Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Ronny Folkvord

[#40206] Gjørri Jonsdtr. Halgunset, f.1733, Rindal

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

På side 344 i bind 3 av Rindalsbøkene står det under Midtstua Halgunset at foreldrene til bondekona Ingeborg Fredriksdtr. var Fredrik Bjørnson Grøset og Gjørri Jonsdtr. Halgunset.Kan ikke se at noen av disse to er nevnt andre steder i bøkene. Er det noen som vet hvem foreldrene til Gjørri var ? Kan faren ha vært Jon Anfindson Høgholt (side 447) ?Mener jeg har fått plassert Fredrik rett, men håper noen vet noe om Gjørri.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brit Andersen

I slektspapirene mine har jeg Jon Anfinnsen,Muan født 1690 og Mille Madsdatter Snoen Født 1698 som foreldre til Gjørri.(Meldalsnavn)?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Brit Andersen

Står på side 446 og 447,Ja.Så du er nok på rett vei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Marion Røen

Da kan jeg fortsette fra side 497 i Gard og Ætt, bind II, Meldal bygdebok: 'Endre Muan heitte leiglendingen i 1607, og deretter kom Sivert Muan, som var leiglending fram til 1660-åra. Han må ha hatt sonen Arnfinn, f. 1649, og dertil borna: Peder, Ole Gunnhild og Anne. Dei fire siste er nemnde i koppskattmanntalet 1645. Sivert betalte 7 1/2 ort 8 skilling i kvegskatt. Arnfinn Sivertson, f. 1649 og kona Ingeborg, f. 1651, tok over bygsla på garden kring 1680.' Ingeborg og Arnfinn fikk 5 barn. Den yngste var: 'Jon, f. 1690, vart i 1718 gift med Mille Matsd. Sørgard Snoen. f. 1698, og tok over garden.' - men blandt deres 6 barn født i Meldal er det ingen Gjørri. Hun må i tilfelle være født etter at foreldrene flyttet til Rindal: 'Han selde eigedomen og flytta bort'. Den nye eieren fikk skjøte fra John Arnfinnson 12. juli 1737. mvh Aud Marion

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ronny Folkvord

Takk for opplysningene, begge to.Har nettopp vært og sett i bygdebøkene for Meldal. Det står der at Mille Madsdtr. døde i 1732. Fødselsåret til Gjørri står som 1733, men det er vel sikkert basert på alderen da hun døde. I tillegg solgte han gåden i 1737 - fire år etter Gjørri ble født. Blir veldig i tvil om denne Jon er faren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.