Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#40321] Hvem er Anne Toresdatter fra Furnes bosatt i Vang i 1900?

Recommended Posts

Gjest Thor  Böhmer

Martinus Berg, sadelmaker i følge folketellingen i 1900 Lenke gift med Anne Toresdatter Bjerke. Dette er litt forvirrende. Enten var det to søstre med samme navn, eller det er en feil. Jeg har en Anne Toresdatter født i 1842 i Nerkværn og en Lovise Toresdatter født i 1853 i Nerkværn. Dermed får jeg problemer med å tolke det som står i lenken ovenfor. Hvem er Anne i lenken?Et annet interessant spørsmål er: hvem er denne Martinus Berg? Martinus Berg er et navn som stort sett bare har tilhørt en slekt på Hedemarken.

Gjest Iver Mosvold

Anna kalles ”Toresdatter BJERKE” – Er det Bjerke under Pinderudvollen i Furnes du tror det siktes til ? (Hun skal være født i Furnes)Eller kan det like gjerne være Bjerke i på Veldre-siden ?? Den geografiske avstanden til Nerkvern er vel uansett ikke særlig stor.IM

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har nok trodd at hun var av Bjerkefamilien i Nerkvenn, men heller nå mere til at det heller er en navnelikhet.Det er en Bjørkegard ved kjørkja i Furnes og en Bjørkegard på Storlihøgda i Veldre. Bjerkefamilien i Nerkvenn er fra Bjørke i Furnes.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.