Gå til innhold
Arkivverket

[#40584] Ove Ovesen Hvid(e) Wangensteen (1650-1717). Kan noen bekrefte hans foreldre?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg spør igjen, kanskje er det allerede svart jeg uten at jeg har fått med meg det;- Er det noen samtidig kilde hvor Ove Ovesen tillegges navnet Wangensteen (i tilfelle hvilken). - Hvis ikke, når blir Wangensteen-navnet første gang brukt og i hvilken forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Uten å vite noe om personene dere søker, så ser jeg at det blir nevnt boka: Vegard Elvestrand: Generalkonduktør Christopher Hammer (1720-1804) og hans manuskriptsamling : registratur, biografi, slektshistorie (omslagstittel: Fra Københavns Universitet, Sorø Akademi og Ledreborg til Hadeland : skråblikk på dansk-norsk opplysningstid og en selvsikker embetsmann, frimurer og odelsbonde). - Trondheim : Universitetsbiblioteket i Trondheim : Tapir akademisk forlag, [2005], c2004. - xv, 827 s. - ISBN: 82-519-2013-2 (Tapir).Denne boka har jeg selv hatt hjemme fra biblioteket og den ga iallfall meg fine spor videre i det jeg skulle finne ut, så jeg kan anbefale at en av dere tar en titt i den! Pdf-filen som ligger på Nettet er grei å bruke til å orientere seg i, men erstatter ikke selve boka - iallfall ikke i mitt tilfelle.Lykke til!Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei GeirNår det gjelder bruken av navnet Wangensteen, så har jeg bare Engelstads betraktninger og kilder å støtte meg til.Jeg vet at OOWs barn brukte navnet, men er usikker på når OOW begynte å bruke det selv.OOWs kone Kirsti Larsdatter Riis brukte ikke navnet før etter sin manns død. (1715)Navnet Wang er 'lett' å forstå, men det er Steen og Hvide som er forvirrende.Her er et utdrag av Engelsens artikkel:Mvh Lars Ove

bilete1007.engelstad0001.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GineDen boken bestiller jeg på biblioteket i dag. Spennende! Tusen takk for tipset.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da konstatere at Ove Ovesen aldri brukte navnet Wangensteen ifølge de kilder man idag kjenner. Foreløpig vil ingen fortelle meg når samtidige kilder første gang bruker navnet Wangensteen, så dersom man ikke ombestemmer seg, får jeg heller se etter selv til høsten. Brukte Ove Ovesens enke noen gang navnet Wangensteen ? I tilfelle når ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GeirJeg kan ikke tidfeste når Wangensteen-navnet første gang ble brukt av alle. Det vi vet er at Ove Ovesen sannsynligvis bruker navnet i tiden etter han ble prest i Vang. Steen-navnet er nevnt mye tidligere.Når det gjelder hans barn så vet vi at alle brukte navnet Wangensteen (første barn ble født 1682)Enken er først nevnt med navnet etter Ove Ovesens død (1714).Jeg har scannet hele Engelstads artikkel, så hvis du vil lese hele, kan du bare sende meg en mail. lowangen@online.noMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykker meg sikkert uklart. Såvidt jeg kan se av det som er fremlagt og de henvisninger som finnes, har aldri Ove Ovesen brukt Wangensteen, heller ikke etter at han kom til Vang. Etter de opplysninger som er fremlagt, hvorfor skulle vi tro det? At barna tar et nytt, felles slektsnavn, har vi flere eksempler på.Det andre spørsmålet gjaldt bruken av Wangensteen-navnet blandt hans barn. Jeg vet i hvilket tidsrom barna er født, men mer interessant er når navnet brukes første gang (i samtidig kilde) og av hvem - og deretter når øvrige barn skrev seg Wangensteen (gjorde alle?).Det siste. du skriver at enken er først nevnt med navnet etter Ove Ovesens død. I hvilken forbindelse skjedde dette.Engelstads artikkel kan jeg vente med til jeg er hjemme (takk for tilbudet uansett), jeg begynner etterhvert å huske endel om artikkelen og om min hukommelse er riktig, er artikkelen like vag om første generasjon Wangensteen som (178) gir inntrykk av. Men igjen, skulle jeg ta feil og Engelstad ha en presis kildehenvisning for det aktuelle tidsrommet, mottas denne opplysning med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(127:) Gurrie hadde søsknene - Elisabeth Christine Wulfsberg, f. 1734, - Anne Dorthe Wulfsberg, f. 1735, - Thue Wulfsberg, f. 1737, alle i Vor Frelsers sogn, København

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei,Lassen hadde ingen flere opplysninger om Wangensteen. Jeg kikket også på de forskjellige variantene av Hvid og Steen uten å finne noe å gå videre med.Når det gjelder barna til OOW og mulig oppkalling har vi følgende:Lars - MorfarOve - FarfarMargrethe - MormorJacob - Mormors farBoye - Morfars farMaren - burde være oppkalt etter farmor, men kan være etter morfars morJens og Jørgen - burde være oppkalling på farssiden. Finner ingen passende på morssiden.Dersom OOW var sønn av Ove Andersen vet vi at farfars far ikke er oppkalt (selv om det er en liten mulighet for at Andersen er et 'familienavn'. Hvor ofte var det vanlig på denne tiden?)Slik jeg forstår det er navnet Hvid knyttet til Magnild. Er det korrekt? Dersom Magnild ikke mor til Ove, burde vi kanskje lete etter en Jens eller Jørgen Steen med en datter Maren?? F.eks. finner vi i Ramnes i 1620 sogneprest Jørgen Jørgensen Sten. Er det mulig å finne ut om han hadde barn?Dette er selvsagt bare tanker og gjetting, slik som det meste av denne debatten. For å finne ut mer må man nok gå til kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til BjørgTusen takk for at du tok deg tid til å se etter, men dette tror jeg blir en hard nøtt å knekke. Du har rett i at moren til OOW (som vi tror heter Magnhild) kanskje er av Hvid-slekten. Det er i alle fall mest logisk, men så var det det med oppkallingen. Maren 'burde' være etter farmor som du skriver, og Jens og Jørgen er også ukjente hittil.Så har du dette med Halland. Flere steder står det at OOW kom fra Halland, og det var vel i Sverige?Hvide og Steen er vanskelig å forstå, men hvis Hvide er fra OOWs mor, kan jo kanskje Steen være på hans fars side (men hvis Steen i Wangensteen er et slektsnavn er det vel trolig at også dette kommer fra moren)? Dette blir som du seier rene gjetninger, men det er kanskje det som skal til?Jeg har finlest Kjell.T.Lunds 'Han far' (prestehistorie og bygdeliv i Vang i Valdres), og det er riktig som du tidligere sa; det står mye om OOW der, men ingenting som kan gi svar på mitt utgangsspørsmål.Jeg var på Riksarkivet i dag og leste OOWs hustru Kirsti Larsddatter Riis sitt skifte. Det ble foretatt i 1727, altså før hennes død. Der fant jeg heller ikke noe interessant.Men Bjørg: Igjen...takk skal du ha!!Til Geir:Du har (som vanlig) rett. Det er ingenting som kan bevise at OOW brukte Wangensteen som navn før sin død. Det er brukt i referater, men ingen dokumentasjon på at han selv brukte det.Når det gjelder hans kone Kirsti, er det heller ikke dokumentert at hun noen gang brukte det før sin død.Når jeg leser skiftet etter Kirsti (1727) så bruker ALLE deres barn navnet Wangensteen.Min teori er da: Hvis vi tenker at Steen er et slektsnavn, og Wang er etter bostedet, så er det vel mest trolig at Steen også kommer fra OOWs mor? Det er vel lettere å lage et nytt slektsnavn basert på morens navn enn farens?MvhLars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller gjør vi det for vanskelig?Arnfrid kom med en teori tidligere:Har Hvide og Steen noe med Hvidtsten i Østfold å gjøre? Hva het Hvidtsten på 1600-tallet? Vi er jo i Østfold allerede, og selv om Hvidtsten og Fredrikstad ikke er nærmeste naboer, så kanskje?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ove Ovesen brukte i 1682 et segl som antageligvis tilhører hans far, Ove Andersen. Senere fikk han sitt eget segl.Her i debatten ble det tidligere spurt om jeg hadde bilde av dette seglet (hans fars) for om mulig stedfeste det.Her er detMvh Lars Ove

bilete1020.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til Tore Vigerust:Ove Ovesen ble student i 1668 i København. Det er bekreftet.Måtte han da ikke oppgi begge sine foreldre? Eller holdt det med faren?Hvis han måtte oppgi begge sine foreldre er det meget mulig at vi kan få morens fulle navn ved innskrivelsen? (den er tilgjengelig), men da i København.Vet du noe om praksis rundt dette?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet vi om familebibelen der prokuratør Jens Ovesen Wangensteen skrev:'Min far mag. Ove Ovesen Hviid sognepreæst til Wangsgjeld og Provst over Walders og Hallingdalen....osv...skal have være dansk af Fødsel.'finnes noe sted, kan vi på noen måte få etterprøvd tolkningen av dette.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid:Kilde: 'Avisen Tidens Tegn' 22.01.1920 nr 21. P.H.T.5.R4. bd.H (1907) s 37. ff. Bibelen eies i dag av fru arkitekt Sophie Thorp, Bydøy. (Oslo)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hvid, Hviid, Cornelius Hansen, foged over Hadeland, Toten og Valdres fogderi 12 dec. 1676.Huid, Cornelius, fogd NST 33: 309Hvid, Hviid, Iver Hansen, kammererer over Christiania stift 20 aug. 1664.Hvid, Hviid, Iver Hansen, stiftamtsskriver over Christiania stift 12 sept. 1670.Jeg vet ikke, men kanskje sønner av tolderen Hans Hvid som eide Skjersnes i Vestfold ca. 1638-60Hvid, Magnild, g.m. Anderss. NST 24: 3, 11fAnderss. Ove, rådm. NST 24: 3ff, 8ff, 16Dersom NST er korrekt så ert det Magnild som er født HVID, kanskje søster av Cornelius og Ivar.... men navnene går ikke igjen i Wangensteen-slekten, bortsett fra Hans i yngre ledd, dersom han er faren til Magnild. En datter av Hans Hvid på Skjersnes ble gift med en Jacob Jørgensen, ...kan det være Magnild...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kan toller Jacob Jørgensen (Tønsberg by), gm NN Hansdater Hvid (Skjersnes), være en bror av prest Jørgen Jørgensen Steen (Ramnes) (alle stedene i Vestfold)?Jeg tror at det kan være mulig, og da kan vi ha en kombinasjon av Hvid og Steen...Jacob Jørgensen levde imidlertid i 1659, ....så noen umiddelbar løsning ser jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolleren Hans Hvid i Tønsberg KAN kanskje være far til Magnhild, og i forbindelse med koppskatten i 1645 står det følgende:'Hans Huid, Kong maÿt Tholder offuer Tunßberg lenn, for sig och sin hustru hanns Arbeidsfolch, tuende drenghe och femb quindfolch'Men i 1655 er han død. Da står det i forbindelse med Odelskatten samme år:'Sal. Hans Huidtz Arffuinger' osv..Han var tydeligvis en velholden mann, og da er det snodig at OOW nevner sin mor som en fattig enke??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette er langt tilbake, men 1380: Randrup slott, Vinkel Sogn, Middelsom herred, Viborg amt: Anders Ovesen Hvide. kilde: CanishCatles.org

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det var kun ment som en kuriositet, og kilden var selvsagt DanishCastles.org (ikke Canish)Det går av og til litt fort i svingene, spesielt når jeg går til og fra terassen og hører på Sting på Bergenhus/Koengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Til 115: Mulig dette var feil fra hukommelsen. Jeg regnet med at ut fra at 'Mitt Liv' stort sett var PR for å pynte på virkeligheten og at Gjest Baardsen stort sett tok sjansen til å rømme nr den bød seg (se f.eks. Lenke) så er det lite sannsynlig at han ble sittende på Kvam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ArnfridOg hvis vi skal til Hvide-slekten er det mye å hente her. Og da snakker vi om langt tilbake, men om dette er et riktig spor vet jeg ikke. Jeg drar til arkivet i Oslo neste uke så får vi se; LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Kjenner noen til innholdet (II) i denne?Hougsrud Nepstad, Johannes T.:I. Riksråd Paal Eriksens ætt i Valdres. Den gamle Jevneslekten i 300 år og m. en gren tilb. til 1066.II. Wangensteen-Anker-slekten Valdres 1654-1960.III. Hougsrud i Begnadalen mm.Gjøvik 1962. 110pp. [MH]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.