Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Arnfrid Mæland

[#40071] Oppslag Bygdebok Kvinnherad; Heine på Bjelland

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Heine på Bjelland er nevnt der i 1701, og har barna ASlak og Siver LenkeEr der noen som kan gi meg informasjon om denne familien; barn, hustru, foreldre, flyttet de noe sted?Jeg er ute etter hvem Heine på Leite i Kvinnherad, nevnt 1706, er og hvor han kommer fra.Mvh Arnfrid Mæland

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Magne Paulsen

Heine-navnet fikk det til å ringe en klokke i bakhodet mitt. Dette er et emne jeg ikke har satt meg godt inn i, men kan vise til min etterlysning under tema-nummer 30035 fra 7. mai 2005. Jeg fikk aldri noen tilbakemelding på mitt innlegg der og dessverre har jeg siden ikke hatt kapasitet til å grave videre om mine mulige forfedre på Bjelland i Kvinnherad.Den Guraa/Guro Heinesdatter som er nevnt finnes ikke i bygdeboka Kvinnherad bd. 4. Men både hun og Heine Aslagsen Bielland og andre i denne familien er nevnt i Digitalarkivets database for Baroniet Rosendal - Trulova og vigde i Kvinnherad 1710-1753, og Døde i Kvinnherad 1754-1835.Hvis du ikke har sjekket i Kvinnherad Bd 4, så kan du evt finne opplysninger om Heine og hans familie på s. 291.Jeg kjenner dessverre ikke til mulige forbindelser til Heine-navnet på Leite.Dersom du i din videre jakt på ''dine'' Heine-folk skulle komme over opplysninger om nevnte Guraa/Guro Heinesdatter, så hadde jeg satt stor pris på å høre fra deg igjen. Mvh Magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arne D. Tveit

Kvinnherad 4, side 291: Heine Aslaksen 1668 - 1741, gm. Anna Sjursdtr. Bjelland 1659 - 1723. Barn: Aslak 1696-, Sjur 1699-, Ingrid 1700-, Brita 1704-, Inger 1716-1721.Kvinnherad 4, side 294: Aslak Heinesen 1696 - 1739 gift i 1724 med Ingeborg Johannesdtr. Raudstein 1686 - 1724. Gift andre gang med Magnhild Jonsdtr. Tveit 1699 -. Barn: Svein 1724- døde samme år.Noen gard med navnet Leite kunne jeg ikke finne i farten. trolig er dette en husmannsplass eller et bruk.Mvh Arne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Takk til begge to, jeg hadde egentlig ikke noen tro på at det her var snakk om samme person, men jeg må nå sjekke ut alle Heinene.Til Magne, du finner kanskje noe interessant i hovedtemaet innenfor min leiting etter Heine på Leite LenkeMvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnfrid Mæland

Arne Tveit; Leite skal være nevnt under Myklebust/Moklebust eller Røssland/Røysland, trolig ved Omvikdalen, Der er jo to garder med begge disse navnene i Kvinnherad.-kan du se om det er noen kildehenvisninger i Bygdesoga for Kv.herad om Heine Endreson (Leite) nemd i 1706. Så er jeg interessert i hva som er av opplysninger om han og familen. Jeg må ta en tur på Statsarkivet og lese gjennom noen mikrofilmer (kirkebøker) og se om jeg kan finne noe mer, og da trenger jeg disse opplysningene. Noen (bygdebokforfatteren) må jo ha funnet et eller annet.Mvh Arnfrid

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.