Gå til innhold
Arkivverket

[#40544] Holmstad i Hadsel, Berit Melchersdatter


Gjest Terje Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Som 25 år gammel enke giftet Berit Melchersdatter seg på nytt 24/10-1821 i Hadsel med den 30 år gamle ungkaren Søren Andreas Johnsen på Holmstad. Men spørsmålet er: Hvem var hun gift med 1. gang? Og når døde hennes 1. ektemann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Tror dette må være svar på spørsmålet ditt.Det er skifte etter Niels Andersen, Holmstad i Kallsnes 11/9- 1820 Som arvinger er nevnt: Berethe Melkersdatter, hustru av avdøde og Anders Christoffersen, far av avdødemvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hill-Gunn har rett. Nils Anderssen (01.09.1793-21.02.1820) var første mannen til Berit. Han var sønn til Anders Kristoffersen og Elisabet Nilsdtr på Holmstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Tusen takk til Hill-Gunn og Johan I Borgos for assistanse. Dette var raskt ekspedert. Men til Johan som tydeligvis har detaljkunnskaper: 01.09.1793: er det fødselsdato eller dåpsdato? Var Nils født på Holmstad? Nils var en ung mann da han døde, døde han på sjøen? Eftersom det ser ut som du kjenner familien: Fikk Berit noen barn i sitt 2. ekteskap med Søren? Og, når jeg har deg her: Berit hadde en onkel, Carsten Pedersen, som bodde på Hovden i Bø. Han var gift med enken Kirsten Willumsdatter. Kjenner du familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

01.09.1793 er dåpsdato. Jeg har ingen opplysninger om at han døde på sjøen, men har heller ikke sjekka det så nøye ennå. Berit hadde ikke barn i noen av ektekskapene, så langt jeg kan se.Karstein og Kirsten gifta seg i 1794. De fikk to barn, Nils (1794-1797) og Benedikte anna (f.1794). Kirsten døde i 1810, og året etter gifta Karstein seg med Maren Heggelund Pedersdtr fra Bø. Hun var 30 år yngre enn han, og de fikk tre barn, Peder (f. 1812), Johannes Ursin (1813-1813) og en som døde udøpt i 1815. I 1820 blei Karstein enkemann for andre gang, og tre-fire år etter gifta han seg med Birgitte Elisabeth Bye (fra Andøy?), hun var 41 år yngre enn han. De fikk to barn (begge døde som spebarn) før Karstein døde i 1830.PS: Jeg meiner det er du som solgte Ellingsen-bøkene. Er det mulig å få kjøpe et sett? Send mail til jb@nndata.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.