Gå til innhold
Arkivverket

[#40111] Foreldre til Hans Mathias Pedersen døpt 1839 Alstahaug KB


Gjest Einar E Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Einar E Kristiansen

Legger inn litt skannet istedet for, Hans M.P,s døpt + fadder+ Faren Peder Stephensen død

bilete0917.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved dåpen til Hans står det at det er foreldrenes andre leiermål med hverandre.1835, nr.1 Ole Christian f.31/12 34 dpt.11/1 1835, Stamnes?. Foreldre pike Marit Olsdt. Novig og dreng Peder Stephensen Novig. Faddere: Paul Smith Novig, Daniel Ols. ibd. og gmd. Ole Andersen ibd. og Marit Olsdt. ibd. Hans 2. leiermål og hennes 1., oppgitt av faren.Lurer litt på om kanskje Ole Andersen kan være faren(går igjen i begge dåpene), og muligens Marit Olsdt. enten mor eller søster. Daniel Ols. kan jo være en bror av Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Presten var kanskje inne på noe der i 1835.6 år senere i 1841 skrives det 3 leiermålet i kirkeboken og da heter moren Randi Olsdatter. (se vedlegg)Takk Berit. Eg ante ikke at det føddes en helbror til Hans M. 31/12 1834.Det er kanskje derfor 1865 0 75 års folketelling har vekslet mellom f.år 1834 o 38 for Hans Mathias.

bilete0932.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei! Har funnet Peder Stephensen førstegang i Innrulleringsmantallet 1828 da er han 26 år dreng på Sørra, 1830 27 år dreng på Breimo, 1833 31 år og 1835 30 år da er han dr. på Novig. Han er født på Stokka. Ettersom jeg ikke finner han i Alstahug før tror jeg nesten han må være fra Stokka i Vevelstad.Skal se i morgen om jeg kan finne han døpt, han må jo være i den kirkeboka for Alstahaug 1801-1819, den er for hele prestegjeldet.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Alstahaug 1802 s. 8: Peter dpt. 8 dager gammel 6. søndag etter påske (30/5 ?), foreldre Stephen Larsen Stoi..? og Berit ....Stephen Larsen 1801 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Takk igjen Berit Knudsen.Du leser og tyder denne meget utydlige skrift på side 8 meget bra.Eg fikk bare med meg navnene såvidt (Stephen Larsen og Bereth Hansdatter)Året da Peder blir døpt er nok 1803 og ikke 02.I folketelling 1801 er det flere søsken.Det føds en søster senere også 1806.Hun blir mor 1844.

bilete0934.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Til Solveig.Du er nok mitt i blink for dette da du bor i Sandessjøenområdet.I et slekthefte om og fra anfader Thomas på Sund finner eg s.62 Marie Hansdtr. f 1853.I en egen anetavle bak i boka er hennes farmor Inger Lava Stephensdtr.(Peders eldste søster) opstillt med aner: Stephen Larsen f.1761,hans far Lars Christensen 1720 - ca1785 ,mor Inger Pedersdtr. f.1727 Bakken i Velfjord d.1801. Bereth Hansdtr. 1762 - 1850 d.Y.Hellesvik.Hennes far Hans Amundsen 1730 - 1804,mor Maren Larsdtr. f.ukjent dato på Sørra død 1790.Kanskje er disse og deres krets kjent. Ellers er det Marith Olsdtr Novig, Hans Matias mor og de rundt henne eg lurer på.Hans Mathias Pedersen tjente på Løvø i Herøy da han ble gift med Martha Hieronimusdtr.At han var der har det noen koppling til Smith som jo også var i Novig. Mvh E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Einar! Det er skifte etter Stephen Larsen på Stokka i Alstahaug 1816. Der står det at han var gift og hadde arvinger, men ingen navn nevnt.Innrulleringsmantallet 1809: Stephen Larsen er 40 år f. i Velfjord, han halter. Og er husmann på Stokka. Der er bare nevnt sønnen Lars Stephensen 18 år. (innrulleringsmantallet for Alstahaug 1809-1935, side 11 av Svein Edvardsen. Stephen er ikke nevnt i 1814.Samme mantall 1833 er Lars Stephensen 38 år f. på Stokka, dreng på Steiro. side 105. Og 1835 er han 40 år, inderst på Steiro. side 127.Jeg kjenner til en del faddere, men har ikke klart å koble dem til Marit Olsdatter. Kan se mer på dem siden.Har Inger Lava Stephensdatter og Johan Olsen i min database. Der er jo sønnen Hans Charistian Johansen gift med Sebina Pedersdatter som er etterkommer etter Thomas på Sund.Min mann er også etterkommer etter Thomas på Sund.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei igjen! Glemte å ta med at Stephens Larsen kone Berit Hansdatter er datter av Hans Amundsen på Sørra.Det er skifte etter Hans på Sørra 1805. Der er barna Aron Hansen Sørra, Anders Hansen Sørra, Berit Hansdatter gift med Steffen Larsen Stokkasjøen og Marit Hansdatter gift med Peder larsen Stokkasjøen.Innruleringsmantallet 1809. Peder larsen 42 år, f. i Velfjord. Husmann på Stokka. (side 10). Dette er vel broren til Stephen da var de gift med hver sin søster.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har nok helt rett ang. årstall ved dåp. Det var i 1803. Det er også vanskelig å si helt sikkert om det står Peter eller Peder som navn. Bra noen følger godt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Takk o takk Solveig og Berit.Her har eg fått med meg litt av hvert.Profilen (som man sier innen det kriminaltekniske apparatet)blir mer tydlig for Peder Stephensen her.Den vanskelig tydde skriften kan se ut som om det står Peter i kb 1803.

bilete0936.1803.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei Kan bekrefte at det står Peter. Denne kirkeboken er forferdelig å tyde mellom årstallene 1803-1814. Jeg tok meg tid til å transkribere hele kirkeboken etter originalen, og det var ikke snargjort. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Einar!Har sette på fadderene til Ole Christian og Hans Mathias. Det skulle kanskje vert sett på Ole Andersen i Novik sine barn.Fadderene til Ole Christian: 1. Paul Smith f. ca 1793 i Trondhein Styrmann og Gårdbruker i Novik, Peder Stephensen er dreng der på gården. Paul Smith var 3 ganger, 2 kona var etter kommer etter Thomas på Sund. kanskje den 3. også har ikke sett så mye på det.2. Daniel Olsen f. ca 1797 i Meisfjord sønn av Ole Olsen f. ca 1753 i Rana. Du finner dem i folketellinga 1801 i Meisfjord (Oles kone var 49 år 1801 så der blir det vel ikke flere barn, hvis ikke alderen er feil). Daniel var husmann i Novig.3. Ole Andersen f. ca 1777 i Vefsen husmann i Novik. Han har jeg ingen ting på så jeg kan ikke si hvem hans barn er.4. Marit Olsdatter her er jeg helt blank.Fadderen til Hans Mathias: 1. Jacob Ellingsen Novik, kan være den som er fostersønn hos husmann Ole Monsen i Novig.2. Ole Andersen Novig samme mann som over. Han skulle man se litt mer på.3. Anders Pedersen f. 1816 bonde på Lillegaard (Anders kone Hanna Lucia Jensdatter er etterkommer etter Jonas Nilsen Budde på Ytteren, som også jeg selv er).4. Elen Pedersdatter søster til Anders.5. Jacobia Jacobsdatter Lillegaard stemor til Anders.Får ta halvbroren Ole Zahl senere.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvard Lundestad

Iflg. mine notater var mora til Hans Mathias, f. 1839 i Novika, Marit Olsdotter, f. 1807 på Breimoen, der faren Ole Monsen da var husmann, Han er senere husmann i Novika, og der døde han i 1846. Han ble gift i 1804 med Kirsten Johansdatter, da Reines. Vi finner Marit Olsdatter i Husvær i 1865 der hun losjerer sammen med sønnen Ole.Mvh Halvard Lundestad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Flott Halvard da har jo Marit Olsdatter fått sine foreldre.Har gitt Ole Andersen i innlegg 20 feil fødselsår og fødested. Det er en Anders Olsen som er f. 1777 i Vefsen og ikke Ole Andersen. Jeg ber om undskyldning.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Takk alle gode slektforskere.Mysteriene går mot sin oppløsning.Halvard ,du må ha tilgang til mye infomasjon.Du har hjelpt meg tidligere også.Det ble mange hel og halvsøsken her og både Peder og Marith ser ut til å ha levt sine siste dager som ugift begge to på hver sin kant.I innlegg 3 på kopiert kirkebokside har Peder Stephensen omkommet tyder eg det som.Eg har vanskelig for å forstå det skrevne.Er det noen som kan tolke det? Solveig du vet mye om disse rundt-om folkene her. I J.Budde har vi samme aner.Det skulle vært trivelig å høre mer fra deg.Min epost: ekirkevik@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Einar!Jeg vet jo ikke om jeg har rett men jeg mener Peder Stephensen og Hans Jacob Ellingsen omkom på sjøen og er begravet i Ledingen i Steigens prestegjeld. Om dette er rett vet jeg ikke.Jeg tar kontakt vi har sikker flere felles aner enn Jonas Nilsen Budde. Mamma er fra Reinforsheia så jeg har mye slekt i Rana.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar E Kristiansen

Synes din tolkning virker rimelig her, Solveig. Den er antagelig helt rett. Det tidligere Ledingen Sogn ligger i Steigen. En side fra kirkeboka i sognet kan gi mer informasjon. Om Marit Olsdatter levde lenger enn 1865 gjenstår det å ta rede på og om sønnen hennes Ole var den Ole Pedersen, Landhandler i folketelling 1900 Husvær. Marits farforeldrers aner ser ut å være greie å finne ut men moren til Marit Kirsten Johansdtr. Som Halvard nevner (innlegg 21) gir seg ikke tilkjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.