Gå til innhold
Arkivverket

[#40738] Johannes Håvardson med familie - frå Gloppen til Eid?


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

En Randi Johannesdatter giftet seg i Eid 03.07.1768 med Lars Jacobsen.[url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100189748230&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9SoFj&juris2=SoFj&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Sogn+Og+Fjordane&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeDet er skifte etter en Randi Johansdtr. på gården Lien i Eid 1792-95.LenkeI samme periode er det skifte etter en Christense Jensdtr. på samme gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er enig med deg i at dette ike er noe bevis, men hva med å be om hjelp ang. disse skiftene i Arkivforumet.Du har jo nå skifter både etter en Johannes Haaversen, Christense Jensdtr. og Randi Johannesdtr. Det burde kunne gi deg svarene du savner. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser at en Christense Jensdatter Øvrelid, gifter seg med Jacob Jacobsen Myrul 3/7-1768, samme dagen som Bror til Jacob, Lars Jacobsen gifter seg med Randi Johannesdatter, de er forlovet samme dag også og med samme Caut. Der står ingenting i KB om hun er enke når hun gifter seg. I BB for Eid på Øvrelid(Høyelid)ser det for meg ut til å være et manglende ledd i brukar rekkefølgen??. Det kan ha vært Johannes Haaversen som har vært brukar fra ca 1730-40 til neste brukar Jacob får bruket i 1768, jeg ser at Johannes Haaversen dør i 1765 (22/12) og er 56 år, noe som passer helt med Fødselsåret til Johannes H. på Hestenes i Gl. 1709. Men aldersen til denne Christense Jensd. er oppgitt til 68 år da hun dør i 1793 (17.11). Hun skal være født i 1713 iflg. BB Gloppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg ser også at Christense Øvrelid er fadder ved flere annledninger fra 1750 og en Johannes Øvrelid er fadder i 1762, dette tyder også på at dette paret har vært brukere på gården i en periode som ikke er nevnt i BB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Mange takk for dette, det kan ikkje vere tvil om at dette er folka frå Gloppen, sjølv om Kristense har pynta litt på alderen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Der er riktig at der er en Randi Johannesdtr., datter til Johannes Larsen Øvre Lie, og en Ragnild Johnsdtr., datter til John Ingebrigtsen Øvre Lie. Den 3 vielsen er det nok jeg som har ikke har klart å lese fishkortet mitt godt nok, der er skrevet 1 halv side i KB om Baltzer Andersen Hielmeland som møter opp på prestegården og forlanger noe av presten, dette innvolverer en Ole Johansen Løchen, og her har jeg feiltolket KB, så den vielsen mellom Ole Johansen Løchen og Randi Johnsdtr. Øvre Lie, skal jeg fjerne når jeg nu skal gå igjennom alle de eldste KB for Eid og prøve å skrive de av på nytt med nye scannede bilder fra Statsarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Takk for denne oppklaringa! Eg har sett såpass i kyrkjebøkene for Eid at eg godt forstår at det ikkje er så enkelt å få alt heilt rett med ein gong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.