Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Vidar Pedersen

[#40032] Hans Pedersen f. ca. 1820 Nes på Romerike

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

Min tippoldefar Peder Hansen ble ifølge kirkeboka for Nes f. 23.12.1867 i Nilsstuen, Trangsrud (Skauen)og døpt 16.02.1868. Foreldrene var Hans Pedersen og Maren Olsdatter. Peder Hansen er omtalt i Nes Bygdebok (NB) 5, side 543.Hvem var denne Hans Pedersen? Jeg har til nå antatt at hans aner er å finne under Engebråten, Skøyen (NB5, side 242) og Ynsbryn, Yn (NB5, side 109). Her er en Hans f. 1820 nevnt, men han er gift 1846 med Oline Olsdatter. Kan Hans ha giftet seg på nytt? Jeg finner vielsen mellom Hans og Oline 02.11.1846 her - Lenke.På side 109 står det at Hans og Oline har sønnen Ole født 1847. Det blir da hele 20 år mellom denne Ole og min tippoldefar som ble født i 1867. Derfor ideen om at Hans f.1820 kan ha giftet seg på nytt med min tippoldemor Maren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Cathrine Magne

Kanskje gammelt nytt, men her er Hans Pedersen og Maren Olsdatter i FT1865: LenkeEldste barn er 3 år, og man kan vel anta at vielsen mellom Hans og Maren skjedde i 1862 +/-. Har du funnet denne i kirkebøkene? Her får du vel navn på fedre og muligens også brudeparets fødselsår (sikrere enn alder angitt i FT)? Hva er forresten bakgrunnen for antagelsen om at Hans kommer fra Engebråten, Skøyen?Mvh, Cathrine

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Cathrine!Innlegget mitt skulle ha vært under Akershus. Har sendt e-post til Digitalarkivet/redaktøren med oppfordring om å flytte det.Innlegget mitt inneholder også feil. Peder Hansen f. 1867 er min oldefar og den etterlyste Hans Pedersen f. 1820 (hans far) min tippoldefar. Jeg viser til bind 5 av bygdebøkene, det skal være bind 4.Folketellingen 1865 viser at Hans Pedersen (gift med Maren) er født 1820/1821. Kirkebokavskriftene for Nes - Lenke - har 3 potensielle kandidater (Hans med far Peder). Spørsmålet blir hvem av dem (om noen) ble gift med Maren.Avskriftene nevnt i lenken over har ikke vielser i den aktuelle perioden. Håper derfor noen har tilgang til originalen og kan sjekke vielsen mellom Hans og Maren.Mvh Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Den Hans Pedersen nevnt på side 109 i NB4 kan nok avskrives som min tippoldefar. Begrunnelsen er at begge Hans Pedersen er nevnt i folketellingen 1865 - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60236&gardpostnr=1087&personpostnr=6099&merk=6099#ovre>Lenke (min tippoldefar) og Lenke (Hans Pedersen på side 109 i bygdeboka. Teorien om at han skulle ha giftet seg på nytt holder altså ikke.Problemstillingen er da fortsatt - hvem oh hvor kom mine tippoldeforeldre fra? Jeg har fortsatt håp om at noen kan slå opp i kirkeboka for Nes over viede tildlig på 1860 tallet og se om Hans og Maren finnes der. Avskriftene på

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Med utgangspunkt i FT1865 Nilsstuen: Lenkefinner jeg dette:Nes Mini I 8 1859 - 1874 Kort 6/18 dåp nr. 32, s. 142.Caroline f.1/3, dpt.: 17/4 1865. Ægte. Hans Pedersen og H. Maren Olsdatter Vestgaardseie. Faddere: P. Lisbeth Pedersdatter VestgaardsEie, Berthe Pedersd. ibid., Lars Gulbrandsen FolbergEie, Bernt Edvardsen VestgaardsEie, Christen Nilssen RundenEie.Samme bok Kort 2/18 dåp nr.23, s.33.Ole f.11/2, dpt.: 8/3 1863 K.k. Ægte. Hans Pedersen Rallerud(Vestgaardeie og H. Maren Louise Olsdatter. Faddere: K. Andrea Gudbrandsdatter ??, P. Berthe Pedersdatter Rallerud. Andreas Anderssen ??Trinbergholen??, Christian Larssen Langverslien??, Syver Eriksen Holtet(RundenEie).Samme bok Kort 10/18 vielse nr.7, s.279.Vielse 6/2 1859Ungk. Hans Poulsen, føde og opholdssted: Rallerud, 36 aar, far: Peder Poulsen Graaberg i Odalen. P. Maren Lovise Olsdatter, Brudens fødested: Overlien af Urskoug, 25 aar, far: Ole Bergersen Overlien i Urskoug. Forlovere: Hans Anderssen Vestgaarden og Anderssen VestgaardenEie. Lysning: 18 og 25 April og 9 mai 1858. Begge vaksinert. Anm.: Attester for Brudg. og Brud fra præstene i Aure/Aune og Urskoug for??vist.Om dette er rett så har ihvertfall feil alder i FT1865 - det er jo 'Nesten' alltid noen år 'Slingringsmonn' i den tellingen, men her blir det litt mye!! Etter den skal han være født ca. 1821 og hun ca.1817.Vielsen gir han f. 1823 og hun født 1834. Dessuten er de da ikke født i Nes. Hans har også fått sin fars farsnavn i vielsen.Ang. K.k.(Det eneste jeg da vet om er Klodsbodding gravkapell,men det ble bygd først i 1906. Det var riktignok gravplass der fra 1853 - utvidet 1877. Kilde til dette er ei gammelbok fra 1931 som heter Nes Romerike En liten Bygdebok utgitt av Nes Lærerlag ved en komité. Redigert av Ola Eide.)Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Ser at fornavnet til den ene Forloveren ikke ble med - det skal være Ander Andersen VestgaardenEie.Peder Hansens konfirmasjon.Nes Mini I 10 1883 - 1898 Kort 8/17, konf.nr.36, s.236.Konfirmanter i Næs 12/10 1884.Peder Hansen f.23/12 67, dpt.: 16/2 68. Født i Nilsstuen, Bopel v/konf.: Edsvold/vald. H.H. Pedersen og H.Maren Olsdat. Vaksinasjonsattest: 9/9 70 Karakter i Kristendomskundskab: 4+Regner med at Edsvold/vald da er Esval i NB, men finner ingenting om dem der. Han kunne jo arbeide der og det blir regnet som adresse!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian!Jeg kan ikke annet enn atter en gang takke for iherdig søken etter mine aner. Jeg er overveldet over hva du klarer å skaffe tilveie av informasjon.Jeg hadde også registert Ole og Karoline som søsken til min oldefar Peder, men hadde ikke eksakte fødsels- og dåpsdatoer.Det ville forundre meg stort om du ikke har funnet rett Hans Pedersen og Maren Olsdatter her. Avviket i alder for Hans i forhold til folketellingen er ikke avskrekkende, noe verre for Maren sin del, men jeg har også sett mye feilregistreringer i tellingen. Jeg har også hørt stedsnavnet Rallerud nevt i sammenheng med min slekt.At jeg ikke har funnet spor etter Hans og Marens forferdre i Nes er ikke lenger så merkelig sett i lys av opplysningene om fødested ved vielsen.Dette fører til at jeg 'revidere' en del av mitt slektstre på grunn av mine 'feilkoblinger' tidligere, men ingenting er bedre enn å få rettet opp tvilsomme sammenhenger.Hjertelig takk for all hjelp.Mvh Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Syntes det var litt 'Rart' at Hans og Maren var gift i over 4 år uten å få barn så jeg 'Titta' litt på årene mellom 1859 og 1863. Da viste det seg at de hadde fått en sønn - Ole f.20/3 1859. Han måtte(Normalt sett) jo imidlertid ha dødd før neste Ole ble født 11/2 1863 og det stemte. Skulle også finne konfirmasjon til Ole f.1863 og Caroline f.1865, men fant dem ikke. De lever jo i FT1865. Caroline fant jeg død 3 år gammel.Tenkte du kanskje kom til å lete etter etterslekt på Ole og Caroline!! Det kan jo også være at det er flere barn født etter Peder i 1868 også!!Nes Mini I 8 1859 - 1874 Kort 1/18 Dåp nr.37, s.4.Ole f.20/3, dpt.: 15/5 1859 i K.k. Ægte. Hans Pedersen Rallerud eller VestgaardeEie og Hustru Maren Lovise Olsdatter. Faddere: K. Thore Jacobsdatter Holtet og Berthe Pedersdatter Rallerud, Marthin Christens. Vestgaarden, Bernt Pedersen ?Brebakken eller Vestgaarden, Syver Olsen Holtet. Hjemmedøbt af Thore Jacobsdatter Holtet.Samme bok Kort 13/18 begr.nr.69, s.352.Død 21/8, begr.: 26/8 1862. Drengeb. Ole Hanssen, 3 1/2 aar, Opholdssted: VestgaardEie, født ibid. Ingen dødsårsak oppgitt.Samme bok Kort 14/18, begr.nr.22, s.380.Død14/3, begr.20/3 1869. Pigebarn Caroline Hansdatter, 3 aar +, Opholdssted: Nilsstuen (VestgaardsEie) Ingen dødsårsak oppgitt.Ole har jeg ikke funnet hverken konfirmert eller død enda!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen Vidar.Nå skal jeg gi meg!! Har ikke tenkt å ta fra deg gleden med å finne folkene selv...!!Fant imidlertid Ole konfirmert så langt tilbake som 1882 (Har en i min familie jeg også som var nesten 20 år ved konf.) - normalt ville han jo vært konfirmert som 14 - 15 åring i 1877 eller 1878, men 1882 da gitt!Nes Mini I 9 1875 - 1882 Kort 4/6 konf.nr. 22,s.256.Konfirmert i Aarnæs kirke 1/10 1882.Ole Hansen Trognæs (Sikkert dialekt eller gl.navn for Drognæs) f. 11/2, dpt.: 8/3 63. Født på Rallerud. Hs. H.Pedersen og H.Maren Lovise Olsdat. Kristendomskundskab og Flid: Temmelig godt. Vak.attest af 22/3 74 eller 79 - helst det siste!Tror da at det er Ole som er her i FT1900med kone og barn: LenkeOm jeg finner vielse og dåp på barna - vil du ha det da? Eller vil du finne det selv?Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian!Det viser seg at jeg har fått en 'dublett' i basen min. Ole Hansen gift med Mina Sofie Kristiansdatter fra Mollidalen i Aurskog hadde jeg inne fra før. Jeg hadde imidlertid ikke de opplysningene om Ole som du har funnet, så det var bare et pluss. Jeg har imidlertid bare andrehåndsopplysninger om giftemål (09.05.1886) og vet ikke om de ble gift i Nes eller Aurskog.Jeg har også fått opplyst at sønnen Marius ble født 14.06.1892 i Aurskog (ingen dåpsopplysninger) og gift til Greni i Nes. Sønnen Karl har jeg bare fødselsåret på (1886).Jeg setter umåtelig stor pris på den hjelpen du har gitt meg og har ingen ting imot at du bistår også med å 'forfølge' Ole, men det ser ut til at det blir kirkebøkene for Aurskog som må bli kilden.Mvh Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det var merkelig!! Ole og Mina Sofie giftet seg i Nes og begge barna på FT1900 har jeg funnet dåpen på i Nes.Kommer tilbake om et lite øyeblikk!!Har du forresten sett på det andre innlegget ditt?Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Her kommer vielse og 2 dåp.Nes Mini I 10 1883 - 1898 Kort 2/17 Dåp nr.55, s.53.Karl f. 5/7, dpt.:22/8 1886. Ægte. Inderst Ole Hansen. Mina Sofie Kristiansd. (Viet)1886 9/5. Bosted: Aulideje. Begge oppgitt til å være født 1862(Litt slingringsmonn må vi godta - dette skjer hele tiden) Faddere: G. Birte Olsd. Aulideje, G. Olivia Kristofersd. Randeneje/Rundeneje, Ug. Jakob Amundsen Smeds?rud?, Ug. Martin O.Hansen Aulid, Ug.Teodor Sørensen Lundbergeje.Samme bok Kort 12/17 Vielse nr.11, s.453.Vielse: 9/5 1886 I/I ekt.sk. for begge.Ole Hansen, Dagarbeider Nilsstuen, fødested(Dette stemmer jo ikke da - om ikke plassen Rallerud har hett det en gang?): Smedsrud 1864, s.g.t.alters: 1886,far: Hans Pedersen.Mina Sofie Kristiansd. Mallidalen(Mollidalen?), Mulig opholdssted:Kluften(Om ikke det er på Ole?), f.Urskoug 1863, konf.: Urskoug 1878,s.g.t.alters:1886, Far: Kristian Persen.Forlovere: Olav Strøm og Ole J.Olsen Falmo/Folmo. Lysning: 11, 18 og 26 april.Samme bok Kort 5/17 Dåp nr.50, s.129Marius f.14/6, dpt.: 7/8 1892. Ægte. Inderst Ole Hansen. Mina Sofie Kristiansd. - 1886(Vielsedato). Bosted: Bøler, begge født 1862. Faddere: G. Johanne Olsd. K/Hundenæseje??, Ug. E?? Ingebretsd. Lund, Ug. Gudbrand Evendsen Lundbergeie, Ug. Ole Gudbrandsen Udnæseie, Ug. Albert Andreasen Aulideie.Beklager at det blir noen ? tegn, men det er noen bokstaver som gir meg 'Hodebry' - skrivemåten på gårdene endrer seg hele tiden!!Det står også litt i Bind IV om Nilsstua s.350 og Rallerud(Da under Østgarden) s.362.Dette at det du har fått opplyst om døpt i Aurskog forstår jeg ikke!!Derfor er jeg også nøye med kildehenvisning - da kan vedkommende som mottar opplysningene sjekke i orginale kilder selv når de måtte få anledning. Jeg legger heller så og si aldri inn noe i Slektsprogrammet mitt før jeg har sjekket med orginale kilder så fremt det lar seg gjøre. Selvsagt er dette opp til hver enkelt, alle har vi vel våre egne 'Metoder'...Da fikk du ihvertfall det jeg hadde funnet til nå!! Vet du om det blefødt flere barn av Hans Pedersen og Maren Lovise Olsdatter etter din Peder i 1868?Alt i () er mine egne kommentarer eller Tvilsom tyding!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian!Takk igjen. Jeg har nok ikke vært så kritisk med hensyn til å legg inn opplysninger som ikke er sjekket mot originalkilden. Min opplysning om Aurskog som fødested på barna er 'arvet' fra andre som har registrert slektsopplysninger og som heller ikke har kontollert sine data. Fristende, men slik forplanter feil seg.Du kan nok med rette kalle deg slektsforsker så grundig som du er i dine registreringer.Mvh Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Å jeg har gjort mine 'Rare erfaringer' og 'Feil' jeg som de fleste andre!! Mann blir aldri utlært i denne hobbyen her...den dagen mann er feilfri har mann TAPT!Lykke til med videre forskning og jeg håper virkelig at Finn finner frem denne Karen i det andre innlegget ditt!Er det noe mere 'NES Romerike' så finner du meg nok!Kommer jeg over noe mere så legger jeg det inn her så du får følge med fra tid til annen!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Vidar Pedersen

Hei Lillian!Jeg sjekket konfirmasjonen til Oles ektefelle Mina Sofie Kristiansdatter Lenke. Her er foreldrene oppgitt å være Kristian Hansen og Karen Sakariasdatter (dersom jeg tyder rett). Ved vielsen sier du at hennes far er Kristian Persen. Kan du ta en titt på konfirmasjonen og se om du tyder navnene som meg. Du har åpenbart mer erfaring i å lese gammel håndskrift.Mvh. Vidar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lillian Kristiansen

Hei Vidar.Det står ihvertfall Helt tydelig Persen i Vielsen du fikk av meg - har sjekket, men det er igjen en ting som 'Gjentar' seg - Kristian Persen kan ha en far som har Persen som sitt farsnavn!!??(I dette tilfellet kan Kristians far hete Hans Persen)Neida Vidar - du har tydet konfirmasjonen helt rett - det står det du skriver.Her er FT1865 så du må følge Mina Sofies Konf.opplysninger her: LenkeJeg ser ofte denne feilen i vielser!! Burde selvfølgelig ikke forekomme, men tror kanskje det også har noe med 'Språket' å gjøre - de fleste prester ble nok utdannet i Danmark og ellers utenfor Norges grenser!!Lenken din virket ikke - må visst gjøres på en spesiell måte. Jeg fant frem selv - visste jo hvor hun ble konfirmert. Kanskje bedre å henvise til Kirkebok - side og nr. en annen gang! Bare et forslag altså!!Mvh.Lillian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Hei Vidar. Du har fått god hjelp av Lillian. Jeg har Aurskog boka, stikker du innom ? Mina Sofie f. 10/2 1863 Mollidalen øvre (A+B I.s.65) Foreldre Kristian Hansen Langlien (Sørli) og Karen Sofie Sakariasd. God Pinse. Mvh. Finn S.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Finn Sollien

Selv om jeg er midt imellom to 10 år i dag, så tar jeg slektsspørsmåla alvorlig. Rallerud var en plass på stien mellom Børja og Finnholt. Hustufta er synlig. Kan vise deg stedet dersom du tar med deg sykkel, så kan vi ta den turen via Speismark. Maren Lovise var f. i Ovlien 1828. (A+B I.s.21) Da er du tilbake til Havsjømoen og Ovlien. Hans Paulsen Rallerud var f. 1822 i Presterudsetra i S.Odal eller i Grasberget. S.Odal. Dette kan vi ta siden når jeg kommer til N.Odal. For 75 år siden var det 10 cm med snø på bakken på denne dato. Mvh. Finn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.