Gå til innhold
Arkivverket

[#40584] Ove Ovesen Hvid(e) Wangensteen (1650-1717). Kan noen bekrefte hans foreldre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jonas og Annas 3. barn, sønnen Hans var falt ut av listen: + retting: 7. linje nedenfra i inlegg (75) er Lasse kommet inn en gang feil3. Hans Jonson Fanning (11) Kyrkjebø (b. 1660 - Tønjum prestegard, Lærdal, SF, d. 1716 - Tønjum prestegard, Lærdal, SF) sp. Anna Sofia Clausdatter (11) Rumohr (d. 1705 - Tønjum prestegard, Lærdal, SF)4. Maren Hansdtr Fanning Leyerdahl (d. 1726) sp. Christopher Nagel (d. 1739 - Bergen, HO)5. Christina Helena Nagel (b. 1708)5. Hans Nagel (b. 1709, d. 1772) sp. Lucia Lax6. Christopher Nagel (b. 1745) sp. Anna Dorthea Silchensted7. Georgine Johanne Nagel (b. 1783, d. 1863) sp. Henrich Janson (d. 1859 - Bergen, HO)8. Helmich Janson (b. 1804 - Bergen, HO, d. 1868 - Bergen, HO)sp. Constance Fredriche Sophia Neumann (b. 1808 - Asker, AK)9. Georgine Johanne Janson (b. 1830)9. Jacob Neumann Janson (b. 1832)9. Herman Diedrich Janson (b. 1833)9. Justine Marie Agnete Janson (b. 1835) sp. Peter Wilhelm Neumann (b. 1831 - Christiania (Oslo))9. Jacob Neumann Janson (b. 1839) 9. Christopher Nagel Janson (b. 1841)9. Constance Fredriche Sophie Janson (b. 1844)9. Wibiche Janson (b. 1846)8. Wibeche Janson (b. 1805)8. Christiana Margrethe Janson (b. 1809)8. Herman Diedrich Janson (b. 1810)5. Anna Sophia Nagel (b. 1712)5. Dominicus Nagel (b. 1715)4. Jonas Hansen Fanning (10) Leyerdahl (b. 1684 - Tønjum prestegard, Lærdal, SF, d. 1743 - Tønjum prestegard, Lærdal, SF) sp. Maren Owesdatter (10) Wangensteen (b. 1690 - Vang, Valdres, OP, d. 1744 - Lærdal, SF)5. Hans Jonassen Leyerdahl (b. 1717, d. 1744) sp. Alida Catharina Geelmuyden (b. 1715, d. 1789)6. Patricia Johanna Leyerdahl (b. 1745 - Lærdal, SF, d. 1809) sp. Ancher Antoni Nansen (b. 1729, d. 1767)7. Hans Leyerdal Anchersen Nansen (b. 1764, d. 1821 - Oslo) sp. Vendelia Christiane Louise Møller (b. 1790, d. 1868)8. Baldur Fridtjof Hansen Nansen (b. 1817 - Egersund, RO, d. 1885 - Oslo) sp. Baronesse Adelaide Wedel-Jarlsberg (b. 1821, d. 1877)9. Fridtjof Nansen (b. 1861 - Kristiania/Oslo, d. 1930 - Polhøgda, Oslo) sp. Eva Helene Sars (b. 1858, d. 1907)5. Ove Christian Leyerdahl (b. 1718, d. 1766) sp. Maria Daae (b. 1720, d. 1799)5. Anna Sofie Leyerdahl (b. 1720, d. 1774)5. Petter Rumohr Jonasson Leyerdahl (b. 1723, d. 1776)5. Ove Andreas Jonasen (9) Leyerdahl (b. 1728 - Lærdal, SF, d. 1784) sp. Randi Helgesdatter (9) Ellingbø (b. 1732 - Ellingbø, Valdres, OP, d. 1807)6. Anna Sofie Ovesdatter (8) Leyerdahl (b. 1763 - Lærdal, SF, d. 1822 - Dale, Kyrkjebø, SF) sp. Anders Gunnarsen (8) Dale (b. 1752 - Kyrkjebø, SF, d. 1793 - Kyrkjebø, SF)7. Anders Anderssen (7) Dale (b. 1785 - Ljotebø, Kyrkjebø, SF, d. 1867 - Nordeide, Kyrkjebø, SF) sp. Gjertrud Olsdatter (7) Nordeide (b. 1787 - Nordeide, Kyrkjebø, SF, d. 1867 - Nordeide, Kyrkjebø, SF)5. Jonas Jonasson Leyerdahl (b. 1732, d. 1734)4. Anna Hansdtr Fanning Leyerdahl (b. 1687, d. 1747) sp. Per Knutson Hunderi4. Claus Hansen Fanning Leyerdahl (b. 1687)4. Christine Hansdtr Fanning Leyerdahl (b. 1689, d. 1753) sp. Laurentius Wangensteen (b. 1683, d. 1724) sp. Per Eriksen Klingenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er historien (kortverjonen) om Mette Dorothea Geelmuyden (moren til søstrene som giftet seg med far og sønn Wangensteen), og hennes andre ektemann Erich Ancher.METTE DOROTHEA GEELMUYDEN:Faren het Gert Geelmuyden og var av hollansk kjøpemannsslekt Hans far igjen var meget velsituert og ønsket at Gert skulle bli prest, noe han ble, og han startet sin karriære som personell kapellan hos Sognepresten i Leikanger. Han ble etterhvert gift med prestens datter Barbara Marie, og de fikk tilsammen 3 barn, en av de var Mette Dorothea. Presten døde plutselig og Gert overtok embetet. Men også Gert døde ung.Etter mange år var det Dorotheas tur til å gifte seg, og Gerts enke bestemte seg for at den utvalgte skulle være Issach Wilhelm Castberg, prest i Vang. Han hadde flere ekteskap bak seg, og var en ulykkelig og gammel mann.(Han hadde også en personell kapellan, nemlig Erich Ancher.)Når Dorothea, som var en usedvanlig flott og pen kvinne på 20 år fikk se sin utvalgte for første gang, gjemte hun seg på sitt værelse og gråt. (ikke uforstålig). Men gift ble de, og de dro til Valdres.ERICH ANCHER:Erich Ancher var av opprinnelig Svensk slekt, antagelig av gammel adel. Det var hans bestefar som hadde bygget opp 'imperiet'. De drev mange typer virksomhet innen handel, kjøp av gods og store skogeiendommer, hadde trelastbruk og drev skipsfart på England. Etterhvert ble de regnet som den rikeste famile på østlandet. Erichs far het Johannes, og han hadde i tillegg 2 brødre. (Carsten Ancher var Erichs fetter) Erichs far hadde en drøm om at Erich en dag ville bli biskop. Etter et opphold på Hedemarken hos presten Bennedeche, kom Erich Anker til Vang i 1761. Etter kort tid forelsket han seg i prestes datter Elisabeth.ERICH OG DOROTHEA:Dorothea fattet raskt interesse for Erich, og når presten Castberg ble syk og døde, ble de litt hetere (for å si det mildt.) og Erich brøt forlovelsen med sin Elisabeth og innledet et intimt forhold til Dorotha. Dorothea ble gravid, og de hadde fastsatt brylluppet i god tid før nedkomsten, men slik ble det ikke. En sønn ble født utenfor ekteskap og skandalen var et faktum. De giftet seg rett etterpå, og Dorothea nedkom etter en stund med et lite pikebarn. Erich ble stilt for Prosterett, og ble der avsatt. Etterføler ble Herr Prææm. Erich dro etter en tid til København for å søke kongen om benådning, og i 1776 fikk han igjen tillatelse til å søke nytt embete. Mens Erich var i Køvbenhavn nedkom hustruen med nok et barn, en pike.På vei hjem fra København dør Erich, og Dorothea blir enke, med en uekte gutt, og to ekte piker. (se innlegg 62)Det er disse pikene som til slutt blir gift med far og sønn Wangensteen i et dramatisk bryllupp i Vang Kirke.Her er maleri av Dorotheas første mann, Issach Wilhelm Castberg til venstre, Og med Erich Anker til høyreMvh Lars Ove

bilete0996.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(72:) Teksten om tremenninger sto i innlegg 34: '3. Corporal Ove Boyesen Stele j.m. Iartru Trondsdøtte Kattevøl var tremenninga'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per:Det var bare 'klippet' ut av Tore Eys bok om Stele, jeg har ikke sjekket den påstanden.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PerNei vel, men da lurer jeg på om det var helt vanlig på den tiden å kalle opp sine barn etter besteforeldre?Hvis ja, så er det bare Magnhild som ikke stemmer med OOWs barn. Både Lars, Margrete og Ove stemmer jo, og så vidt meg bekjent var navnet Ove ikke vanlig på den tiden.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

34 og 72;jeg har Gjartrud Trondsdtr Kvam og Ove Bøyeson Stele viet i 1750mens jeg har Gjartrud Trondsdtr Kattevøl og Endre Ivarsson Ellingbøså har jeg at Trond Jonsson Kattevøl og Kirsti Bøyesdtr Stele (han oldebarn til OOW og hun barnebarn til OOW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiNå har jeg sett på Boye Ovesens etterkommere (som jeg ikke har fått inn på dataen), og jeg kan bekrefte Arnfrids innlegg.Ove Bøyeson Wangensteen (1728-1801) ble gift med Gjartrud Trondsdatter Kvam (1735-5.1.-1818)Så Tore Ey har vært litt på bærtur ser det ut somMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Litt om Randi Helgesdtr Ellingbø. Hun var datter av Helge Helgeson Ellingbø og Kjersti Trondsdatter Kattevold. Hun var gift med Maren og Jonas sønn, Ove Andreas Jonassen Leyerdahl. (Randi og Ove er mine 4-tippoldefreldre. )'Alias: Randi Hunderi??Gift 1751.Ove og Rannei var først gardbrukarar på Kroken i Hafslo og frå 1759 på Kroken i Luster, men flytte i 1768 attende til Lærdal der dei vart husmannsfolk på ein plass under garden Øye.Ove Andreas og kona Rannei og dei ni borni deira er omskrivne under Gnr. 69, Kroken i Gards- og Ættesoga for Luster, band III, og dei er ogso omskrivne i bygdeboki for Lærdal.I 1801 bor Randi sammen med datteren Maren og hennes familie på gården Øye, Hauge i Lærdal.Fikk 9 barn; Jonas (1752-), Helge (1752-), Bøye (1756-), Maren (1758-) gm Jens Ovesen Øye, Anne Sofie (se eget sted), Hans (1765-1798), Ove Christian (1768-1768), Jørgen (1771-) og Dorte (1776-).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(81:) Jeg synes det mangler en konklusjon eller forslag til hypotese fra deg her, basert på barnas navn. Hva ville du altså ha tippet bakover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per:Vi vet at Kirstis (Oves kone) foreldre het Margrethe og Lars.Det heter også to av barna til OOW.Oves mor er Magnhild. Det går ikke igjen.Oves far het sikkert Ove Og en av OOWs sønner heter Ove.Jeg konkludrer bare ovenstående, og forsøker bare å komme videre i den opprinnelige debatten som dreier seg om : Hvem var OOWs foreldre.Mvh Lars OveJeg konkludrer bare dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

For ordens skyld; kilden til at OOWs mor virkelig het Magnhild er vel koppskatten, nevnt i (1), kan det være et blindspor, kan Magnhild være en fornrskning av et dansk navn? Har vi kilder fra Fredrikstad? Og, hvorfor er verken Ove jr el Ove sr nevnt blant prester i Norsk Prestehistorie? Litt full fart nå, men, jeg bare lurer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og:1.Jeg vet at moren til OOW het Magnhild, men vi vet ikke hennes farsnavn. Hvor kan vi finne ut det?2.Jeg vet (tror) at faren het Ove Andersen, alt tyder på det. Men hvor kom han i fra?.3. Hvor har OOW navnet Hviid fra? Moren eller faren sannsynligvis.4. Hvorfor kaller han seg også Steen i noen sammenhenger? Må vel også være fra mor eller far?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid:Jeg mener prestehistorien fra Vang slutter før OOW ble prest der. LenkeOg når det gjelder Magnhild og OOWs rapport om koppskatten. Hvorfor skulle ikke den være troverdig?Legger ved en avskrift gjort av Engelstad:Mvh Lars Ove

bilete0998.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har nettopp fått vite at navnet Hvid forekommer i Fredrikstad på 1600 tallet.En Jørgen Huidt nevnes i 1623 da han leverte taksten til en reparasjon av kirketaket Man vet derimot ikke mer til han.Og når det gjelder seglet som OOW brukte rett etter han kom til Vang (som sannsynligvis var hans fars) så kan jeg opplyse om at etter 1884 brukte han et annet segl med utpreget geistlig motiv.Et mantuansk kors med flg bokstaver mellom korsarmene I - N - SA - LVS. Lest i sammenhengr med korstegnet gir disse bokstavene sentens (oversatt): 'I korset er frelse' (tolking av førstearkivar professsor Lars Hamre)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Norsk prestehistorie; Elvesyssel Prosti;Ødsmål: Nils Christensen Hvid SP 1591-1624Solberg: Anders Christensen Hvid KAP 1602-1603Oddevoll (Uddevalla): Hans Christensen Hvid PKAP 1602-1610 Torsby: Anders Christensen Hvid SP 1603-1625Kongelv: Anders Eriksen Hvid KAP 1609Hedemarken;Ringsaker: Christen Nilsen Hvid SP 1551-1576 Gjentar her også etterlysningen i (66)'Ringsaker / Norderhov Hvid(t) Kristen Nilsen Hvid(t), prest i Ringsaker, Hedmark i siste halvdel av 1500-tallet. Han var sogneprest i Norderhov fra 1536 til noe før 12.7.1551, så på Ringsaker. Søker forfedre, ektemake og barn. Hadde datter Karen? gift med Jens Lauritsen Bugge som var i det fornemme bryllup på Hanestad. Mulig slektning er kanskje presten Jakob Olufsen Hvid (rektor ved latinskolen i Vang på Hedemarken 1586, prest i Furnes, prest i Vang fra 1586 til ca 1594). Slektsnavnet Albinus er brukt synonymt med Hvid(t). Mulig sønn er Anders Christensen Hvid, sogneprest i Thorsby i Båhuslän fra 1605 til ca 1625. Også her skal det vel mye til å finne noen, men hvem vet.' Prestehistorie forts. Bragernes;Oslo Hospital: Anders Eriksen Hvid P 1612-1614Så fra NST register:Hvid Abel Catharina, g.m. Reichborn 8: 223 flHvid Anders Anderss. (Albinus), prest 2: 144Hvid Anders Christenss. 2: 144Hvid Anders, sognepr. 18: 59Hvid Anne 29: 421Hvid Anne Cathrine, g.m. Sture, v. Hirsch 7: 360Hvid Anne, g.m. Blix 3: 91Hvid Anne, g.m. Bloch 19: 68Hvid Christian 26: 301Hvid Daniel 27: 246Hvid Elisabeth Svanenhielm, g.m. Heltherg 8: 221 flHvid Fredrikke Louise 2: 143Hvid h.r.adv. 26: 323Hvid Hans Johnss. 4: 187Hvid Jacob Olufss., prest 2: 143Hvid Johanne Friderica 27: 246Hvid Karen Lucretia 3: 310Hvid Lars, fogd 2: 143Hvid Lauritz Madss. 2: 144Hvid Magnild, g.m. Anderss. 24: 3, 11fHvid Maren, g.m. Blix 4: 254Hvid Marie Kristine Nielsd. 27: 245Hvid Mats Anderss. 2: 144Hvid Michel 29: 421Hvid Michel, stiftsskr. 3: 91Hvid Niels Pederss. 27: 245Hvid Nils 2: 144Hvid Ole, paa Aasgaard 4: 352, 364Hvid Regine 29: 421Hvid Regine, g.m. Blix 3: 91Hvid Stig Anderss. 26: 308Hvide Anders 14: 113Hvide Stig Anderss., marsk 14: 111 fg, 164Hvide ætten 34: 213f, 287fHvidt Abel Cathr. 13: 199Hvidt Christen, prest 5: 262Hvidt Cornelius, fogd 24: 13Hvidt Helene Chr. 2: 27, 32 flg., 40Hvidt Inger Helene 34: 302Hvidt Johanne Fredr. 2: 271Hvidt Johanne Fredrica, g.m. Trosdahl 24: 115Hvidt Lauritz Lauritzen, p. Moss 2: 198Hvidt (Hvid) Hans Clementss. 2: 272Hviid Armgart (Armgaard) Charlotte, g.m. Kragh (Krag) 6: 296, 24: 228Hviid Erik 12: 43Hviid Hans Blix 30: 232Hviid Hans, handelsm. 12: 44Hviid Ingeborg, g.m. Angell 12: 46Hviid Ingeborg, g.m. Ellingss. 12: 43Hviid Joh. Chr., godseier 12: 43Hviid Michel, stiftsskr. 12: 43Hviid Ole Hartvig 12: 44, 30: 232, 234Håper noen kan slå opp i de aktuelle numrene for oss...og se om det er noe av interesse for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

NST; de som heter Hui-:Huid Cornelius, fogd 33: 309Huid Mikkel, snekker 10: 17Huide Margrethe Lauritzd. 14: 170Huidt Jørgen 24: 15og WangensteenWangensteen Jens, prokurator 24: 2, 3Wangensteen Lauritz 24: 4Wangensteen Ole Ovess. 24: 1ff, 4, 15fWangensteen Ove 24: 4Vangensteen Gunhild Ovidia 28: 173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og endelig finner jeg disse på vigerust.netFredrikstad 1720:Hans Witt, harMichel Hvid aftaket soldat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er det noen som kan svare på hvem den norske prestedatteren Alhed, som bodde sammen med Otte Stigsen ('den siste Hvide' på mannssiden) død etter 20.02.1567, var. Skipshøvedsmann, Lensmann på Island, døde i svensk fangenskap. Otte skal ha vært sønn av Stig Ottesen til Rødkilde og bror til Poul Stigsen til Trinderup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid:Jeg vet ikke om du la merke til det men i innlegg 93 listet du opp noe fra NST-register, dette:Hvid Magnild, g.m. Anderss. 24: 3, 11fEr vi på sporet nå, eller må vi ringe Tore?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

je, je, jeg så det, men ville bare sjekke om du leste nøye, vi må etterlyse det spesielle nr av NST;Hvid Magnild, g.m. Anderss. 24: 3, 11f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men det er det samme som du gjengir i innlegg (1), Sigurd Engelstad, 24 (1973): 1-17, 'Slekten Wangensteens opprinnelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.