Gå til innhold
Arkivverket

[#40258] Oppslag i Sør-Odal bygdebok, gården Staxrud


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

Hei MortenTakk for stedsopplysningene.Ja, jeg har navnene til hennes brødre og søster. Det er:1. Lars f. 1801 (ikke sett i kb. ennå)2. Ingebor f. 1803 (ikke sett i kb. ennå)3. Tosten f. 18124. Peder f. 1816Jeg har gått gjennom kirkeboken etter flere søsken, men det er ingen døpt i Sør-Odal så langt jeg har sett. Syntes nemlig det var mange å mellom Eli og Tosten.Lars Pedersen gifter seg 1834 med Marthe Larsdatter fra Kjølbråten. Har funnet to barn av dem: Peder f. 1834 og Andrea f. 1838. De bodde på Staxrud.Ingebor Pedersdatter gifter seg første gang 1825 med Henrik Olsen Hornes. Barn: Anne Maria f. 1830 og Henrikke f. 1833. Hun bodde på Staxrud da hun giftet seg. Bodde på Hornes. Hun gifter seg igjen 1833 med Hans Henrik Hansen. Barn: Thore f. 1835, Hans f. 1839 og Peder f. 1842.Tosten og Peder Pedersen har jeg ikke funnet noe særlig mer om ennå. Bortsett fra at de er faddere for barn født 1833, 1834, 1835, 1838, 1839 i Sør-Odal. Deres bosted er Staxrud.Peder er fadder for barn født i Nes i 1833, 1836 og 1843 med bosted Staxrud. Tosten er fadder i 1829. Men i 1840 er det en Thorsten Pedersen Wormsund som er fadder for Elis barn og i 1849 en Thorsten Pedersen Grønlien. Så det kan jo være ham som flyttet til Nes.En Anne Staxrud er fadder for elis barn i 1832, mye mulig dette er Anne Tostensdatter. Jeg får nok gå gjennon utflyttede fra Sør Odal så får vi se.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Allerede i 1828 er Tosten Pedersen Staxrud fadder når Amund Olsen Fulusagen-eie døper datteren Kari.Jeg har lett lenge etter opphavet til Amund Olsen. Han kan være fra Nes. (Døpt 31.12.1787 som sønn av Ole Larsen og Kari Christophersdatter? Disse gifter seg i Nannestad i 1785. Folk som flytter på seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei EgilJeg har bare sjekket hvem som er faddere for barn av søsknene til Eli Pedersdatter.Har ingen Amund Olsen som fadder på noen av dem dessverre. Har en Amund Raaholt som fadder til Elis barn i 1832 og 1833. 1836 er en Hans Amundsen Sæter i Odalen fadder for et av barna. I 1840 er det ei Karen Amundsdatter, Lisbeth Amundsdatter og en Tosten Amundsen som er fadder. (Snakker hele tiden om barna til Eli Pedersdatter) Og i 1843 er ei Gunhild Amundsdatter Dysterud fadder.Vet ikke om dette var interessant. Hva het hustruen til Amund Olsen?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Jeg vil bare støtte Morten Srøm. Staksrud var under Gjersøyen, men kom under Mårud, først som egen gård, senere lagt under Mårud. Da bygningene ble revet, kanskje ca 1950, ble det dyrket poteter der, Mårud produserte jo potetgull siden ca 1935. Thomas Stang begynte produksjon i den gamle garasjen etter et besøk i USA. Som guttunge var jeg ofte innom garasjen og forsynte meg av 'mislykkede' chips som ble lagt i et trau til alminnelig forlystelse. Mårud ble skilt fra Staksrud med en bro over Horgen, 'Hørjua', som var en yndet fiskeplass, særlig om våren, massevis av blankfisk. Gjeddene gikk opp i bekken under broa for å gyte. Stakk vi hånden forsiktig ned og støk den under buken, la den seg inn i hånden og var et lett bytte. På odden fra broa på Staksrudsiden var det en revefelle lagd av stokker. Gikk reven inn og fosynte seg av høna som var åte, smalt lemmene igjen på begge sider slik at reven også ble et bytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Laila,Takk for tilbakemeldingen. Amund Olsen var gift med Anne Amundsdatter Sandbakken u. Sandnes. Denne plassen ligger i det samme området som flere av de nevnte i denne debatten, dvs. ved Disenå. Amund var ved giftemålet i 1812 og mange år senere på Mellem u. Krogsrud, som er ved Sander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Rolf og EgilTil Rolf: Takk for informasjonen om gården Staxrud og for beskrivelsen om hvordan det var der. Artig å vite litt mer om omgivelsene. Synd at gården er revet, men slik er det nå en gang. Har selv familie fra Bårhaugområdet i Nes, men har ikke vært på den siden av elven som hører til Sør-Odal.Til Egil: Da kan nok Tosten Pedersen ha vært fadder for barnet til Amund Olsen fordi han var nabo. Jeg har dessverre heller ikke noen Anne Amundsdatter blant de fadderne jeg har. Håper du finner ut av opphavet til Amund.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Anne Tostensdatter flyttet likevel ikke til Nes. Hun døde på Tjæreverket, en plass under Gjersøyen som er/var en nabogard til Staksrud. Tjæreverket finnes omtalt i bygdeboka for Sør-Odal bind 6 side 296, og Anne døde der 5.4.1853 og ble gravlagt/jordfestet 24.4.Under Tjæreverket er også nevnt 2 av barna til Anne: Tosten f 1812 g m Mari Larsdatter hadde dattera Pauline til dåpen i 1847 (de kom senere til Grønnlibråten i Nes) og Peder Pedersen f 1816 g m Anne Kristoffersdatter som hadde barna Andrea f 1851, Karen f 1852 og Olava f 1854.I tillegg hadde Anne barna Eli f 1806 g m Kristoffer Eriksen Gullbekken i Nes, og Tore 1809 - 1816.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei PålBeklager at jeg ikke har gitt noe respons på innlegget ditt før nå, men jeg har prøvd både i dag og i går uten å klare å legge det inn. Antagelig noe problemer her hos meg.Tusen takk for hjelpen, dette var bare kjempeflott.Det kom jo også fram et nytt barn av paret, syntes nok det var litt mange år mellom Eli og Tosten f. 1812.Vet ikke om det har kommet helt fram hvem av søsknene som jeg er i slekt med. Det er Eli f. 1806 og gift, som du skriver, med Kristoffer Eriksen Gullbekken i Nes.Igjen tusen takk for hjelpen.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.