Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#40028] Flisberget og Kynberget

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Nå var det flere bruk og flere 'slekter' i Kynnberget. Den eneste direkte forbindelsen mellom Flisberget og Kynnberget er så vidt jeg kan se ekteskapet mellom Per Mattissønn og Olia Olsdatter, og de var ikke i slekt.En annen forbindelse går via Nestua Risberget i Våler. Per Mattissønns mor, Marte Persdatter, var søster til Gjerturd Persdatter som var gift i 1754 med Nils Olssønn (1726-1805) på Jordet Kynnberget. Nils var ikke i slekt med Olia Olsdatter, som var fra Framgarden Kynnberget. En bror Henrik Perssønn fra Nestua Risberget var gift med søster til Nils, Guri Olsdatter (ca. 1735-1769) fra Jordet Kynnberget.Mens brukerne i Flisberget var av finneslekt, var brukerne i Kynnberget på 1700-tallet av norsk bondeslekt, de fleste fra andre gårder i Elverum. Olia Olsdatters bestefar, Gudmund Knutssønn, var muligens fra Åmot, mens den eldste kjente brukeren i Kynnberget etter nyryddinga på 1600-tallet (og før oppdelinga), Ola Olssønn (59 år i 1664), trolig skrev seg fra Roset i Løten.Jeg tror du vet mer om paret du spør etter enn det du har lagt ut i innlegg 1. De viktigste opplysningene om Per (født 1756, ikke 1727) og familien hans finner du i artikkelen til Trond, som jeg ser du har fått henvisning til tidligere. Ellers står det jo litt i mitt 'Svar på spørsmål 26', stilt av deg, i Tjukke Slekta nr. 3/2003. Det er du vel klar over? For øvrig finner du dem her i 1801: Lenke

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.