Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Vidar Pedersen

[#40007] Elen (Olea?)Olsdatter, Nilsrud i Grue

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I følge Nes Bygdebok, bind 5, side 635 giftet Elen (Olea?) seg i 1820 med Lars Helgesen (1794-1859) fra Setra under Store-Hvam, Nes på Romerike. Søker opplysninger om Elen (Olea?) og hennes opphav.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei VidarIkke for å være pirkete, men Nes på Romerike er Akershus, ikke Hedmark. Kanskje lurt å flytte emne over dit?Mvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lars Ove!Jeg søker ingen informasjon fra Nes på Romerike, jeg har bare vist til hvor jeg har funnet informasjonen. Jeg søker derimot opplysninger om Nilsrud i Grue, - derfor Hedmark.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei VidarSorry! Var litt for kjapp, men i FT 1801 (skulle tro at Elen var født da?) var det ingen Nilsrud-bruk i Grue.I 1865 var det 4. Var ikke det litt merkelig?Mvh Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen
Lenke Kanskje dette da er en bror av Elen (Olea, mest sansynlig dette navnet da det er mye brukt i Solørbygdene). Alder til Ole Olsen kan jo passe og han har en datter Oliana. en variant av samme navnet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Olea er nok et mer sannsynlig fornavn. Forfatteren har muligens hatt problemer med å tolke kilden.Søkte i 1801 tellingen for Grue uten å finne noen Elen (Ellen), men derimot to Olea. Den ene er for gammel, mens den andre har passende alder (4 år, dvs. født 1797) - Lenke - Bosted er imidlertid Schyttern. Hun har en bror Ole, men han er eldre enn den Ole du har funnet.Lars Ove, - mulig at Nilsrud er en husmannsplass som er tatt opp etter 1801.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eva Helene Erntsen

I 1801 tellingen for Grue er det 83 Olea Olsdøtre på 64 forskjellige gårder! Mange er nok for gamle, men det er også mange som kan være i aktuell alder. Det er det som er så vanskelig med Solørbygdene, Ole var så veldig mye brukt og følgelig mange Ole Olsen og Olea Olsdtr. Jeg har i min slekt 5 Ole Olsen etterhverandre så det gjelder å få med fødslsåret ellers blir det bare tull. Kanskje du skulle fjernlåne den avskrevne kirkeboka for siste tiåret på 1700-tallet og begynne å lete. Det kan være at Nilsrud er ført inn der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg er nesten sikker på at Nilsrud må være feil på en måte.Nilsrud er ikke å finne i 1801, og det er første innvending.Den andre innvendingen tenker jeg jeg fælt på nå, men et eller annet er feil her.Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Ove Wangensteen

VidarNår vi kommer nærmere, så bor jeg på Hamar, 5 min fra Statsarkivet og kirkebøkene, så jeg kunne gjøre et oppslag for deg. Men jeg håper jeg slipper å lete i gjennom så mange år.Jeg 'grøsser' litt uansett. De bøkene der var ikke lett å lese, vet ikke om altervinen var årsaken.Lars Ove

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gunn Huglen

Er dette den Lars Helgesen som gifter seg i 1820 med Olea ,nevnt her?LenkeMvh. Gunn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lars Ove!Du må ikke legge alfor mye arbeid i dette foreløpig. Avventer og ser om flere blander seg inn i debatten. Har også noen kontakter som skulle være godt kjent i Grue og evt kan komme med forslag. Kommer tilbake til problemet om Statsarkivet skulle være siste utvei.Mvh Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Gunn!Jeg har også sett denne og tatt det for gitt at dette er det aktuelle paret. Det hadde vært fint om noen som har tilgang til kirkebøkene for 1820 i Nes kunne sjekke hva som er oppgitt som brudens fødested. Avskriften på - http://aasvangen.link.no/Kirkebok/1800.htm - inneholder ikke viede dette året.Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

At Nilsrud ikke er å finne i FT 1801 er ikke så rart, da denne kun har med navnet på matrikkelgårdene, ikke på underbruk og husmannsplasser.Matrikkelutkastet fra 1950 og FT 1900 avslører at det er to bruk under Østre Enger som heter Nilsrud. (gårdsnummer 54, bruksnummere 24 og 25)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.