Gå til innhold
Arkivverket

[#40575] Antall stamhus og fideikommisser i Norge?


Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Andreas Sørgård

Viser til tidligere debatt (35148: Snipp, snapp, snute, stamhuset Ekeberg er (snart) ute - Lenke). 1. januar 2006 opphørte stamhuset Ekeberg å eksistere, og nå er kun stamhuset Jarlsberg tilbake. Av tidligere stamhus som har eksistert kan nevnes Rosendal og Dønnes.Hvor mange stamhus og fideikommisser har egentlig eksistert i Norge? Når ble disse opprettet, og hvor lang varighet hadde de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OddJeg kan ikke svare deg på antallet men det har ikke blitt opprettet fideikommisser eller stamhus etter 1814, men det visste du kanskje?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Jeg er klar over at ingen fideikommisser eller stamhus er opprettet etter 1814. Det står jo klart og tydlig i Grunnloven at ingen slike skal opprettes. Men i dansketiden ble det jo opprettet flere fideikommiss og stamhus, og flere av disse fortsatte å eksistere også etter 1814. Foruten de stamhusene jeg har nevnt (Dønnes, Ekeberg, Jarlsberg og Rosendal), har jeg også vært borti det Ankerske fideikommiss.I Sverige har de jo gitt ut en bok om svenske fideikommiss (http://runeberg.org/svefidei/). Hva med noe lignende om norske fideikommiss og stamhus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Odd Andreas Sørgård

Var det kun adelen som kunne opprette stamhus og fideikommisser, eller kunne borgerskapet også gjøre det?Mvh Odd Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.