Gå til innhold
Arkivverket

[#40563] Boksaspa i Straumsnes , etterslekta til Trond Johnsen Boksaspa nevnt 1597-1606

Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Når det gjelder Sletnes, så har jeg notert følgende tillegg til opplysningene i Leivdals ”Gards- og ættesoge for Gjemnes”;På s. 45 har jeg notert at Audun Trondson er sønn av Trond Audunson Boksaspen og kone Gjertrud Isaksdotter Gjengset. Videre har jeg notert at sønn nr. 2, Fredrik er døpt 16.06.1678 og at han giftet seg 1. jan. 1704 med Anne Olsdotter Hjelkrem ( Dotter av Olle Svendson Hjelkrem og Birgitte Mogensdotter)Lenger nede på siden har jeg bemerket at Trond Audunson giftet seg i 1713, ikke i 1723 slik det står i boka. I tillegg til de 4 barna til Trond Audunson og Ingeborg Olsdotter har jeg også en datter, Berethe g.m. Ole Hjorten. Disse har 2 barn, Halvor og Tron. I tillegg stedotra, Guru Olsdotter gift med Torstein Iversson Høgset.I tillegg har jeg bemerket at Aslak som satt med Sletnes fra 1635 til 1665 kanskje var sønn av Fredrik Jonsson Kvalvåg (s. 52), trolig ren gjetning?Til slutt har jeg gjort anmerkning om at Fredrik Aslaksons kone, Synnøve Jakobsdotter, var fra Heggem, Midtgarden. (Osmarka) (s. 52). Det var altså disse to som var foreldre til kona til Audun Trondson Boksaspen (Gurå Fredriksdotter Sletnes – Her kommer altså Gurå-namnet inn Torgeir).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Svein Arnolf, i mellomtida har jeg rukket å finne igjen så vel søstrene Fredriksen på Dalen/Sørdal og Knut Aslakson på Sjømæling/Saltbuhaugen. Han ser ikke ut til å ha eid garden, og NT Leivdal nevner ikke hvor han kom fra.Jeg må se litt nærmere på det Leivdal skriver om søstrene i Torvikdalen. Kjenner du til hvor Knut Andersen Sørdal, Marit Fredriksdotters mann kom fra? Kan ikke finne ham på Sørdal.Finn: Jeg gikk i surr i Guri'er og Gjertrud'er. Beklager.Men fortsatt lurer jeg på hva som er riktig navn på Aspa-jenta som ble gift på Gyl (19).Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til siste spørsmålet til Torgeir i innlegg 27.Hun som ble gift på Gyl het Maren og er en av mine utallige formødre. Klaus Johan ble instruert av redaksjonen i NST til å bruke Mari om alle som het Maren. De mente visst at Mari var mere i tråd med språkformen som Klaus brukte ellers. I og med at søster til oldemor mi het Maren, så var jeg uenig i dette, men her var det redaksjonen som bestemte. Klaus ville nok brukt Maren om han hadde fått siste ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Maren på Gyl er min 7xtippoldemor. Maren-navnet går også igjen her i 'huset.' Dette ble en gild dag, takk til dere alle. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

27: Vet dessverre ikke hvor Knut Andersen som giftet seg med Marit Fredriksdtr. Lillevik kom fra. Men 'Sørdal' må jeg ha fått et sted fra. Mulig han er oppgitt å komme derfra ved vielsen (evt. trolovelsen) i 1660.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1630-31 bøtet Fredrik Jacobsen Lillevik for frillelevnet med sin festemø Anne Andersdatter - hun var kanskje hans første kone og Kari Andersdatter hans andre?Oluf Aslaksen betalte førstebygsel på Gimnes 1634/35. Det går ikke frem hvor han var fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ang. mitt eget innlegg nr. 26 har jeg i siste avsnittet skrevet følgende:Til slutt har jeg gjort anmerkning om at Fredrik Aslaksons kone, Synnøve Jakobsdotter, var fra Heggem, Midtgarden. (Osmarka) (s. 52). Det var altså disse to som var foreldre til kona til Audun Trondson Boksaspen (Gurå Fredriksdotter Sletnes).Denne opplysningen går fram av et skifte dat. 16.01.1682 på Heggem:Avd. var Marit Andersdotter og enkemann Peder Rasmusson Heggem. Marit hadde først vært gift med en Jakob hadde hatt følgende barn med han; Jon Jacobson, i Selbu, Slienes, Synnøve gift med Jon Nilsson Sletnes, Berethe gift med Elling Arensson Nedal, Gunnar død for 4 år siden. Hadde vært gift med Gurå Svendsdotter og hadde etterlatt følgende barn; Jakob, Svend og Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har mulighet til å slå opp i Straumsnes Bygdebok av Roaldset. Jeg holder på å sette meg opp en oversikt over Boksaspa slekta, men jeg mangler bl.a. de 9 barna til Peder Eriksen Skjevlingen, som skal være omhandlet på side 618 bind III av Straumsnes bygdebok.Ellers lurer jeg på om Marit Eriksdatter (søster til Peder Eriksen Skjevlingen) ble mor til Jens Kristensen Eikrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Torkild (33), her kommer de ni:I første ekteskap (hustru ukjent) hadde Peder Iverson (1591-1675): 1. Eli; 2. Mari. Gift i 1660 med Bård Jøsteinson;I andre ekteskapet med Synnøve Eriksdotter (hvem var hun tro?): 3. Erik, han døde i 1661; 4. Jon f. 1650; 5. Erik f. 1654, overtok garden; 6. Arne f. 1661, bosatt på Dønnem i Øre; 7. Guru gift med Einar Henrikson; 8. Kari gift 1669 med Elias Ellefson Eikrem. Bosatt i Omsa; 9. Marit. Gift 1666 med Per Olson Røsand.Det står ikke noe om at Peder hadde en søster. Men det betyr jo ikke all vereden. Eikrem er behandlet i bd. I. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk skal du ha TorgeirSlik jeg forstår innlegg 9 og 18 av Finn Oldervik er Peder Skjevlingan en Eriksen og ikke en Iversen. Han skal ha vært sønn av Erik Siversen Skjevlingan gm Maret Johnsdatter Boksaspen (f.omkr.1560).Det går også frem at Marit Eriksdatter (som var søster Til Peder Eriksen Skjevling) hadde i allefall to sønner Jens og Peder (men uten farsnavn).Jeg har tidligere nevnt (innlegg 7) skifte etter Jens Kristensen Eikrem 1679. Enke Gjertrud Kristensdatter. Barn Tore Jensen, Kristen Jensen, Alhed Jensdatter, Malena Jensdatter, Alhed Jensdatter. Alle voksne untatt Kristen. Formynder barnas farfader bror Peder Boksaspen. Kan Jens Kristensen være den sønn til Marit Eriksdatter på Eikrem som nevnes i innlegg 18?Kan nevnte formynder Peder Boksaspen være Peder Halvorsen Boksaspen og i såfall, er da barnas farfar en person med navnet Kristen Halvorsen?Malena Jensdatter er vel kanskje den Malena Jensdatter som ble gm Auden Olsen Boksaspen? ( han var f.ca 1648) Har ikke sett originalskiftet og er derfor ikke helt sikker på om det kan være Kristen som farsnavn til både Jens og Gjertrud.Også fra innlegg 18: Hva med barna til John Eriksen (treekreim?)og Mille Eriksdatter. Er noe kjent der om etterslekta. Jeg ser det er nevnt endel barn, men ikke så mye om hvor de ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Selvsagt het han Peder Erikson. Sorry. Får skylde på varmen.'Milde', minner forresten ikke det om folk fra en nabogard til Skjevlingan?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torstein Ivarsson i Aspa og kona Kirsten Martinusdtr. hadde bl.a. disse døtrene:1) Judith Torsteinsdtr. f. 16712) Margrethe Torsteinsdtr. f. 16783) Ingeborg Torsteinsdtr. f. 1680Det er fristende å anta at det var Halvor Trondsson Boksaspa som ble gift med Judith. Halvor kjennes med disse barna: Torstein f. 1696, Trond f. 1698 og Erik, gift 1728 med Ragnhild Einersdtr. Flemmen f. 1702. De ble gårdfolk i Aspa. De hadde barna Ane, JUDITH, Einar, JUDITH og Halvor.De to andre nevnte døtrene (Margrethe og Ingeborg) var gift med Erik Christensen Halset og Anders Knutsen Lillevik.Er det noen som vet hvilken av døtrene som giftet seg med hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det er riktig at Halvor Trondsson Boksaspen var gift med Judith Torsteinsdotter. I ei rettsak i Boksaspen 10.04.1704 får vi vite om en tagedie som hadde rammet Audun Olsson og familien. Kona til Audun, Lucie Eriksdotter (Skjevlingsnes), hadde tatt seg selv av dage. Nærmest vanvittig av smerter og sykdom hadde hun druknet seg, og til en forandring ble det vist litt nåde fra de styrende. Lucie ble begravet på kirkegården og boet hennes kom barna og ektemannen til gode.Som vitne i rettsaken er nevnt; Halvor Trondson Boksaspen og hans kone Judith Torsteinsdotter, samt Erik Audunsson Boksaspen og hans kone Ingeborg Estenssdotter (Klætten).Senere samme sommer tok også Judith livet av seg selv (Trolig av samme sykdom som Lucia)En kjenner til følgende barn av Audun Olsson Boksaspen (sønn av Guri Audunsdotter Boksaspen og Oluf Andersson Nålsund) og Lucie Eriksdotter (f. 1665 og datter av Erik Skjevlingsnes og kone Anne Davidsdotter); 1. Anne f. ca 1692 g.m. Ivar Eriksson (Ivar hadde ei søster, Johanna Eriksdotter som ble g.m. Olle Knutsson Røvik), 2. Anne f. ca 1693, 3. Olle f. ca 1698 og 4. Guri f. ca 1700. (Begge bestemødrene het Anne i dette tilfellet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjertrud (Olsdtr.) Fredø (Frei), gift med Ole Endresen Nedre Frei (ca. 1681-1759), var i 1733 fadder for Auden Kvisvigs barn Nils. (Andre faddere var bl.a. Tosten Vigen, Peder Aspens kvinne, Lisbeth (Eriksdtr.) Kvisvig).Kvisvik ligger et stykke vei unna Frei, på andre siden av fjorden. Var Gjertrud fra Kvisvik eller en nabo til den gården der over? Hun var vel neppe i nær slekt med Auden Rasmussen Kvisvik og kona Anne Nilsdtr., i hvertfall tyder ikke Gjertruds farsnavn på det. Det kunne evt. være gjennom morssiden. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Innlegg 38, andre kona til Auden Olsen Boksaspen, Malena Jensdatter, var hun datter av Jens Kristensen på Eikrem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Når det gjelder Eikrem, så er den eldste historia der, slik den er framstilt i bygdeboka, ganske så mangelfull etter det jeg ser.I 1665 er det oppgitt å være 4 bruk på Eikrem,hver på 1 1/2 sp. I følge manntallet for 1665 var det også 4 brukere, nemlig; 1. Jens Pederson 50 år, sønn Peder Jensson 12 år, 2. Jens Toresson 40 år, sønn Tore Jensson 3 år, 3. Peder 43 år, 4. Olle 58 år.Du nevner flere ganger en Jens Kristensen. Jeg kan ikke se at det var noen Jens Kristensen på Eikrem på den tiden. Selv nevner jeg i et notat en Jens Torsteinsson som det ble holdt skifte etter i 1679 med den samme kona og de samme barna som du nevner. Det er mye som tyder på at riktige skal være Jens Toresson eller Tørrisson. Jeg har også notert at Peder Halvorsson Boksaspen var farbror til far til Jens Toresson. Om dette er riktig, så måtte da faren helst hett for Tore Halvorsson.Om Malena Jensdotter er identisk med datter til Jens Toresson og Gjertrud Kristensdotter ved navn Malena, vet jeg ikke sikkert, men det virker ganske sannsynlig.Dessuten er det vel også sannsynlig at Jens Toresson og den Peder som er nevnt i manntalet 1665, og som begge var gårdbrukere der, er brødre og videre sønner til Marit Eriksdatter Skjevling og en ukjent Tore (Tørris).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk til Finn. Jeg hadde en mistanke til at det ble feil med farsnavn Kristen for både Jens og Gjertrud. Jeg har ikke selv anledning for tiden å sjekke originalkildene, så det er kjempebra å få hjelp i mellomtida.Etterhvert som det dukker opp flere ættlinger i Aspa og Boksaspaslekta synes jeg det blir mer og mer tydelig at disse ofte fann seg ektemaker blant fjerne slektninger innen disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

9: 'A.C.A. Oluf Størchersson Einset f. ca 1613 I følge Roaldset hadde han 5 barn; Marit Bjerkestrand, Magnhild, Størcher Einset, Ola Einset og Mali (Magnhild?)'Vites det nå hvem Marit Bjerkestrand var gift med?I 1665 fantes oppsitterne Arne f. ca. 1600, Hans f. ca. 1610 og Halstein f. ca. 1625 på den ene gården, og Anders f. ca. 1643 og Peder f. ca. 1642 på den andre gården.Hans hadde en sønn Ole f. ca. 1650 og Halstein hadde en sønn Størker f. ca. 1660 (i 1666). Anders hadde en sønn Jacob f. ca. 1660 (i 1666).Peker kanskje Halstein seg ut som den mest aktuelle kandidaten, både aldersmessig og mht. at han har en sønn som heter Størker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.