Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#40427] Jakob Lystad, Søndre Floberg, Åsnes, Hedmark, 1865

Recommended Posts

Gjest Jan Sjåvik

En norskamerikaner forsøker å finne sine aner i Norge. Hans ane Carl August Lystad emigrerte fra Åsnes i 1878 og slo seg ned i Northfield, Minnesota. Han skal være født 4. oktober 1866, men dette er ikke bekreftet. I 1865 bor Jakob Lystad på gården Floberg søndre med kona Agnette og sønnene Karl (4 år) og Petter (2 år). De relevante kirkebøkene gikk tapt ved prestegårdsbrann i 1929, så jeg kan ikke slå opp denne Karl eller sjekke fødselsdatoen 4. oktober 1866. Er det noen som kjenner til denne familien? Jakob Lystad var 39 år i 1865 og kom fra Brandval. Hans kone Agnette var 32 år og fra Ringsaker. Er det f. eks. noen som kjenner dem fra folketellingen i 1875?

Gjest Finn Sollien

Hei Jan. Jakob Arnesen Lystad f. 5/6 1827, døpt i Brandval kirke 17/6 1827. (Kilde:K.bok avskrift døpte 1814-1830) Foreldre var: Gårdm. Arne Olsen og hustru Karen Jakobsd. Utdrag fra Solør Slektshistorielags avskrift av Emigrantprotokoller ved Oslo Polikammer: Carl August Lystad 18 år fra Aasnes emigrerte til Northfield MN den 23/4 1880 med båten Hero. Du bor jo i Carnation, WA., Jeg kommer til Tacoma/Seattle ca. 25. sept. Mitt vertskap i Tacoma er Norge nå, skal møte dem i dag. Dersom det er av interesse så kan jeg ta med meg mere om Lystad i Brandval til Tacoma i sept. Mvh. Finn Sollien.

• 3 uker senere...
Gjest Jan Sjåvik

Mange takk for opplysningene! Carl Lystad sin etterkommer bor i Tacoma og er veldig interessert i å komme i kontakt med deg når du kommer på besøk. Han vil at jeg skal formidle kontakt, dersom det er mulig. Kan du sende mail til sjavik(at)u.washington.edu?Beste hilsen Jan

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.