Gå til innhold
Arkivverket

[#40150] Leter etter Fredriksen og Hildebrandt slekta. Noen som kan hjelpe?


Gjest Jeanette Fredriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jeanette Fredriksen

Jeg er nybegynner de luxe. Slektsforskning er noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge, men det er først nå jeg har bestemt meg for at det skal bli mer enn med bare tankene. Det hadde vært interessant å bli bedre kjent med slekta mi. Jeg har prøvd å lete gjennom kirkebøkene på internett, men finner ingen slektsnavn. Hadde vært kjekt om noen kunne hjelpe meg med å finne ut noe mer eller komme med nyttige tips. Jeg veit bare det at Fredriksen kommer fra Dal i Akershus og at Hildebrandt kommer fra Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du må nok ut med flere opplysninger om tidspunkt og fornavn om du skal få hjelp her , er jeg redd. Fredriksen er st svært vanlig navn, så det er ganske bortkastet å lete om du ikke angir i alle fall et ca årstall.Vet du noe mer om Hildebrant-slekta. Hvor slo de seg ned i Norge?Du får sikkert hjelp om du legger ut de opplysningene du har.Lykke til med din nye hobby.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg faktisk en urmaker i Kristiania i 1900 som er født i Tyskland. Den eneste som bruker det etternavnet med opphav Tysk.Lenkedu får se om dette kan være den familien du leter etter?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Emil Gustav Hildebrandt ble født i Tyskland, vet ikke årstallet.Min farfar Leonard Hildebrandt ble født på Vennesla, Vest-Agder i 1923. Hans familie kjøpte en gård ved navn Solbakken, jeg vet ikke om noe årstall. Leonard Hildebrandt giftet seg i 24.juni 1949 med Inger Marie Nirissen.Min oldefar hette Håkon Fredriksen og ble født i Oslo 9.4.1909. Han ble oppfostra på Ørbekk på Minnesund i Akershus fylke. Han giftet seg med Olaug Alice Ånnersrud som var fra Nannestad, vet ikke årstall.Er disse opplysningene jeg kommer på akkurat nå.Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Vet ikke om jeg kan hjelpe deg med dette. Det må nok lokalkjente folk til å finne opplysninger så nær opp til vår tid.Litt pussig at du nevner Ørbek, der hadde min farfar en barndomsvenninne som het Gustine. Legger en lenke til denne gården:LenkeDet er flere Ørbek-gårder i Eidsvoldsområdet. Den Gustine som du finner her vet jeg hadde en pleiesønn. Jeg har til og med et bilde et sted av Gustine med en liten gutt. Bildet viser en aldrende Gustine, og det ville nesten være rart om det skulle vise seg at det var samme barnet som du leter etter.Vet at det ern kar som har skrevet om denne familien på Ørbek. Skal se om jeg kan finne navnet hans igjen her og gi deg tips om hvor du kan få hjelp om Ørbekslekta.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg prøver her med en lenke til Ola Ljødal som har skrevet om Ørbek slekt. Lenke Han har mange innlegg her i debattene, og om du skriver hans navn i tema-feltet, får du han innlegg. Kan hende det vil lønne seg å spørre han om Håkon Fredriksen, oppfostringsbarnet?Om det viser seg at det kan være Gustines pleiesønn, kan jeg prøve å scanne bildet av han til deg senere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei igjen!Tusen hjertelig for hjelpen i går!Jeg ringte mine besteforeldre i går etter at jeg hadde fått dine opplysninger. Og bestefar dro kjensel på navnet Gustine og Lina som var tjenestepike på gården. Jeg la inn et innlegg til Ola Ljødal og etter som jeg forstod var det mange barn som ble sendt til Ørbæk gård. Og en av de var nok min oldefar.Et rart sammmentreff hva?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Ja, det var et pussig sammentreff. Nå vet jeg jo ikke om den lille gutten på bildet kan være han som ble f. 1909. Litt spennende at din bestefar husket navnene Gustine og Lina som tjente på gården. Skulle tro det er rette Gustine. Jeg har scannet bildet og har noen flere bilder fra et gårdsbesøk der av min farfar og farmor i 1937. Kan sende alt om du kontakter meg privat på ghug@frisurf.no og gir meg din mail-adresse.Min farfar og hans barn holdt kontakten med Gustine gjennom livet. Gustines barndomshjem i Prestmarken , Stange,nevnte farfar som sitt annet hjem.Hyggelig om jeg kan hjelpe deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Lenken viser ikke Emil, så jeg limer inn resultatet her:Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19Family Search Results :Emil HILDEBRAND (AFN: 55RC-C9) Pedigree Sex: M FamilyEvent(s): Birth: 1887 Deutsch-Rasselw., Schles, PrusParents: Father: Johann HILDEBRAND (AFN: 55RC-0D) Family Mother: Franziska ROSENBERGER (AFN: 55RC-1K)Marriage(s): Spouse: Miss. STREUBEL (AFN: D0PV-1B) Family Marriage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Her er en annen Emil Albert Gustav født 1869IGI Individual Record FamilySearch? International Genealogical Index v5.0 Germany Search Results | Download | PedigreeEMIL ALBERT GUSTAV HILDEBRAND MaleEvent(s): Birth: 04 JUL 1869 Christening: 11 AUG 1869 Krojanke Flatow, Westpreussen, Preussen Death: Burial:Parents: Father: HEINRICH HILDEBRAND Family Mother: HENRIETTE DAHLKEMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.No source document or additional information exists.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Emil Albert Gustav Hildebrand her:LenkeNå er bildene fra Ørbek med Gustine og hennes familie sendt. Skal bli spennende å høre om den lille gutten som leier Gustine,kan være din oldefar?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger også en lenke for deg til en av de tre solbakken-gårdene i Vennesla i 1900-tellingen. LenkeHvilken av disse gårdene det var dine aner kjøpte, vet jeg ikke. Håper noen med lokalkjennskap kan hjelpe deg med det.Det burde vel også være mulig å finne noe i kirkebøker herfra? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det ligger faktisk en god del scannede kirkebøker for Vennesla i digitalarkivet, De går frem til 1921 i alle fall.LenkeMulig du kan finne noen opplysninger om dine aner der. Litt tidkrevende å bla i bøkene, men om du kjører den i størelse 150% var de lette å lese. Lykke til!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes bygdebok for Vennesla. Legger inn en lenke til Dis-oversikt , her finnes også folk som muligens kan hjelpe deg med oppslag i bøker herfra. LenkeEllers kan du sikkert på fjernlånt bøkene gjennom ditt lokal bibliotek.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Om Håkon Fredriksen giftet seg med Olaug Alise fra Nannestad i Akershus, kan du muligens finne ekteskapet i kirkebøker her, om du greier å finne ut året de giftet seg?LenkeHer er bøkene scannet på den tiden det ville vært naturlig at paret giftet seg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Se telefonkatalogen på internett. Den viser 56 treff på Hildebrand og 107 på Hildebrandt.Hilsen Hans Fr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei!Tusen takk for hjelpen alle sammen!Gunn, min oldefar giftet seg med ei Olaug Alise fra Nannestad, ja.Jeg vet ikke når de giftet seg, så jeg får ringe til bestefar å høre med han.Jeg ringte til 'tante Gudrun', søstra til bestefar i går og fikk navnet til faren til oldefar som hette Karl Wilhelm Fredriksen fra Christiania. Han fikk 5 barn med sin første kone, deriblant min oldefar. Oldefar var visst på gården sammen med sin bror Ragnar, men broren kom senere tror jeg. Oldefar ble på Ørbæk til han konfirmerte seg.Er Ole Ljødal ofte innom Debattforum? Jeg har et spørsmål angående ei dame som mamma kunne huske siden hun var liten. Oldefar tok med mamma ofte til Ørbæk til en kvinne med etternavnet Østerud som bodde på Ørbæk. Derfor lurer jeg på hvem denne kvinnen kan være, hun er død nå. Men jeg tenkte at Ole Ljødal kunne svare på det. Om ikke det er noen andre her som kan svare på det, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott at du har noen som lever fortsatt og også kan hjelpe deg med opplysninger om forfedre. Lurer på om den 'grandtante Gudrun ' kan kjenne igjen Gustine og Ole på bildene jeg sendte deg?Har prøvd å søke litt etter Karl ( carl)Wilhelm Fredriksen. Vet ikke om dette kan være rett mann. Han kan aldresmessig ha fått en sønn i 1909 i alle fall. Ikke fant jeg mange f. i Kristiania med dobbeltnavn Karl Wilhelm heller:LenkeDu får se om dette kan være dine folk? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei hei!Er godt jeg har noen som lever fortsatt,ja.Jeg har lett og lett i kirkebøkene fra Nannestad nå, men finner ikke oldefar. Bestefar visste ikke når han oldefar gifta seg. Gunn, hvordan i alle dager fant du ut at oldefar giftet seg med Olaug Alise fra Nannestad? Siden jeg ikke kan finne han noen plass mener jeg.Tusen takk for hjelpen, Gunn! Jeg skal sjekke opp Karl Wilhelm Fredriksen. Kan sikkert godt stemme at det er han.Jeg får høre med grandtante Gudrun om hun kan huske de, men jeg ser henne ikke så ofte. Fordi hun bor ikke så langt unna Gol, mens familien min bor på Eidsvoll og jeg bor i Stavanger. Eller så får jeg høre med bestefar, vise han bildene når jeg skal til Eidsvoll i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har heller ikke funnet ekteskapet til din Oldefar. Du sier selv i innlegg nr. 19 at han giftet seg med Olaug Alice fra Nannestad. Det var derfor jeg tenkte det var lurt å lete i kirkebøker for Nannestad, siden disse finnes Scannet. Det er en ganske tidkrevende jobb om du ikke vet året de giftet seg. Kan du få greie på når 1. barn er født, var det somregel giftemål året før, eller samme år. Håper dine nålevende kan hjelpe deg med dette. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Takk igjen, Gunn!Stemmer det at jeg sa det i innlegg 19. Jeg får nesten bare høre med grandtante Gudrun igjen. Bestefar er yngst av oldefars barn.Han ble født i 1934, den yngste av 3 barn tror jeg. Jeg får høre med grandtante igjen :)Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Du lurer i mail til meg hvorfor Gustine ble kalt Olsen i 1900. Gustine var datter av Ole Gulbrandsen. Her har du henne hos foreldre i 1865.LenkeDette var nettopp på den tiden min farfar ble kjent med familien til Gustine. Gustines mor og min oldemor, Karen Elisabeth Sørum, ble begge konfirmert samtidig i Stange kirke. Det var før Tangen kirke ble bygget.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeanette Fredriksen

Hei igjen :)!Takk atter en gang, Gunn :)! Jeg fikk bildet av Gustine og guttungen når du sendte det i dag. Skal ta vare på bildene jeg har fått tilsendt av deg. Er moro det.Kan godt hende at jeg har kommet videre i slektsgranskninga mi. Jeg har funnet en Jørgen Fredriksen som ble født 6.okt 1841. Det kan jo hende det er en sammenheng der, men jeg tør ikke si det for sikkert.Kan det stemme at det var en plass som hette Sætre Hurum? Jeg får forske mer på det også. Er det mulig å få tak i bygdebøker fra Oslo?Mvh Jeanette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.