Gå til innhold
Arkivverket

[#40515] Guri Hansdatter f. ca 1821 i Grytten


Gjest Gro V Starnd
 Del

Recommended Posts

Gjest Gro V Starnd

Kan noen hjelpe meg å finne noen detaljer om Guri Hansdatter, f. ca 1821 i Grytten. Hun giftet seg ca 1855 med Niels Trondsen Fliti f. 1723 i Lesja. Jeg har ikke funnet ut hvor. Den eldste datteren, Ingeborg Marie ble født 2 jan 1856 i Ålesund, konfirmert samme sted 1870. I 1865-tellingen er Niels steinarbeider på Grimmergaard i Borgund. Her skrives hun som Gurine f.1822. Tre barn, Ingeborg, f.1856, Hans f.1861, og Nils f.1864. I 1875-tellingen bor de med sønnen Hans i Hellevigstranden i Ålesund. De kalles Fliti. Her står hun oppført som Guri og som født 1822. Niels er dagarbeider. Jeg har oversikt over Ingeborg Marie Nielsdatter/Trondsen, og grenen tilbake til Lesja, men har ikke funnet Guri/Gurines slekt. Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Dette kan muligens være din Guri:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayGURI HANSEN FemaleEvent(s): Birth: 03 OCT 1821 Christening: 25 OCT 1821 Hen, More Og Romsdal, NorwayParents: Father: HANS BORRESEN Family Mother: AMBIOR ANDERSDRMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro V. Strand

Hei Odd Brede! Takk for innlegg. Jeg har sett på denne familien, og de er absolutt kandidater. Men jeg har ingen ting som knytter dem sammen. Hvis jeg kunne finne ut hvor Guri/Gurine giftet seg, ville jeg trolig finne farens navn også. Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro V. Strand

Hei Odd Brede! Takk for innlegg. Jeg har sett på denne familien, og de er absolutt kandidater. Men jeg har ingen ting som knytter dem sammen. Hvis jeg kunne finne ut hvor Guri/Gurine giftet seg, ville jeg trolig finne farens navn også. Mvh Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

MINI 1818-1853 Grytten, Hen. Guri Hansdatter f 3 okt 1821, datter av Hans Børresen Unhjem og hustru Ambiør Andersdatter. I Hen finner jeg ingen annen Guri Hansdatter f i perioden 1818 -1825.Ungkarl og pladsbruger Hans Børresen Unhjem på 31 år gifter seg 24 juni 1821 i Hen kirke med pige Ambiør Andersdatter Unhjem på 29 år. Dette iflg samme kirkebok som over.Når eldste dattera til Guri og Nils døpes i Ålesund er Ole Paulsen Heen og Børre Paulsen ib faddere. Disse to er født i Hen henholdsvis i 1819 og 1822 og er temmelig sannsynlig Guris søskenbarn. De er sønn av Paul Børresen Heen.Finner ikke giftermålet til Guri og Nils i Grytten eller Hen. Men ved innflytingen til Ålesund okt 1854 er de allerede mann og kone. De oppgir de at de kommer fra Hatle i Grytten prgj -se lenke, nr 9 og 10. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050727010113.jpg>Lenke Mulig de da giftet seg i Eid, men har ikke kirkebøker for Eid. Skal på biblioteket senere denne uken, så da kan jeg sjekke om det ikke er andre som har tilgang til de kirkebøkene.Ved FT 1801 bor nok Hans her(se lenke) med sine foreldre og søsken. Alderen stemmer med giftemålet. Guri er nok oppkaldt etter sin farmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Hei igjen.Noen supplerende opplysninger som støtter de du fikk allerede i innlegg 2.Bygdebok for Eid Husmenn på Hatle side 451:Nils Trondsen Grønkalden 1823? frå Oppland? Flytta inn fra Veøy 1845 som dreng på Hatle. G 1855 m. Guri Hansdatter 1822, Straume husm. 15a, og året etter flytta dei til Bud. Side 343, husmenn på Straume:Hans Børresen Remmem/unhjem 1790-1843, frå Hen, g 1821 m Ambjør Andersdatter Unjem 1791-1847. Borna var føde på Unjem.Til tross for feilene ang f.år på Guri og at de flyttet til Bud, er dettte helt sikkert rette personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.