Gå til innhold
Arkivverket

[#40730] Evt. slektshistorielag på Rödö, i Jämtland ?


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg lurer på om noen har greie på hvor man evt. kan henvende seg for å få noe greie på en familie som bodde på Rödö, i Jämtland, Sverige, omkring år 1900 ? Jeg er takknemlig for alle svar. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

De jeg leter etter er følgende : Marie Pedersdatter ( f. Engebretsen )Osen, i Trysil,08.02. 1844,g.m. Iver ( Ivar )Pedersen, fra Gudbrandsdalen. De hadde mange barn som var født på Rödöen, i Jämtland. Uten å være helt sikker på riktig rekkefølge, så skal det vel være følgende : Ivar, Jacob, Amalie,Marie,Lovise ? Pauline og Eline Josefine. De 2. sistnevnte har jeg sporet opp, så det er i orden, men lurer på hvor det ble av de andre, pluss foreldrene ? Men det er vel vanskelig å få noe mere greie på dette ? Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Några föräldrar och barn med angivna namn kan inte påträffas i Rödöns eller dess annexförsamlingars födelseböcker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg går ut fra at de brukte Engebretsen som etternavn, ellers så var det vel Ivarsdatter, eller Ivarsson ? De eneste jeg vet datoer på av disse her, er Marie Iversdatter, f. på Rödöen, 17.07. 1876, Pauline ( brukte i alle fall Engebretsen ), f. på Rödöen, 16.04. 1882, og Eline Josefine Engebretsen, f. på Rödöen, 27.07.1883. De andre vet jeg desverre ikke datoene på, men de er vel eldre enn de 2. sistnevnte ? Med hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg har også hørt at de har vært i Orkanger, eller Orkdal, kan de ha havnet her ? Det er litt merkelig at de ikke skal finnes i fødselsregistrene på Rödöen, for dem jeg har greie på, så står det at de er født på Rödöen. Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Göran Eriksson

Inte ens om jag söker på födelsedatum kan de påträffas. Vad är källan till deras födelseort ? Kan det istället vara Rödöy i Nordland ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var da merkelig. Du er helt sikker på at Iver Pedersen ikke er fra Rødøy i Norge? LenkeFinner ikke spor av han ellers i 1865 tellingen heller?Hvor skulle dette paret ha giftet seg tro?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg har i alle fall fått beskjed fra noen av disse etterkommere at det er Rödöen i Jämtland, men et par av barna til Pauline Engebretsen, er født i Orkanger. Ellers så virker dette veldig innfløkt. Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1890 folketelling på Rødøen i Jamtland fant jeg ingen med noen av disse navnene. Det må vel bety at familien har flyttet hit etter 1890?Da tror jeg at du må få hjelp av lokalbefolkning i området til å finne husforhør eller andre kilder senere enn 1890.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Eneste Marie Engebretsdatter jeg har funnet i passe alder i 1865-tellingen er denne damen: LenkeHar du opplysninger om denne Marie f.1844 fra kirkebøker i Trysil?Finner ingen i passe alder i Osen på den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg glemte å oppgi at Marie Engebretsdatter, var født( før ekteskap )og at hun var født på Løsset i Åmot, 08.02.1844. Hennes foreldre var : Peder Engebretsen og Marte Gulbrandsdatter. De ble senere gift, og bodde i Osen. De hadde tilsammen 8. barn, og alle de andre,utenom Marie, er født i Osen, som dengang lå under Trysil. Når det gjelder Marie Pedersdatter og hennes barn, så er nok de født før 1890, men jeg må vel kanskje lete i Orkanger ? Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den siste opplysningen hjalp med å finne den rette Marie kalt Pedersen her: Lenke Det var en rekke søsken som er født døpt i Aamot også: Goro dpt 21 mars1847 Ingeborg dpt 1849 Engebret dpt 1 aug 1851 Enok dpt 14 jun 1858Muligens flere søsken, skal se hva jeg finner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være faren til Mari som her er enkemann i aamot i 1865? LenkeFant flere barn ved foreldresøk få fam s. Ramser opp her: Goro f. 6 okt 1846 Goro dpt 21 mars 1847 Enok dpt 25 des 1857 Enok dpt 14 jun 1858 Peder f. 4 jan, dpt 17 jun 1855 Engebret f. 10 jun , dpt 1 aug 1852 Mathea f. 18jun, dpt 23 nov 1860 Marie f. 8 feb dpt 16 aug 1844 Gurine f. 19 sep 1862, dpt 16 aug 1863. Alle barna er oppført døpt i Aamot. ( Oppført med Pedersen som etternavn.) Med forbehold om rett avskrift. Kan hende det går an å finne vielsen til Marie og Iver et sted nær Aamot? Om da ikke Marie flyttet ut tidlig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Jeg takker for at noen vil hjelpe meg, for dette er egenlig litt merkelig. Marie Pedersdatter dro nok ut ganske tidlig er jeg redd, og hun ble gift med Iver Pedersen, som da trolig var i Åmot.Jeg lurer på om han var fra Kvam,? i Gudbrandsdalen. Flere av deres barn skal være født i Jämtland, deriblant datteren Pauline, f. 16.04. 1882. Hun ble gift med blikkenslager Ole Kristian Hansen, Orkanger, født 30.07. 1880. 2. av deres barn, ble født i Orkdal. Ole Valdemar Hansen, f. 15.09. 1913, og Odd Valentin Hansen, født, 19.07. 1915. Jeg lurer på om denne reiseruten til Iver Pedersen og Marie Pedersdatter kan ha gått mellom evt. Orkdal-Orkanger og Jämtland ? Ganske merkelig ? Med hilsen Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.