Gå til innhold
Arkivverket

[#40543] Lesehjelp


Gjest A E Ferner
 Del

Recommended Posts

Gjest A E Ferner

Jeg trenger hjelp til å lese hva som står om dette paret som vies som nr. 40. Kirkebokutsnittet er fra Oslo Domkirke MINI nr. 7 kort 6/11 s. 384. På forhånd takk! Anne Elise

bilete0989.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Dette var ikke enkelt! Klarer (kanskje?) å lese følgende:1. kolonne: Ole Olsen 27 Aar, (resten tror jeg er hva han jobber med)2. kolonne: Christiane Dorothea Nieman, Fredric Lauritz --- --- --- 26 Aar.3. kolonne: Ole Moe købmand --- --- Kl--- MæglerBeklager, det er det jeg klarer å tyde.mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

I tillegg til innlegg 2: 1. kolonne: handelsBetjent hos ...4. kolonne; 23. May5. kolonne: I Kirken efter Vielse (?).. af 14. Juny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

I tillegg til innlegg 3: 1.kolonne: hos (M?)aroni Pløen 2.kolonne: Frederic Lauritz Kroghs fraskilte hustru 3.kolonne:Niels Bøtthing(?)Kloos 5.kolonne: Vielse Brev

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Som en oppsummering av det innlegg 2,3 og 4 har funnet skulle teksen etter sigende være:1. kolonne: Ole Olsen 27 Aar, Handelsbetjent hos (M?)aroni Pløen2. kolonne: Christiane Dorothea Nieman, Frederic Lauritz fraskilte hustru, 26 Aar.3. kolonne: Ole Moen Købmand, Niels Bøtthing Kloos Mægler4. kolonne: 23. May5. kolonne: I kirken efter Vielse Brev af 14. Juny.Hvilket år skjedde denne vielsen?mvhReidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A E Ferner

Vielsen mellom Ole olsen og Christiane Dorothea Niemann skjedde i 1820. Så det står virkelig fraskilt hustru? Litt av en dame altså: De fikk i løpet av 1822 - 29 fire barn som ble døpt i Domkirken, og det ser ut til at utfra fadderenes navn at familien beveget seg i 'finere' kretser. Ole Olsen avanserte i denne tiden fra handelsbetjent til kjøpmann. Og jeg tror at Oles arbeidsgiver når han giftet seg, kan være Marcus Pløen, han var fadder til Oles datter Marcusine. I 1836 finner jeg Christiane Dorothea som separert får en sønn med en ny handelsbetjent, Christian Johannesen! Videre skjebne til familien kjenner jeg ikke, bortsett fra den 'uægte' sønnen hennes. Hilsen Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Legger ved det positive bildet. Det ser i alle fall for meg ut som at det står Fredric Lauritz(en?) Kroghs fraskilt hustru. I siste kolonne henvises det til p(agina) 713.

bilete0993.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg glemte å si det, men over navnet til Christiane står det Md., hvilket skulle tyde på at hun er madame og ikke pike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Christiane Dorothea Nieman var første gang gift med Friderich Christian Laurits Daniel Kop(h), de ble ganske riktig skilt som det står.Forloverne er Købmand Ole (Olsen) Moe og Mægler Niels Borthig Klood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A E Ferner

Oi! Vet du hvor og når de ble gift, Geir? Og hvorfra og hvem var denne Friedrich Christian Lauritz Daniel ? En Christiane Dorothea Niemann ble født 1793i Grue, og jeg finner i FT 1801 en med samme navn, 8 år og beslektet, i huset hos Jens Kreutz, underinspektør i Tugthuset, boende i Storgaden no 25 i Oslo. Jeg tror at dette kan være samme Christiane som senere giftet seg med Ole Olsen, men vil forsøke å få det bekreftet. Mvh Anne Elise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.