Gå til innhold
Arkivverket

[#40325] Helena Karoline Hansdtr. Bø i Vesterålen


Gjest Toril Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Ellingsen

Hvem var faren og hvor kom hun fra.Helena Karoline Hansdtr, født 1835 Gimstad i Bø, men jeg finner henne ikke døpt i Bø.Ble gift i 1872.Var hun egentlig fra Bø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Toril. Vet du hvem Helena ble gift med og hvor hun bosatte seg etter giftemålet?Jeg har funnet (1865-tellingen) en Helene Hansdatter som tjenestepike på gården Vik, Sortland. Hun har datteren Karoline, 3 år. Helene skal være født i Lindås prestegjeld - LenkeKan det være henne? Hvis du vet noe mer, er det lettere å finne riktige Helene/Helena.Hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Ellingsen

Hun ble gift 1872 med Johan Elias Hanssen. De bodde på Vea i Bø i Vesterålen.Å at faren skal hete Hans Olsen.Syns bare det er litt rart at jeg ikke finner henne døpt i Bø.Har vært å sett på 1865-tellinga tidligere og fant hun du fant.Men kan d være hun på Sortland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Iflg. Bø Bygdebok,bd II, så var Helene enke da hun ble gift med Johan. Boka sier også at de ikke fant henne døpt i Bø. Er også interresert i flere opplysninger da jeg har paret i min slektsdatabase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Første mannen til Helene het Kristoffer, for i FT1875 bor dattera fra første ekteskapet, Laurgette Kristoffersdtr, f. 1866, sammen med henne og Johan. Mikrofilmen for Bø viser at foreldrene til Laurgette (døpt Lurgette Eugelia Steen) var Kristoffer Andreas Ellingsen og Helene Kirstine Hansdtr. De gifta seg 26.12.1859, og der er faren til Helene oppgitt å være Hans Johannessen, Auvåg (han var gift med Ingeborg Anna Korneliusdtr).Forvirringa skyldes at i den gamle Bø-boka (av Rolv Straume) er kona til Kristoffer Andreas Ellingsen kalt Hanna Helene Kristine Hansdtr. Rolv Straume oppdaga ikke at dette var hun som gifta seg med Johan Elias Hanssen, og han oppga Hans Olsen som faren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Ellingsen

Helena Karoline og Johan elias fikk to barn. Det var Karine Matilde f,1873.Leonora Sofief,1876. I folketellinga 1875 finner jeg Karine, men da står mora oppgitt som Hanna Hansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.