielsen må vel den datteren som var gm Svend Rasmusen ha dødd uten etterkommere. I skiftet etter Jens Christian Christensen Bruun i Kongsberg 1774 oppgies det jo bare en søster, nemlig Christine.Hvis det finnes kjent etterslekt etter Svend Rasmusen og Christen Nielsen Bruuns datter, så vil dette iallefall eliminere bort forvalteren Christen Nielsen Bruun i Kvikne, som far til Jens Christian og Christence.Kjennes egentlig navnet på dattera gm Svend Rasmusen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Såvidt jeg kan se er Svend Rasmussen Skamfer's kone Kirsten Christensdatter Brun født langt tidligere, nemlig rundt 1665, og hun fikk bl.a. datteren Berit Margrethe f. 1697, omtrent på den tiden da Kirsten Maria Christensdatter Brun skal være født (hun som var g.m. Halvor Sivertsen Myren). Svend og Kirsten hadde såvidt jeg vet også en (eldre) sønn Lars Svendsen Kommandant. Men alt dette er vel sagt tidligere ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Men hadde noen av barna til Svend Rasmusen og Kirsten Kristensdatter Bruun etterkommere som levde ved skiftet etter overstigeren Jens Christian Bruun 1774? Hvis det var tilfelle så kan jo ikke Christen Nilsen Bruun være far til Jens Christian og Christine Myren. Christen Nilsen Bruuns datter gm Sven Rasmusen ville jo bli deres halvsøster og skulle vært nevnt som arving etter Jens Christian Bruun.Jeg forstår det slik at det er sikkert at Christen Nilsen Bruun hadde en datter som var gm Sven Rasmusen, men er det like sikkert at denne datteren hadde etterslekt, som vokste opp? Er det noen som har mere informasjon rundt dette?Det er jo ikke avklart om Christine Christensdatter Myren var datter av Christen Nilsen Bruun, selv om ting etterhvert etter min mening peker i den retningen. Jeg synes bare det er litt rart at den eneste etterkommeren med etterslekt etter direktøren for Kvikne gruver er en husmannskone (gårdmannskone?) på Myren. Dette gjør meg usikker på om det er forbindelse mellom Christen Nielsen Bruun og Christine Christensdatter Bruun.Når det gjelder Lars Svendsen Commandant, synes jeg å huske at det har vært usikkerhet rundt hans opprinnelse. er det noen som vet noe sikkert om det?Det kan jo selvfølgelig være slik at dette er ett av de tilfellene der noen arvinger av en eller annen grunn mangler i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christine Christensdatter Brun's datter Berit Margrethe skal være død 24 Mar 1697, 1 mnd 3 uker gammel. Hennes angivelige bror Lars Svendsen (ikke id. m. Lars Svendsen Sund) skal muligens ha bodd på Kommandantplass, Kvikne 1719-1734. Jeg vet ikke når han skal ha dødd. Andre barn kjenner jeg ikke.Kjennes navnet på moren til Christine Christensdatter Brun (g. Svend Rasmussen), som altså muligens hadde en 35 år yngre halvsøster med samme (?) navn ? Var hun gift med Christen Nielsen Brun ? Den yngre halvsøsterens mor (som Christen giftet seg med etter Margrethe Hansdatter ?) skal ha vært Inger Maria Pedersdatter, som tidligere skal ha vært g. (1685) m. Jens Giortsen Treschow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Skiftet på Kongsberg. Det har sikkert forekommet at arvinger har blitt avglemt i skifter. Ekteparet Brun/Gartner hadde selvfølgelig også anledning til å bestemme hvem som skulle arve dem. Men jeg tviler på at noe av dette er grunnen til at Kirsten Christensdt Brun d e ikke er nevnt. Årsaken må vel heller være at hun ikke hadde livsarvinger (barn, barnebarn osv) i live i 1772?Ting tyder på at hun ikke hadde barn i live pr 4/9 1699. Christen Bruns skrivelse med denne datoen må vel bety at han som far var arving etter Kirsten, i tillegg til ektemannen. Eller hvordan skal man ellers forstå dette? Se tråden 'Røros Svend Rasmuson Schjelderup' i Slektsforum, særlig Leiv Skjerves lange innlegg når det gjelder dette. LenkeAlderen til Christine Christensdatter Brun d y tror jeg må være noen år for høy ved begravelsen i 1773. Prestene hadde det med å overdrive alderen til eldre folk. Rent umiddelbart kan det jo virke som om hun har inngått en aldri så liten mesallianse ved å gifte seg med Halvor Sivertsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I den debatten det henvises til i siste innlegg skriver Leiv Skjerve at Christine Christensdatter Brun (død ca. 1698) var f. ca. 1675 som datter av bergskriver ved Kvikneverket, Christen Nilsen Brun (f.c1630/1635) og hans (første ?) kone Margrethe Hansdatter.Men var ikke denne Margrethe Hansdatter enke etter Niels Pedersen Støren, som døde i 1691 ? Hvis det er slik, så stemmer det vel ikke at Margrethe er moren til Christine ?Kan det videre stemme at Christine og Svend Rasmussen (Skamfer) er foreldre til 'Lars Svendsen Kommandant' ? I så fall må Christine heller være født rundt 1665. I FT 1701 står det visstnok at Svend ikke har sønner. Hva da med den Hans Svendsen som skal være døpt i Rennebu 10 Jan 1706 som sønn av Svend Rasmussen (ref. nevnte debatt i DIS Slektsforum) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Beklager kortslutningen vedr. Hans, som altså var f. ETTER 1701. Men at 'Lars Svendsen Kommandant' skulle være sønn av Svend Rasmussen stemmer altså ikke med opplysningen i FT 1701.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Henviser til LENKE i innlegg 93Leiv SkjerveBle registrert: 02 Des 2004 09:42:57 Innlegg: 38 Bosted: BODØ Skrevet: 31 Mar 2007 17:26:04 Tittel: Re: Røros Svend Rasmuson Schjelderup Svend Rasmusen Skamfer Fkr 1658 død 1709, 51 år gml. “Ligpredichen over Bergskriver Svend Rasmussen Skamfærd. Dom 6 p. Trin 1709. Rennebu”På kommandantplass i Kvikne finnes Lars Svendsen Kommandant fkr 1680 som bruker fra 1719, Han er understiger fra 1727. Han har nå en tid vært å finne på min Hjemmeside som antatt sønn av Svend Rasmusen. Jeg har hittil ikke greid å finne kilder som bekrefter min antagelse. Og anmoder vennligst om at brukere av min Hjemmeside ikke bruker denne antagelse som grunnlag for sine slutninger.Svend ble g m en datter av Christen Nilsen Brun. Hun er antatt f kr 1675, død 1697/98. De fikk en datter Berit Margrethe Svendsdatter Skamfer f. 3. februar 1697, død 24.mars 1697. Svends kone introduseres 13.juni 1697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

OK, Leiv, det innlegget hadde visst gått meg hus forbi.Men stemmer det eller stemmer det ikke at den Margrethe Hansdatter (som ble g.m. Christen Nilsen Brun) ble enke etter Niels Pedersen Støren i 1691 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har kikket på det originale skiftet? Det er jo ikke usannsynlig at det kan være detaljer der som kan ha betydning, men som ikke kommer frem av skifteregisteret det pekes på i innlegg 68. Jeg vil prøve å bestille en kopi av skiftet, men det vil nok ta sin tid vil jeg tro. Jeg har mange ganger sett at skiftene ikke blir godt nok lest og at en går glipp av viktige små detaljer.Hvem skal en forresten henvende seg til når det gjelder arkivmateriale fra Kongsberg? Hvilket statsarkiv?Er annen ting jeg har tenkt litt på er hvem søsknene Christine og Jens Christian Brun kan ha vokst opp hos. Barna mistet jo foreldrene forholdshvis tidlig.Det er jo selvfølgelig den muligheten at de har hatt flere eldre halvsøsken og også helsøsken, men at disse er døde uten arvinger før 1774. Og de kan jo også ha vokst opp hos Svend Rasmusen og kone. Mulighetene er vel egentlig mange. Det jeg vil tro er rimelig trygt å anta er at iallefall Christine må ha vokst opp i Innset/Kvikne ettersom vi finner henne gift der.Vil det være mulig å finne Jens Christian i noen form for utdanningsinstitusjon for bergkunst. Var det egne skoler for å kunne tiltre funksjonærstillinger såsom overstiger etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Statsarkivet i Kongsberg: http://www.arkivverket.no/kongsberg/om.htmlBergverksseminaret ble opprettet på Kongsberg i 1757, og det blir jo for sent.Det skal finnes noen trykte manntall for Sølvverket, bl a for 1765 og 1730-årene (tror jeg). Jeg har sett at noen har gitt opplysninger fra disse her på forumet. Hvis Jens Christian Brun levde ennå i 1765, så kunne man kanskje få vite fødested, alder osv.Jeg har lett etter begravelsen hans 1762-74 uten å finne den. Jeg burde vel stålsette meg og se en gang til.Når mener du at mor til Christine og Jens Christian døde? Jeg kan ikke huske å ha sett noe om dette noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.