Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#40647] Tronhjemsborgere

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Hvis du med 'Trondhjemsborgere' mener personer som hadde fått særskilte rettigheter når det gjaldt å drive handelsvirksomhet (f.eks. på Helgeland), er det ikke noen samlet oversikt over disse i den nevnte boka. Men vi finner såkalte 'Udeliggere' nevnt i de mange manntallene som er tatt med.Jeg tror du får bestilt boka (88 sider) direkte fra forfatteren og koster ikke all verden.Mvh Geir

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har fortsatt boka til salgs for kr 130, se f eks [url="http://www.vigerust.net/by/trondhjemindex.html>http://www.vigerust.net/by/trondhjemindex.html Boka inneholder kun kildetekster, ingen samlet oversikt over alle borgere på 1600-tallet. En slik samlet oversikt finnes ikke utgitt. Jeg kan særlig anbefale H Bergs bok, se kildefortegnelsen

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk alle. - Jeg så for meg at det kanskje var noen som hadde laget en oversikt over personer som var oppf. i dokumenter som 'Trondhjemsborger', - f. eks. på Helgeland. - Akkurat nu hadde jeg en bestemt person i tankene, som var 'Tronhjemsborger' på Helgeland siste halvdel av 1600- tallet.- Men om det fantes en bok hvor alle var med, så kunne jeg helt sikker bruke den i flere sammenhenger. - Nu vet jeg jo ikke om vedk. egentlig var fra området, da det liksom stopper med ham. - Det var jo en del forbindele med Trondheim ellers her, så han kunne jo like gjerne være fra Trondheim. -Alv. -

Gjest Alv Edvardsen

Javisst. - Tenkte jeg kunne forsøke å være litt selvhjulpen. - Vedk. Salmon (Salomon) Persen (Pedersen) var etter oppl. oppf. i 1670 som Trondhjemsborger på Tro i Tjøtta. 'Mot 30 år opptatt'. -- Tanken var da selvsakt å forsøke å fremskaffe ytterligere opplysn. om ham og kanskje hans opphav. - (Det er skifte etter ham i 1693.) --Alv. --

Gjest Alv Edvardsen

Hei.- Kilden om dette er kun en person som ringte meg, ettersom vi tidl. hadde diskutert noe om denne slekta. Han mente han hadde en liste over kjøpmenn i Tjøtta. - Hvem som da evt. har satt opp denne, vet jeg ikke. - Men hva jeg forstod, så var dette noe gammelt. -- Denne Salomon er jo en reell person, det vet jeg. - Hans kone var fra 'borgerslekt'. Men jeg hadde altså lyst å forsøke å finne ut noe mere om denne karen. --Alv. --

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg fikk nu opplyst at dette var et dokument som var i Statsarkivet i Trondheim.- Originalen skulle være skrevet i 1670 og angj. dok., en bevitnet riktig avskrift fra 1680. - Det manglet visstnok noe av første del av dokumentet og omhandlet således kun søndre del av Nordland. - Vedk. kunne altså da ikke si noe om hva slags eller i hvilken anledning dok. var skrevet. --Alv.--

Gjest Alv Edvardsen

Det er litt vanskelig å si noe annet om dette dokumentet enn hva jeg fikk referert. - Vedk. som har dette, bor på sørlandet og jeg i nord, så. -- For meg hørtes dette mere ut som en oversikt over handlere, men hvem kan si for sikkert uten at noen evt. hadde en utgave av hele dokumentet med forsiden. -- Stedet Tro (Troberget) som Salomon da skulle ha vært på, er jo ellers et kjent kremmerleie og som visstnok var i bruk senere av noen fra samme 'familiekrets'. --Alv.--

Gjest Alv Edvardsen

Det er vel heller ikke noen mulighet at noen har vært borti Salomons far, som jo må ha vært Per eller Peder - og ettersom Salomon åpenbart var et sterkt navn i familien, hette han mest sannsynlig Per (Peder) Salomonsen. Altså da tildligere på 1600 - tallet. Kanskje som 'borger' han også ? -- Jeg kunne også tenke meg som en eventualitet, at Salomon overtok virksomheten etter sin svigerfar som også skulle være 'Trondhjemsborger. - Selv om enken etter ham satt på en annen gård i 1666, (omt. i N.S.T.) - kunne jo han ha hatt sin virksomhet på Tro. -- Tja ? - Innspill ? --Alv.--

• 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har nu 'stormlest' boka om Tr.hjem f. Cicignon.- Dessverre finner jeg ingen jeg kan henge denne Salomon på. - Faktisk fant jeg kun en eneste Salomon og han er visstnok fra Jemtland og har et annet farsnavn. - Ellers var jo boka full av 'gamle kjente' og noen få aha ! - Spørsmål: Dersom man skulle lete etter skifte etter noen med borgerleie i Nordland og gård i Tr.heim, hvor ville man da helst finne dette skiftet ?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.