Gå til innhold
Arkivverket

[#40033] Verdal og Skogn Bernt Martin Olaussen f. 1867 i Ulvilla Verdal


Gjest Janne Høgdin
 Del

Recommended Posts

Gjest Janne Høgdin

Bernt Martin Olaussen f. 1867 i Ulvilla i Verdal tog dåpsattest till Skogn 17.02.1883. Enligt uppgifter jag har (Johan Aasan, slekta etter..... s. 64 )blev Bernt Martin gift med Emma Hansson f. i SverigeI Näskott i Jämtland föddes år 1886 Emma Olivia Hansson. Hon var dotter till Bernt Anton Hanssen som var född i Skogen i Norge (bör vara Skogn) c. 1859, gift till Näskott och 1890 hemmansägare i Öd i Marieby i JämtlandÄr det möjligen så att det var denne Bernt Martin Olaussen som gifte sig med Emma Olivia Hansson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Det här är personer jag hörde talas om i min barndom, men jag måste erkänna att jag har dåligt kläm på dem. Anton Hansson, en betydligt äldre halvbror till min morfar, flyttade i slutet av 1800-talet från Marieby till Mattmar och blev bonde i Tossberg. Jag vill minnas att hans son Eskil Hansson övertog gården. Jag har vigselbok för Mattmar t.o.m. 1909, men kan inte påträffa dottern Emma Olivia upptagen där.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Karl GöranNär du nämnde Tossberg och Eskil kom jag på var jag hade hört talas om Anton Hansson tidigare. Jag ringde Antons dotterdotter och fick besked! Antons dotter Emma Olivia dog ung. Hon kan inte ha gift sig med Bernt Martin Olaussen!Hälsningar/Janne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

2.august 1859 blir Bernt Anton Hansen født på Lellovald i Skogn. Foreldrene var Hans Olsen og Elen Jonsdtr. I Skogn Historie bind XI del 1 s.79-80 er det nevnt at 'Bernt Anton flytta til Sverige 16 år gammel. Han bosatte seg der og har etterslekt der bl.a. en sønnesønn Jørgen Hanson, Sidvallvägen 19, Frøsøn.'Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janne Høgdin

Jan Kåre!Tack för födelsdatum och plats. Jag har nu många av Antons eftersläkt. Sanningen fanns närmare än jag kunde ana, Karl Göran ledde in mig på spåret. Anton bodde i en grannby till min födelseby, men jag visste inte att han var från Norge. Jag förstår också varför han och en bror for till Jämtland i så unga år.Jag ska ta mig en titt i Skogn Historie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.