Gå til innhold
Arkivverket

[#40364] Slekta til Zakkarias Knudsen Rødven f.ca.1671. Bruker av Ødegård i Fræna.

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Runar Juvang

Det er lenge siden jeg holdt på med Holckene, og de notatene jeg har om dette er IKKE kvalitetssikret eller kildedokumentert. Men jeg har notert at det finnes en Anfind Zachariasen Holck som bodde på Store Kløvset på Veøy 1647-1655. Han er oppført som gift med Marte Knutsdatter, og har en sønn Ole.Det er iallefal navnelikheter. Men om disse opplysningene er slått fast som feil eller usikre, ber jeg om syndenes forlatelse med en gang. Men det kan jo være et spor.Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Holck

Runar: Jeg vil anta at dine oplysninger stammer fra en artikkel av Harald Holck (PHT 1948 I-IV): 'Holck'ske slægter - og problemer'. Han skriver bl.a. ang. Hr. Zacharias Holcks etterkommere:'Naar henses til, at Hr. Z's Moder var Synnøve Anfinnsdatter Soop, hvis broder var Hr. Zacharias Soop, hvorfor Navnene Anfinn og Zacharias hyppigt forekommer i hans Forældres Efterslægt, ligger det nær at antage, at Personer med disse Navne stammer fra hans Forældre, og naar de forekommer i Romsdalen og paa Sundmøre, hvor de nævnte Navne paa den Tid næppe ellers brugtes, stammer fra ham. I Akerø Præstegæld laa en Gaard Store Kløfset, som hørte til Veø Præstebol. Her boede i Tiden fra 1647 til 1655, da han døde, en Anfind med en Søn Oluf; enken Marthe Knudsdatter giftede sig med en Knud, med hvem hun havde 3 Børn, deraf en, der hed Anfind, jfr. hendes Skifte 18/12 1680, hvor også hendes Søn Ole Anfindsøn nevnes. Anfind paa Store Kløfset har rimeligvis været Hr. Zacharias' Søn.' Videre spekulerer han i at Hr. Zacharias også har hatt døtre gift med Bjørn Ellingsen Klokker og Knud ChristophersønAaram: 'Hr. Zacharias har vistnok ogsaa haft en datter, der var gift med Biørn Ellingssøn Klokker paa Stensaa i Veø; de havde en Søn Zacharaias, f. 1661. En Søn af sistnævnte har rimeligvis været den Olle Zacharaiassen, der 1732 paa Skiftet etter Christen Christophersen Holck i Christianssund købte noget af Familie-Sølvtøjet, som ellers kun blev købt av den avdødes Slægt. Maaske har en anden Datter af Hr. Z. været gift med Lensmand Knud Christopherssøn Aaram i Veø, hans Søn var vistnok Zacharias Knudssøn Ødegaard i Vaagø sogn, Akersø Præstegæld, der ejde Gaarden Helset i Akerø samt Refsaas, havde en betydelig Formue og døde i 1704, 34 Aar gl.; han efterlot sig kun en datter, Guri, for hvem hendes Farbrødre, Lensmand Erick Knudssøn Friisvold i Rødven, Eid Sogn i Romsdalen, og Lensmand Ole Knudssøn Tokle i Grytten, Hen Sogn i Romsdalen, var Formyndere. En Broder til dem var formentlig Lars Knudssøn Tokle i Hen Sogn.' Harald Holck har sikkert fått disse opplysningene fra M. Rogne, som han hadde nær kontakt med. Spekulasjonene er imidlertid som du ser mange. Selv er jeg etterkommer etter Kirsten Jacobsdatter Holck (mor til oberstløytnant Ole Holck f. i Tronheim, død i Sogn (1687 - 1759), søster av Anfind Jacobssøn Holck, 'barnefødt i Agerøen (Aukra)'. (Lenke). Hvem som var deres foreldre er imidlertid foreløpig ikke kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

I Midsund bygdebok 1, s. 477, nevnes Arnfinn *Olsen*, gift med Marit Knutsd., d. ca. 1680.Hun var gift annen gang (før ca. 1644) med Knut Nilsson, muligens bror av lensmann Jens Nilsson (på Gjellstein/Blø).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

17XX Skifte etter Eli Hansdatter Tokle.Enkemann Aslak BersvendsenBarn 1ekteskap:Knut Larsen, Ole Larsen,Børge Larsen, Zakkarias Larsen, Kari LarsdatterBarn 2 ekteskap: Aslak Bersvendsen, Hans Bersvendsen, Anne BersvendsdatterDisse barna skal vel være Aslakssønner og Aslaksdatter, eller er det kanskje faren, som skal hete Bersvend Aslaksen. Har ikke mulighet til å sjekke dette før etter jul.Dette må være barna til Lars Knudsen Tokle. Hvorfor dukker navnet Zakkarias opp her? Er det onkelen Zakkarias Knudsen Ødegård i Fræna, som er oppkalt eller er det en av forfedrene som er oppkalt? Jeg vet ikke foreløpig når Zakkarias er døpt, men det er vel lenge etter at noen prest med navnet Zakkarias eksisterte i nabolaget? Holck slekta var betydningsfulle i bygda og kanskje derfor, på dette grunnlaget, blitt opphavet til navnet Zakkarias i Rødven-slekta. Det kan jo hende at det er Zakkarias Larsen sin oldefar som er oppkalt, da må i så fall Knut Eriksen Rødvens ukjente kone ha vært en Zakkariasdatter. Selv har jeg ikke så stor tro på det, men det hadde vært fint å få dette endelig avklart. Det er jo noen svake ledetråder i retning av at det kan være en forbindelse til Holck-slekta i Veø/Rødven, som nevnt tidligere. Det har vært stor interesse for Holck-slekta opp gjennom tidene så jeg mener en forbindelse mellom Rødven-slekta og Holck-slekta burde vel egentlig allerede ha kommet frem i lyset og vært lett å dokumentere hvis den var ett faktum.Jeg har egentlig jobbet lite med slekta i Rødven (jeg har stort sett konsentrert meg tidligere om slekta i Fræna hvor jeg har hovedtyngden av min slekt i Romsdal). Jeg regner med at det vil være mye å hente i bl.a. skifteprotokoller, tingbøker, amtmannsregnskaper, matrikler, mantall, lensregnskaper i tillegg til andre skilder. Det er litt overraskende hvor lite denne slekta er nevnt i slektslitteraturen når en sammenligner den med andre lignende utpregede bonde-lensmannsslekter i Møre og Romsdal. Forklaringen kan jo være at det tydelighvis har vært lite kunnskap om hvor barna til Knut Eriksen Rødven tok veien. Det, at slekta muligens har forbindelser til Kannik og prest til Veø Nils Knudsen gm Gurå Rasmusdatter og dermed etter all sannsynlighet til flere andre kjente middelalderslekter, skulle jo kunne anspore til en viss interesse.Er det forresten noen som kjenner til hvem som fungerte som lensmenn i Rødven og omliggende bygder på 1500 og 1600 tallet. Regner med at en finner slekninger til folka på Rødven blant disse.Det er jo egentlig interessant å se hvor sterkt slekta er bundet til lensmannsyrket. Lars Johnsen Jamt Rødven var lensmann, sønnen Erik Larsen Rødven var lensmann, sønnen hans igjen Knut Eriksen Rødven var vel også lensmann, to av sønnene til Knut Eriksen Rødven var lensmenn i hver sin bygd mens en tredje (Zakkarias Knudsen) var gm (det jeg tror var) søster til lensmann Ole Ellingsen Eidem i Fræna (jeg vet svært lite om denne Ole Ellingsen Eidem, men har sett ham nevnt som lensmann og han er nevnt som formynder i skiftet etter kona til Zakkarias Knudsen Ødegård(Marit Ellingsdatter), derfor har jeg antatt denne koblingen kan være aktuell. Det er vel naturlig å tru at Ole Ellingsen Eidem og Askjell Ellingsen Talstad, som også er formynder i samme skiftet, er brødre eller nære slektninger av hverandre. De hører kanskje til den gamle slekta på Elnes?Det, som virker rart her, er jo at slekta ikke ser ut til å fortsette innen lensmannsyrket i sin egen hjembygd, Rødven.Kan det forresten bekreftes om Knut Eriksen Rødven var lensmann i Rødven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Jeg har sakset følgende fra innlegg 17: 'At det er kontakt mellom Rødven og Myklebostad viser jo også ekteskapet mellom Jon Eriksen Rødven, ca 1610-1690, og enken etter Trond Jørgensen brukeren på Henrikgarden Myklebostad. Barn: Synnøve f før 1645 og Lasse f ca 1666 som ut fra alder kan ha forskjellige mødre. Begge blir brukere, og Lasse har barna Knut, Ågot og Ole'.Er det noen som vet i hvilke kilder det framkommer at John Eriksen Myklebostad er fra Rødven og bror til Knut Eriksen Rødven? Jeg tviler ikke på at det stemmer, men jeg har aldri egentlig sett nevnt hvordan en har kommet frem til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Ingunn Selnes

Myklebostad, i bind 9 av Gards- og ættesoge for Nesset, ble skrevet høsten 1997, og jeg har ikke lenger arkivstoffet til Nesset tilgjengelig for å slå opp i. Men hvis jeg ikke husker feil, var det ved overtakelse av bygselen at navnet Jon Erikson Rødven kom fram.Det spesielle jeg husker her, var at det for en gangs skyld gjorde det lett for meg å finne ut hvor den nye brukeren kom fra siden Rødven-navnet vart brukt.Såpass tidlig på 1600-tallet er det ofte tynt med opplysninger i kildene, og selv iherdig leting fører ikke alltid fram. En ting å ta hensyn til når er arbeider på kontrakt for en kommune, er at en plass må en sette en sluttstrek og ikke bruke unødig tid i det uendelige for å finne ting. Det blir en annen sak når en forsker privat på sin egen slekt.Det jeg hadde tilgjengelig viste at Jon Erikson kom fra Rødven til Myklebostad, om han var født i Rødven (noe han trolig var), er det vel ingen som kan fortelle.Ser i Solemdal si bok Holm 2 at han har satt opp Knut Erikson Rødven som bror til Jon Erikson, noe jeg finner rimelig. Solemdal hadde vel en del andre kilder å arbeide ut fra enn jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Solemdal brukte vel en del av arkivstoffet til Herlof Grüner, og det tror jeg befinner seg på Romsdalsmuseet i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Jeg har en ane som jeg ikke finner opphav til. Ole Halvorsen Skjønhals, gbr Hitra, Sør-Trøndelag 1744-1802 gm Marte Olsdtr d- 1791 Frøya. Fikk et tips fra en som lette etter Ole og Peder Halvorsen Fagerstrand? (hvor er dette+). Mor oppgis å være Gjertrud Pedersdtr fra Rødven i Romdal, f. 2/4 1838, men enten må dette være feil eller fødselsåret for Gjertrud er feil. Men finnes det en Gjertrud Pedersdtr Rødven? Og hvor ligger Fagerstrand? Takknemlig for alt som kan bidra til å lyse opp denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Selv om dette ikke berører debattens tema. Du finner Fagerstrand bl.a. på Averøya, i Bindal, Lierne, Levanger og Røyrvik, men vet ikke hvilken tilknytning de har til Skjønhals. Skal søke litt etter Gjertrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Marit, da har jeg trolig funnet din Gjertrud født i Rødven 1838. Men jeg har ikke kirkeboken slik at jeg får bekreftet det, så her trenger du et oppslag på datoen ovenfor. Jeg har funnet en Gjertrud Pedersdatter f 1838 i bygdeboka, konfirmert men senere ukjent. Hun er født på Steinteigen u Frøyset, forsåvidt ikke i Rødven, men tvers over fjorden bare noen hundre meter fra min hjemgård. Murene etter plassen er ennå synlige. Foreldrene Peder Larsen Hunnes, 1805-93, og Gjertrud Kristensdatter Landre/Frøyset, 1813-97, budde først på Holmemstranda, men flyttet så til Rødven og fikk bygsel på plassen Naglet u Hammervold, (nå Bakketun bnr. 6) i 1840-åra. Gjertrud er 4-menning av mine oldeforeldre. Det innebærer at jeg også hadde foreldrene hennes i basen, og dersom du får bekreftet at det er riktig Gjertrud skal du få mye opp i hånda. Jeg bladde gjennom 4-500 sider med Rødvenstoff, men fant ingen flere aktuelle Gjertrud Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.