Gå til innhold
Arkivverket

[#40155] Ingebrigt Andersen, f 1722 : Ogndal - Sparbu


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Jeg søker opphavet til Ingebrigt Andersen (ca 1722 – ca 1788).Mitt utgangspunkt er ei bok skrevet av Ole S. Vannebo, utgitt 1949 (trykt i Steinkjer Trykkeri 1950), med tittelen ” Ættetavle : Bakken-Inderberg-ætta 1720-1950.” Denne boka kaller mannen Ingebrigt Andersen Over- Rein uten å angi andre kilder. Ingebrigt er min 4. tipp.Undersøkelser1. Bygdebok for Sparbu og Ogndal, bind VII, s. 484, gard 141 Bakken: ”Ny oppsitter i Bakken er Ingebrigt Andersen, f.1722 og kan ha vært sønn av tidligere oppsitter Anders Torbergsen.” ” Ingebrigt var gift med Guru Kristofersdatter Susegg, f 1730…” ”De ble i Bakken til kring 1770, da de bygsler nedre Langli, hvor de blir til de i 1779 da de overtar Guru’s farsgard, …”2. Bygdebok for Sparbu og Ogndal, bind VII, s. 296, gard 132 – 133 – 134 Susegg: ”Den nye eieren Ingebrigt Andersen var f. 1722, ukjent hvor. Når han kaller seg Langli, så kom det av av at han hadde bygstelt nedre Langli fra 1770, dit han hadde kommet fra Bakken i Ogndal. …. Det finnes ikke ekteviede i Sparbu Prestegjeld, og det kan tyde på at Ingebrigt var innflytter” ??3. Bygdebok for Sparbu og Ogndal, bind VIII, s. 68, gard 150 Kjesbu: ”En Erik Kjesbu er nevnt i 1692, og det er nok den Erik Tostesen (nevn tidligere i teksten (i.e.)) som bebor og bygsler her i 1701….” Erik hadde følgende sønner: Anders f 1663 Lars f 1676 Jon f 1683 ”Spekulasjoner: Ref pkt 1: kan dette være mulig? Kan Anders Torbergsen være faren? Ref pkt 2; er Anders en innflytter, og i så fall fra hvor? Ref pkt 3: kan Anders f 1663 i Kjesbu være far til Ingebrigt ,er han gjenfinnbar i området, og hvor kom han i så fall fra?Finnes det andre muligheter?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

HeiEn mulighet er jo Overrein gårdene i Beitstad (i dag i Steinkjer kommune)Var denne Ingebrigt gift og hva hette kona ?mvh Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Køhl

Hei igjen !!Det jeg mente å spørre om var om det i boka av Vannebo var oppgitt at Guru Kristoffersdatter Susegg var kona til Ingebrigt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hei Arild.Beklager at mitt svar kommer noe sent...?!Ja! Guru K-dtr Susegg var gift med Ingebrigt.Jeg siterer fra boka: 'Han [ingebrigt Andersen Over-Rein] var nokre år bykselmann på ein av Langli-gardane, til han i 1769 kjøpte Susegg i Henning, der han døde i 1788. Denne Ingebrigt Andersen var gift i Skei kyrkje 1754 med pige Guri Kristoffersdtr. Susegg f. 1730, d. 1788. Ved trulovinga er ho kalla Berethe K-dtr Susegg, men i seinare forlketellingar og i skifte etter mannen er ho alltid kalla Guri, dagleg tale Gurru. [Ho]Har truleg heitte Guri Berethe.'Disse to, Ingebrigt og Guri fikk sitt første barn i 1755, en gutt, som ved dåpen i Skei kirke (10. søndag etter Trinitatus ??) fikk navnet Christoffer. Jeg har etterhvert funnet ut at denne Christoffer var den første av 7? søsken.Dersom det finnes flere 'Rein' eller 'Over/midt/..'Rein'-garder i Trøndelag, er jeg lutter øre.Hva med Rein Kloster ved Brekstad?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.