Gå til innhold
Arkivverket

[#40707] Jeg gjør oppslag i Folkräkningen 1890 og Sveriges Dödbok


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Til Helen. Denne her var ikke helt enkel. Undres på hvor man har Karl Johans etternavn fra ?Jeg ser jo at han heter Karl Johan Johnsen når sønnen Bjarne Nils Mikal døpes i 1884. Når han gifter seg i Bergen året før så heter han det samme, faren heter da Jon Jonson.Jeg har lett etter Karl Johans fødsel i sverige, og tror jeg har funnet den, eller det vil si det må være han.Født 2/4 døpt 3/4 1858 Lunds stadsforsamling Malmøhus län. CARL JOHAN oägta son af pigan Maria Knudsdotter. Usikker men så må det være fadderne som er ført som: Maria Olson, Thilda Johnson och Karina Hansson. Det ser ut som moren var 23 år. (kan Thilda være slektning på farssiden tro ?)Så som du ser her fremkommer det ingen far, og heller ingen anmerkninger om han.Jeg har forsøkt å finne Maria og sønnen Carl Johan igjen i husforhør men uten hell. Stadsforsamlingen er veldig stor og jeg tror det må noen med lokalkunnskap til.Så litt gjetting, altså veldig usikkert, men i folketellingen 1890 i sverige finner jeg:Maria Knutsson født 1839 i Bosarp, Malmøhus og hennes mann Anders Wilhelm Petersson født 1838 Lund, Malmøhus. Deres adresse da var: Clements rote, Lund stad, Malmøhus.De er ikke oppført med barn. Kan dette være Karl Johans mor, og den mann hun så giftet seg med ? Som sagt bare gjetning.Tilbake til Karl Johans vielse i Bergen. Det står da i kirkeboken at han ble konfirmert 1873 i Lund. Hva da med et spørsmål på anbytarforum under Malmøhus, Lund ? Der vil du kanskje få svar fra de som har den nødvendige lokalkunnskap.Jeg søkte også på Karl Johan Johnsen/Benedicte Henriksen på familysearch. Der fikk jeg opp navn på en her i Norge som har sendt inn informasjonen om familien. Det ser ut for meg som det er Benedictes familie hun har mest om, men hva med et spørsmål til henne da, i tilfelle hun vet mer ?Lykke til med letingen. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Til Anne-Lise Ang Jan Ivar Jansson. Hva søker du info om ? Fra folketellingen 1890:Post 2953076Jansson, Janne Iwar drängf. 1877 i Håbol (Älvsborgs län, Dalsland)Pojke, ensam i familjenWångsjö. Håbol (Älvsborgs län, Dalsland)vFödelseort i källan: Håbols annexI grunnen ikke noe mer info enn det du selv har skrevet. Har lett litt videre i fødelsesbok og husforhør.Født 20/12-1877 Håbol, älvsborg län JAN IVAR. Noe farsnavn fremkommer ikke. Mor: Maja Sofia Andreasdotter, hemmansdotter, Ø. Olasbyn.Fra husforhørene 1878-86 og 1886-90 Ø. Olsbyn:Egare Andreas Jansson født 21/10-1822 hustru Katrine Svendsdotter 24/11-23 son Jan Magnus 15/2-49 dotter Maja Sofia 1/3-51 son Emanuel 25/5-53 son Adam 29/9-55 Martin 6/6-62 Olaus 17/6-64 (Olaus reiste til Amerika 29/1-87)Det står spørsmålstegn på om foreldrene var gifte.I husforhøret 1886-90 bodde Maja Sofia på Vångsjø, kom dit 8/11-86.Det er den plassen Janne Ivar bodde på i 1890, alene. Bare gjetning, men kan mor være død tro ?Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jansson, Janne IvarFlenstad 540 72 Gullspång (Boendeadress 1 nov 1970)Död 16/10 1974.Kyrkobokförd (1967) i Amnehärad, Amnehärads kn (Skaraborgs län, Västergötland). Mantalsskriven (1967) på samma ort.Född 24/8 1877 i Håbol (Älvsborgs län, Dalsland).Änkling (17/5 1972). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Amnehärad, Gullspångs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: HÅBOL (Älvsborgs län)Källor: MTL 71 / RTB 74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Jansson, Inga MarieFlenstad 540 72 Gullspång (Boendeadress 1 nov 1970)Död 17/5 1972.Kyrkobokförd i Amnehärad, Amnehärads kn (Skaraborgs län, Västergötland). Mantalsskriven på samma ort.Född 13/5 1887 i Norge.Gift kvinna (20/8 1924). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Amnehärad, Gullspångs kn (Västra Götalands län, Västergötland)Födelseförsamling i källan: NOKällor: MTL 71 / RTBd 72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Hanne. Flott at du fant Maja Sofia i 1890. Henne hadde jeg oversett.Lurer på jeg om den Janne Ivar du har funnet i innlegg 203 er en annen person enn den som Anne Lise søker.La merke til i husforhørene også at det var 2 stk, jeg trodde også en stund at det var den du har funnet.Ut fra den fødselsdato Anne Lise oppgav, så slo jeg opp i fødelsesboken, og ganske riktig så står Janne Ivar der.Så derfor er det nok 2 forskjellige, skulle jeg tro. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Iversen

Hei Anne Lene og Hanne.Tusen tusen takk for all hjelp. Forsto jeg deg riktig Anne Lene når det ikke var nevnt noen far til Janne Ivar Janson i husforhørene eller var det kirkeboken?Anne Lene har nok rett vedr.at det er en annen Janne Ivar (203). Mine olderforeldre bodde sine siste år i Idd.Janne Ivar Janson giftet seg med Alette Kristine Aronsdatter i Idd 1914, men vi vet fra familien at han var gift først med hennes søster(vet ikke navnet) og de fikk et barn som ble boende i Sverige(Ed). Trenger navn og datoer hvis noen har tid og mulighet.Hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Anne-Lise Ja du forstod meg helt rett, i det jeg har sett er det ikke nevnt noen far noen steder.Jeg kan gjerne se litt mer, men det tar litt tid, og akkurat nå står jeg på farten til å reise bort. Blir trolig borte i helgen.Hvis mandag er tidsnok for deg så titter jeg gjerne litt mer om det ikke har kommet frem noe mer her.Du kan evt kontakte meg på : alenehagen@hotmail.comEllers svarer jeg her om jeg finner noe. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Det gjelder en av mine oldemødre, Kaisa Bryngelsdatter, født 17.11.1861 i Töftedal, Älvsborgs län (?). Hun flyttet til Østfold og giftet seg med Erik Jørgensen i Fredrikstad. Her kalte hun seg Karen. Kan du finne ut hvem hennes foreldre var? Mvh Kari H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helen Waardal

Til Anne Lene Kan du sende meg navnet på hun som har sendt inn informasjon til familysearch på e-post til meg: tom.waardal@broadpark.no Enda en gang, takk for hjelpen. Mvh Helen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei Kari. Jeg vil trenge mer informasjon: Når omtrent dro hun til Norge, når giftet hun seg. Tror du at du kan hendvende deg til meg via e-post?Hilsen Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Kjære alle sammen!Det har vært morro og hyggelig å kunne hjelpe til, men jeg ønsker nå å avslutte denne debatten. Oppslagene (til tider omfattende) har begynt å ta mye tid. Jeg må innrømme at med så mange oppslag blir det liten tid til hvert enkelt, noe som gjør at jeg ikke har fått undersøkt så grundig som jeg vil og burde. Men det har vært mange interressante saker.Mhv. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Espen Grønna Brataker

Hei alle sammen!Jeg har nå bestemt meg for å åpne dette tilbudet om oppslag igjen, men med en liten forandring. Oppslagene har til manglet nødvendig informasjon, og i enkelte tilfeller har de også ligget utenom disse to kildene jeg tilbyr oppslag i. Jeg har derfor laget noen skjemaer som dere kan benytte dere av. Informasjonen dere skriver inn vil bli sendt til min e-post adresse.Sveriges befolkning 1890: [url="http://home.online.no/~olgroenn/svfeb90.html>http://home.online.no/~olgroenn/svfeb90.htmlSveriges dödbok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Blir det ikke veldig lukket da? Det er jo ikke at du kan svare på som andre kan svare på? Synes det var fint sånn du hadde det. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei HanneJeg forstår godt hva du mener, og det hadde vært fint om det hadde vært mer åpent, men på en annen side, det kom mange spørsmål som var vanskelige å svare på fordi de var omfattende eller manglet nødvendig informasjon. Jeg tror det også kan bli enklere for de som spør spørsmål, for da slipper de å tenke på hva de burde ta med og hva de kan unnlate.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.