Gå til innhold
Arkivverket

[#40584] Ove Ovesen Hvid(e) Wangensteen (1650-1717). Kan noen bekrefte hans foreldre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

GeirSom jeg nevnte i i innlegg 16:I 1676 avla han ed som som feltprest og undertegnet med : 'Ovius Ovii Albinus', og i flge Finne Grønn oversetter han det med Ove Ovesen Hviid. Finne Grønn mener han ikke kan ha tatt dette navnet 'fullstendig ut av luften'I tillegg har har hans sønn prokuratør Jens Ovesen Wangensteen skrevet i en gammel familiebibel: ' Min far mag. Ove Ovesen Hviid sognepreæst til Wangsgjeld og Provst over Walders og Hallingdalen....osv...skal have være dansk af Fødsel.I 1920 kom derimot en ny utgave av stamtavlen hvor slektshistorikeren S.H. Finne Grønn påstår at han var norskfødtFinne Grønn mener at det var moren Magnhild som kunne være danskfødt.Mvh Lars OveEr det rart jeg er litt forvirret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiOg når det gjelder første gang Wangensteen ble nevnt, bortsatt fra alle barna hans fra 1683), er så vidt meg bekjent er fra Generalløytnant Christian Gyldeløves inspeksjonsreise i Norge i 1695, hvor han etter å ha vært i Vang i en note kaller han 'Hr. Ove Ovesen Wangensten fra Halland.'Hvor var Halland?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om ikke dette var nok:Eiliv Odde Hauge skrev i 1970 en roman som heter 'Dorothea Anchers Krønike' Dette er en dokumentarroman fra 1700-tallet (Jeg har lest den). Dorotheas datter ble etterhvert gift med Ove Ovesens sønn Boye, mens Boyes sønn ble gift med den andre datteren) Dobbeltbryllupp. En fornøyelig bok.Her omtaler forfatteren konsekvent Ove Ovesen som 'Ove Ovesen Steen' ????Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Nei, det er forståelig. Selv er vanligvis skeptisk (spesielt) når Finne-Grønn 'mener' noe, jeg kontrollerer også alltid hans opplysninger gitt uten forbehold - det har til tider vært nyttig. (For all del, arkivar F-G var svært produktiv og mye av det han skrev, holder absolutt mål. Værre er det å finne hans håndskrift på originaldokumentene). Albinus=Hvid var en mulighet, men kombinert med sønnen prokuratorens innskrift i familiebibelen (som jeg ikke kjente til), virker den umiddelbart sannsynlig. Men på den annen side, F-G stiller tydeligvis spørsmålstegn ved farens antatte danske fødsel i samme familiebibel og antyder at det var moren som kunne være danskfødt.Jeg har ikke her fødselsår for Jens Wangensteen, men døde faren mens han var liten, er formulering 'skal være Dansk af Fødsel' naturlig. Da moren døde 18 år etter sin mann, er det lite trolig at sønnen forveksler disse (for å formulere det pent).Men Wangensteen-navnets 'fødsel', den hadde vært interessant å kjenne. Jeg kan selv se etter når jeg er tilbake, men det blir ikke før en gang i september.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir:Takk skal du ha, men vi i familen har alltid blitt fortalt at han ble så glad i Wang at han tok navnet Wang(ensteen). Men det er det der med Steen jeg ikke forstår.Han kjøpte forøvrig gården Stele http://www.bondegard.com/, men Stele og Steen er jo litt forskjellig.Og at Odde Eilif Hauge kaller han bare Steen er litt uforklarlig. Alle hans barn i boken kalles Wangensteen.Jens Wangensteen var prokuratør hos sorenskriver Wexelsen i Sørum, og ble født i 1696 d.1746Men takk for hjelpen så lenge :-)) Og god sommerMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Lars Ove / 22:) Siden du får såpass mange tips og antakelig nyttig input i dene debatten hadde det kanskje vært rimelig om du 'delte med oss' noe fra din 'fulle oversikt over alle barna til Ove og Kirsti' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Det blir reist spørsmål om hvor Halland er. Det finnes sikkert flere muligheter, men en er i hvert fall Halland sør for Göteborg, nå i Sverige, men fram til 1645 (omkring Oves fødsel) en del av Danmark. Jeg ville tro det var naturlig å lete der. Det er heller ikke lang unna Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(28:) Hvem var denne 'Dorothea Ancher' (hennes pike- eller gifte-navn ?) og hva het de to omtalte døtrene hennes som giftet seg samtidig med Boye og hans sønn (hvilken ?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per:Det skal jeg gjerne gjøre. Her kommer 2 generasjoner av Etterkommerne av Ove Ovesen Wangensteen:1. Ove Ovesen (Wangensteen), f. 1650 i Fredrikstad, d. 1714 i Vang. Han kom som prest til Vang, og etterhvert ble han så glad i bygda at han tok navnet Wangensteen . (Han var født Ovesen). Navnet Wangensteen er da konstruert.(1) Gift 1-jun-1682 i Riis, Vestre Aker, Akershus, med Kirsti(n) Larsdatter Riis, f. 1661 i Christiania, døpt 13-sep-1661 i Hellig Trefoldighetskirke i Christiania, d. 1732 i Lærdal S/F.Barn: i Ove Ovesen Wangensteen, f. 1681 i Vang, Oppland, d. 1722. ii Lars Ovesen Wangensteen, f. 1683 i Vang, Oppland, d. 1724. 2. iii Jens Ovesen Wangensteen f. 1687. 3. iv Maren Ovesdatter Wangensteen f. 1690. 4. v Margrete Ovesdatter Wangensteen f. 1690. vi Jorgen Ovesen Wangensteen, f. 1693 i Vang, Oppland, d. 1747. vii Jacob Ovesen Wangensteen, f. 1700 i Vang, Oppland. viii Bøye Ovesen Wangensteen, f. 1705, d. 1756.2. Generasjon2. Jens Ovesen Wangensteen, f. 1687 i Vang, Oppland, Norway, d. 1756 i Sørum Akershus. Var i tjeneste hos sorensskriver Wexelsen som bodde på Vilberg. Wexelsen betalte hele bryluppet, og brudeparet flyttet så til konens gård i Leirsund i 1734, og videre til Hemnes i Høland, hvor han virket som sakfører til sin død i 1756. Gift 1723 i Sørum, med Gjertrud Marie Leyrdal (Leuning), f. 1703 i Lærdal, d. 1790 i Høland.Barn: 5. i Ove Henrik Wangensteen f. 1735. ii Kirsten Wangensteen, f. 1737 i Høland. iii Hellene Catrine Wangensteen, f. 1742 i Høland. iv Hans Wangensteen, f. 1743 i Høland, d. 1801 i Sørum.(1) Han giftet seg med Anna Margaretha Beckmann. (2) Han giftet seg med Berthe Kristine. v Jacob Wangensteen, f. 1745. vi Jens Wangensteen, f. 1746.3. Maren Ovesdatter Wangensteen, f. 1690 i Vang, Oppland, d. 1744 i Lærdal S/F. (Fritjof Nansens tippoldemor). Hun giftet seg med Jonas Hansen Fanning Leyerdahl, f. 1684 i Tjønnum prestegard, Lærdal, (sønn av Jonas Rasmussen Fanning og Anna Knutsdotter Bang) d. 1743 i Lærdal. Jonas: Var prest i Vang Han arvet både embete og gods etter faren, og ble regnet som den største jordeigaren i Lærdal. Barn: 6. i Hans Jonassen Leyrdahl f. 1717. ii Ove Christian. iii Anna Sofie. iv Peter Ruhmor. v Ove Andreas. vi Jonas.4. Margrete Ovesdatter Wangensteen, f. 1690 i Vang i Valdres. Hun fikk den ene Stele-gården av sin far Ove når hun giftet seg med Ingvard, som døde bare 26 år gammel Hun giftet seg på nytt med Iøger Alvson. Iøger og Ion Endresen (mannen til Margretes datter Ingeleiv) drev da gården sammen. Ingevards odelsrett til gården ble overdratt til Iøger, og han fikk skjøte av en Ole Kristoffersen 2 oktober 1736. Gården Stele er kjent helt tilbake til 1520, og Tore Ey har skrevet mye om gården og dens historie i sin bok.Her er to eksempler på utdrag: 1. ...Han vart ekjemann og so jiftan seg at med i jente som eitte Karen Marie Eriksdøtre Anker og med henne fek han ein heil haug med unga, og ta dei kjenne me....' 2. Eiendomskrangel: '1706 den 15 juni var det ei åstæsak på Leiteshaugen. Trond og Ivar Berji hadde stevna hono Knut oh hono Mads Steile førdi dei hadde jert in ei gamal fereisel - - 2 vetne, Sevald Eivindson, 80 år, er barnefød på Steile, kan minnast, at før 40 år sia sto skjigarn ifrå dei 'marchesteine' som står ve Purkeleen... 3. Corporal Ove Boyesen Stele j.m.Iartru Trondsdøtte Kattevøl var tremenninga. Ungadn deris veit me ingjiting um. Me har inkji set dei nevnde nokor stan, men som sjik og bruk er, måtte dei vel ha engon' (!?!?!). Hun giftet seg med Ingvard Mortenson Tønjum (Øye), f. 1695 i Lærdal, d. 1721 i Lærdal.Barn: 7. i Ove Ingvardson (Tynjo) Stele f. 1716. ii Ingeleiv Ingevaldsdtr Stele, f. 1717, d. 1789. Hun giftet seg med Ion Endreson Kattvøl.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverre.Takk. Da er det mulig at det kanskje kan være Danmark, som er mest nærliggende å tro.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du skriver: 1. Ove Ovesen (Wangensteen), f. 1650 i Fredrikstad, d. 1714 i Vang. Han kom som prest til Vang, og etterhvert ble han så glad i bygda at han tok navnet Wangensteen . (Han var født Ovesen). Navnet Wangensteen er da konstruert.Jeg har spurt om dokumentasjon om dette og sådan kjennes visstnok ikke. Inntil videre bør vel dette bare strykes og kun være en arbeidshypotese ???Sønnen Ove er vel neppe født 1681 ? Og skulle jeg ta feil, hvor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDorothea var født Gelmeyden (mulig skrivefeil), av hollansk opprinnelse og datter av en prest i Sogn.Hun hadde to barn utenfor ekteskap med prest Eric Ancher (av den kjente Ancher-slekten) i Vang, og han ble suspandert. Han dro til Kongen i København for å bli benådet, og det tok et år. I mellomtiden forelsket hun seg i Boye Wangensteen, sønn av Ove, men han ville heller ha datteren. Da ble det til at far og sønn giftet seg samtidig med to søstrene.Dorothea fikk greie på dette og mobliserte noen militære foran Vang kirke for å forhindre brylluppet, men brudeparene lurte seg inn bakveien og ble gift. Det endte med at Dorothea dro tilbake til HollandJeg lo så jeg gråt da jeg leste denne dokumentar-romanen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirDu har rett. Han het bare Ove Ovesen (Hviid eller Steen)når han kom til Vang, og jeg ser nå at det er noen feil i årstall på bla Ove, Margrethe og Maren i det oppsettet jeg sendte.Det konverterte jeg fra BK over til Word for et år siden, jeg har rettet opp en del siden da, men ikke konvertert det til Word.BeklagerMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerJeg har bare gjort noen skriftelige notater om denne Dorothea, og de finner jeg ikke i farten. Har ikke renskrevet det, men min eks har boken, så jeg skal snart få det det inn i mine papirer.Det jeg vet er at Dorothea ble tvangsgift i Sogn, så skilt for deretter å dra til Vang og til Eric Ancher.De to døtrene hadde hun fra første ekteskap og jeg husker ikke i farten hva de hetMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... Om ikke 'Halland' kan være feillesning for en (forkortelse) for Hallingdal ? Det er jo ikke så sikkert generalløytnant Christian Gyldenløve erindret alle detaljer fra sin inspeksjonsreise i Norge i 1695. Hallingdal er jo nabodalen vest for Valdres, og tilhørte altså prostiet der Ove 'regjerte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDet kan være mulig.Det er nemlig 'et hull' på to år i hans historie. Det er etter han kom hjem som feltprest i Gyldeløve-striden hvor ble satt i fangenskap i Algerie, til han dukker opp igjen i Vang.Kanskje var han i Hallindal da?Men et annet spørsmål: Hvorfor er han ikke oppført i Norsk Prestehistorie?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,jeg ka legge til at OOWs nest eldste barn, Lars Ovesen Wangensteen, ble gift med Christine Hansdtr Fanning Leyerdahl (søster til Jonas Hanssen gm Maren Ovesdatter, (og muligens Gjertrud gm Jens)), slik at det altså var to el tre søsken Wangensteen som ble gift med to el tre søsken Fanning Leyerdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDen der må jeg dobbeltsjekke. (Jens), men jeg er nesten sikker på at det er 1696. Han giftet seg med en som var født i 1703.Men som sagt, jeg har igjen mye arbeid her, har ikke lest korrektur, eller dobbeltsjekket kilder. Det var min fars fetter som kom med grunnmaterialet, men det inneholdt en del feil.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, har hatt en flott helg på historiske tomter; Sundal, Ænes, Havnerås, Stødle, Kyrping mv.Foreløpig har jeg ikke noe nytt å bidra med, men skal jobbe litt med saken, men den Gjertru gm Jens, var hun en Hansdtr Fanning Leuerdahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jen giftet seg med Gjerterud Marie Leyrdal (Leyning) f 1703 g 1723 i Sørum, og d 1790 i Høland.De fikk 4 barnMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerDet er nok også mulig. Som sagt dette Word-dokumentet måtte jeg korrigere litt for fort da min fetter gjerne ville ha det med til Australia.Jeg er etterkommer av Margrethe Ovesdatter Wangensteen, og har ikke jobbet så mye med de andre grenene.Men jeg registrerte at du var interessert i Jens, og han har jeg mye historie om, og er kanskje mer spennende enn Fridtjof Nansen. Han havnet jo i Sørum, og det er ikke så langt fra der jeg er oppvokst, så der har jeg jobbet en del.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Jeg mener Jonas Hansen Fanning Leyerdahl heller må være SØNNEsønn av Jonas Rasmussen Fanning og Anna Knutsdotter Bang !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.