Gå til innhold
Arkivverket

[#40449] Adelus, nevnt i diplomer 1593 og 1599.

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Takk for det,jeg registerer forøvrig at det på vigerust.net står følgende om Øster:'Øster; Østroe, Østre, Øster (på Nordmøre? Kan det være Ørsta?) (i reg. til NHD 1578: Øster).Nils Lauritsson [rosengjedde] skrev seg til Østroe 1565-1568 (Nmag I s. 475, NHD 1599 s. 193).I 1578 ble han kalt 'på' Øster (NHD 1578 s. 245).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

det stemmer det, men DAA og andre hevder at Øster må ligge i Danmark (eller Skåne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, det er mulig, for når jeg søker på Øster i Danmark og Sverige får jeg hhv 500 og 17 treff på steder med navn Øster som hele eller deler av navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Til innlegg 21 siste avsnitt.Hvem er den Adelus som var gift med Johan Kruckow og Hans Jenssen, om det ikke var Adelus Eriksdatter?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg antar at Niels Lauritzsen til Ørsløff er identisk med Nils Laurensson til Lyse og Nils Laurensson som bodde på Øster. Niels Lauritzsen til Ørsløff ble i 1580 saksøkt av Margrthe Pedersdtr til Samsal, tidligere var Anne Finnsdatter og Nils Jonsson til Ulefoss med hustru Adelus også part i saker. (Hedemarksregisteret)Kan Ørsleff være et spor mht hvor Niels og Kirstin bodde?Forøvrig drar jeg på ferie om en time, nå.God sommer til alle!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NL til Øster og Ørsleff er selvsagt samme som NL til Lyse.Knut (innlegg 30): Hvorfor må Hans Jenssens hustru Adelus hete Adelus Eriksdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ref. siste avsnitt i innlegg 21.Med tilføyelse: Ergo er Adelus Eriksdatter ført som hustru til Hans Jensen.Videre gjentas spørsmålet fra innlegg 30.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Lars, nei det sier han ikke, han sier: ' Om man vil hevde at Johan Kruckow var gift med en kvinne av samme slekten Kruckow '.Da var det vel Johansdatter han mente? søster eller datter, fritt valg..MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Adelus Eriksdatter (Kruckow), kjent 1505, var gift med Torleiv Benkestokk Trondsson og mor til Trond Benkestokk og Anders Benkestokk. Enkelte deltagere i Brukerforumet har i diverse debattråder (som det er altfor mange av) ment at denne samme Adelus Eriksdatter var gift med Johan Kruckow og deretter Hans Jenssen.Men hvorfor vil de plassere henne som disse to sistnevntes hustru ? Jeg fortsår det ihvertfall ikke.Torleiv Benkestokks mor, Bergit Torleivsdotter (Oxehode) førte et våpen med oksehode i rosenkrans. I forskjellige norske våpenbøker fra 1700-tallet finnes det en rekke avbildninger av slekten kruckows våpen (som er tverrdelt, en halv enhjørning over tre eller fire bjelker). Et våpen som tillegges slekten kruckow, inneholder loddrett delt skjold med halv okse i venstre og tre ruter stilt over hverandre i høre felt, og en rute ekstra inne i hver rute. Sistnevnte våpen (uten den halve oksen) er det bærende elementet i Finn Hanssens og hans døtres våpen. Altså våpnet til slekten 'Rostvig' (som er et tilnavn muligens avledet av et norsk gårdsnavn, f eks i Sogndal). Det finnes dermed et våpen som kan se ut som kombinasjon av slekten 'Rostvig' og Oxehode. (Kalt Kjellingmule på 1700-tallet.) Vi kan ikke utelukke at dette våpnet tilhørte en i slekten Kruckow, men hvem, får inntil videre stå åpent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Tja.. Tore, nå er det vel slik at teorier og barn har en ting felles, man liker best sine egne :-)MvhKnut (ikke overbevist)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Mitt innlegg (38) var ment som en replikk til linje 4 i innlegg 37, som ligger så alene men skinner så sterkt.Jeg har ikke sett noen grundig argumentasjon for at Adelus skulle ha vært gift med Johan Kruckow, men jeg kan se samtidsdetaljer som åpner for en slik argumentasjon.Når det gjelder spørsmålet om jeg har en (én?) annen teori blir svaret selvsagt, jeg har mange teorier på flere ulike områder. I tillegg blir dette en avsporing fra tema. Da min(e) teori(er) går på Torleif og Benkestokkslekta, og ikke stemmer med familieblidet som blir presentert i første avsnitt i innlegg 37. :-)MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut, mener du at førsteavsnittet i innlegg 37 inneholder uriktigheter ? Meld isåfall ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Uriktigheter i en teori? Nei, ingen som jeg kan bevise.I siste avsnitt i innlegg 37 sies det: 'Vi kan ikke utelukke at dette våpnet tilhørte en i slekten Kruckow'.Hvorfor må våpnet ha tilhørt en i slekta Kruckow?Våpnet er vel mer forventet brukt av barn av Trond og Bergit?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våpnet ''må ikke'' ha tilhørt en i slekten Kruckow. Men jeg gjør nok en gang oppmerksom på at i den nedskrevne kilden der våpnet er avbildet, står det forklaringen ''Kruckow'' under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.