Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#40569] Hille Hilleman, mann eller kvinne?

Recommended Posts

Gjest Ingebjørg Romulslie

Nov 16, 1750 ble en Hille Hillemand begravet. Kirke: DK, Bergen Merknad: under stolene ved den store gang med liigp.Men i dig.ark står det at dette er en kvinne. Jeg har en sterk mistanke om at vedkommende var mann. Det hadde vært fint om noen kunne ta en ekstra titt i kirkeboken for sjekke hva som er står der!Vennlig hilsen Ingebjørg Romulslie

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/126053-40569-hille-hilleman-mann-eller-kvinne/
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg kan være enig med deg i at dette 'muligens' er en mann. Desverre står det heller ikke noe alder på den døde . Ser at de i digitalarkivet setter kjønn K, men det står ikke kjønn i kirkeboken. Ellers så er Helle og Hille benyttet om hverandre m/k i DK. 31/1 1740 DK døpes Hille drengebarn, og 26/2-samme år døpes i DK Hille Maria . Terje

Gjest Ingebjørg Romulslie

Tusen takk!Trolig er dette rette vedkommende. Jeg holder det for lite sannsynlig at det fantes både en mannlig og en kvinnelig Hille/Helle Hilleman/Helleman samtidig i Bergen, – så allminnelig navn er det ikke. Bl.a. ble en Hille Hilleman sin kone gravlagt i 1732.Vennlig hilsen Ingebjørg

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.