Gå til innhold
Arkivverket

[#40654] Nicoline Bergithe Nicolaisdatter (f. ca. 1798). Mulig å finne hennes aner?


Gjest Gine Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gine Olsen

Hei!Kristian, enig mht. favnsettere i Kristiansand, kanskje de har vært der, men at de ikke er registret med yrket sitt i folketellingene - ikke vet jeg!Noen som har lyst til å hjelpe med enda en kirkebokstolkning?Nicolines far, Nicolaj Gundersen Falck, ble som nevnt ovenfor gift med Maren Jansdtr. Ullerøy i 1798, mer presis 27. desember dette året i Vestre Moland (se første innførsel i det nye kirkeåret nederst på venstre side) LenkeNoen som kan tyde hele teksten for meg - jeg klarer bare noe av den: Copul. Mr. Nicolaj Gundersen Falck med Jomfr. Maren Jahnsdat. Langefeld ..... ..... ..... af 27de Novb. 1798 ..... Attest fra Sygne af 20de Decb. Caut. Christian F. Bræckestøe og Søren Tronstad.Også denne attesten (jf. Nicolines presteattest nevnt i innlegg 46-47) kunne vært spennende å få innblikk i, siden den er utferdiget etter at Nicoline er født og det mulig kunne være nevnt at Nicolaj har vært pekt ut som barnefar? Mvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Er det riktig tydet i mitt forsøk ovenfor på å lese i kirkeboka at bruden Maren Jahnsdtr. faktisk står som 'Langefeld'? Mener ikke å ha lest at hun hørte til den slekten, det er derimot brudgommens mor som hører hører til Langfeldtene.Noen som kan hjelpe med oppklaring?Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristinn Hegna

Tror ikke jeg kan oppklare annet enn å tyde innførselen: 'Copul: Mr. Nicolaj Gundersen Falck med Jomfr. Maren Jahns Dat: Langefeldt efter Kongl. Bevill: af 27de Novb: 1798, samt S.T. Herr Friedrichsens Attest fra Sygne af 20de Decbr: S.A.[samme år] Caut. Christian F. Bræckestøe og Søren Tronstad'. Det var altså ikke mye du manglet...! Det må forstås som at hun heter Langefeldt, antar jeg.K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Tusen takk for fin hjelp igjen, Kristinn!Håper jeg etterhvert blir enda bedre til å tyde selv, det hjelper, men går sent! Likevel er det et skritt frem i treningen hver gang en får hjelp til tyding og kan tenke, åh, sånn ja!Jeg får sjekke bøkene om Langfeldt igjen ved leilighet og se om Maren Jahnsdtr. faktisk var en Langfeldt, selv om hun 'bare' er en bifigur og ikke en ane i forhold til meg. Jeg liker å samle så mye informasjon som mulig rundt mine hovedfigurer.Mange hilsener fra Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.