Gå til innhold
Arkivverket

[#40525] Skarnesbraathen i Sør-Odal


Gjest Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Solfrid Vestaberg

Er det noen som vet hvor jeg finner informasjon i Sør-Odal bygdebok om gården Skarnesbraathen? Har alle bindene unntatt bind 1 og jeg finner ikke noe relevant informasjon om denne gården i de andre bindene.Det haster litt da det kommer besøk fra USA på lørdag den 24.06 og de ønsker selvsagt mest mulig informasjon om slekten i Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Skarnesbråten finner du i bind 3, plass under gården Skarnes. Jeg har ikke boka foran meg nå, ellers skulle du ha fått sidetallet også :-)Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Hei PålHadde satt veldig pris på om du kunne ha funnet sidetallet også, for jeg finner ikke noe om gården Skarnes i bind 3, dessverre så er jeg altfor lite lokalkjent så jeg aner heller ikke hvor det ligger/lå, :-)Mvh Solfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Godt observert Steinar og helt riktig, jeg har 2002 utgaven av bind II og III, men de andre bindene er gamle. Så da spørs det om jeg ikke må få tak på de andre bindene eller om noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene til dette ekteparet:Ole Olsen Braathen föddes i år 1852 på Skarnesbraaten, Sør-Odal, Hedmark.Ole gifte sig med Lina Emilie Sørensdatter . Lina föddes år 1862 i ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Ole Olsen 1854-1914, var født i Svarttjernet u. Odals verk, g 1881 m Lina Emilie Sørensdatter 1862-1941, fra Jerstadsletta.Barn: Sigurd Oskar f 4.2.1881, Oskar f 1886, Ragna Bertine f 2.3.1887, til Amerika, Olaf f 22.12.1889, Einar f 9.12.1892, tok over, Helma Lovise f 23.2.1895, til Amerika, Frida Borghild f 25.5.1896, Fridolf f 9.2.1899, var eier ei tid. Ole Olsen var sønn til forrige bruker, Ole Olsen fra Svarttjernet (SO 1 s 287). G 1854 m Ragnhild Olsdatter Hellerud u. Nordset (SO 2 s 514), ca 1830-1892. Barn: Ole (se ovenfor), Anne f 1859, g 1880 m Ole Christoffersen Skarnes, til Bunes u. Svenneby i Nord-Odal, Jakob ca 1862-1909, til Nedre Skarnesbråten. Her finnes etterslekt etter alle barna.Ragnhild Olsdatter Hellerud var datter til Ole Jensen fra Kjølstadvika (SO 8) ca 1790-18??, g 1820 m Marte Johansdatter fra Mobråten i Nord-Odal (NO 3) 1796-1882.Lina Emilie var datter til Søren Knutsen fra Steinhaugen u. Jerstad f ca 1824, g 1849 m Berte Boesdatter fra Kvernstua i Nord-Odal f ca 1826.Håper dette var litt hjelp på vei.Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Tusen takk for hjelpen Pål, da var jeg ett skritt nærmere, men dog så har jeg ikke klart å finne linken til 'vår' familie.Saken er at Caroline Olsdatter Bretterud f. 05.05.1855 emigrerer til USA og gifter seg (muligens før hun emigrerte) med Herman Eriksen Stomperudeiet. De fikk ihvertfall 2 sønner Emil Hermansen Erickson f. 1875 og Marcus Hermansen Erickson f. 1880. En av de to er bestefar til 2 brødre fra USA som kommer på besøk førstkommende lørdag.Caroline hadde ei søster Marthea Olsdatter Bretterud som ble gift med Jacob Olsen f. 1862. De fikk følgende barn: Olga 1884, Olaf 1886, Ragnhild 1889, Gunhild 1891 og Helga Johanne 1896, alle bodde i 1900 folketellingen på Skarnesbraathen. Marthea Olsdatter påstår de er oldemor til en O.G Bråten.O.G.Bråten's besteforeldre er Olaf Magnus Olsen Bråten og Olea Martinsdatter f. 1893. Dette er farslinja, mulig slekten kommer inn på morslinja, skal prøve å få tak på hennes foreldre.Foreldre til Olaf Magnus er som du skriver Ole Olsen og Line Emilie Sørensdatter.Foreldre til Olea Martinsdatter er Martin Martinussen og Lina Hansdatter (mine tippoldeforeldre)Problemet mitt er at jeg ikke kan finne ut hvor Marthea kommer inn i vår familie slik de påstår! Håpte derfor det stod noe i bygdebøkene, men så har jeg da selvsagt 2002 utgaven av bind III og bind III (gammel utgave) var utlånt fra biblioteket der jeg bor.Håper dette ikke ble for uoversiktlig. Har selvsagt mailet til Les Moller og bedt om linken mellom oss, men enda ikke fått noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solfrid Vestaberg

Ville bare opplyse at med gode innspill fra Pål Evensen og Finn Sollien så her jeg endelig funnet bindeleddet mellom familiene her. Igjen tusen takk for all hjelp *S*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.