Gå til innhold
Arkivverket

[#40775] Niklas, mannen til Åse Sveinsdotter på Hove, Fåberg, 1400-t.

Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Den Jorunn som det her er snakk om, kan det være den samme som er nevnt i DN II, 848 [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=1980&s=n&str=>LenkeEr så den Jorunn som ikke kan bygge på Hovin i det brevet enke etter Berdor Ivarsson på Hovin eller er hun en slekting?Berdor ser ut fra dette å være i slekt (frende) med Guttorm Alfsson på Hunder.Det er vel for øvrig slik at Nikulas Andresson (Glømmen?) er svenn hos Berdor i 1394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Den Jorunn som det her er snakk om, kan det være den samme som er nevnt i DN II, 848 [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=1980&s=n&str=>LenkeEr så den Jorunn som ikke kan bygge på Hovin i det brevet enke etter Berdor Ivarsson på Hovin eller er hun en slekting?Berdor ser ut fra dette å være i slekt (frende) med Guttorm Alfsson på Hunder.Det er vel for øvrig slik at Nikulas Andresson (Glømmen?) er svenn hos Berdor i 1394

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg forsøkte i går kveld å legge inn noe rundt dette temaet men det var vissnok feil i 'hovudsløyfa', hva nå enn det er.Jeg lurer egentlig på om det er flere Jorunn på Hove rundt 1400-tallet. Om så, er en av de Jorunn datter til Sunnolf Ivarsson og er det sannsynlig at denne Sunnolf Ivarsson kan være bror til Berdor Ivarsson som var på Hove. Finnes det noe belegg for at Ragnhild Ivarsdatter på Glømmen også kan være av samme familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den Jorunn (på Storhove) som nevnes 1463 i DN II 848 er (trolig) datter at Sunnilv Ivarsson, Berdor Ivarsson på Hovins bror. Hun var ikke enke etter Berdor (hvilket heller ikke står i originalen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Det er vel også å forst at Guttorm Alfsson var i nær slekt med Berdor Ivarsson (frende). Kan så denne Guttorm være fra Skåden? Finnes det noe om hva Skåden-godset innbefattet? Lå f.eks. Hovin inn under det? Hovin var vel på denne tiden delt da det er snakk om Nordre Hovin som Jorunn ikke kunne bygge på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes nok en del kilder å ta utgangspunt i, for den som vil rekonstruere Skåe-godset. Men Hove kan ikke ha ligget under Skåe - eller omvendt - i tiden ca 1400-1500. Henning Sollied har i NST VII-X gitt opplysninger om eierforholdene til Skåe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Tore H Vigerust

Hustru Jorunns andre mann var Harnikt Henriksson på Glømmen i Øyer, faren til herr Bengt Harniktsson. Hennes første mann, som var far til biskop Olav, var Niklas Andresson (Glømmen-ætten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Mener du altså at teksten ''To Lagrettemænd kundgjöre deres Fædres Udsagn, at Guttorm Alfssön havde givet sin Frænde Berdor paa Hofvin halve Eidesby paa Livstid, hvilken Gaard dennes Enke Hustru Joron nu negtede at fravige'' er en feilaktig gjengivelse av originalen (DN II, 848) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

ja, denne teksten er en særdeles feilaktig oppsummering av diplomet. Diplomet opplyser ingen ting om hvordan slektskapet var mellom Berdor og Jorunn. Ikke annet, enn at Jorunn disponerte gods - trolig ved arv - (som er bekreftet av andre kilder) - etter Berdor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Vigerust/36:) Hadde det vært mulig for deg å gjengi hva du mener er en riktigere oppsummering av diplomet (DN II, 848, Lenke) hva angår Hustru Jorunn's mulige relasjon til Berdor ? Hva tror du grunnen kan være til at oppsummeringen i DN framstiller Jorunn som Berdor's enke ? (Jeg har forstått det slik at 'Eidesby' er gården Ensby mellom Hunder og Fåberg ? Stemmer dette ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Jeg er enig med Tore i at brevteksten ikke sier noe om at Jorunn er enke etter Berdor. Det som jeg derimot lurer på er hvorfor Jorunn ikke kan være mor til biskopen (Olav). Faren, Niculas Andresson, er vel uten tvil svenn hos Berdor i 1394? Ref. DN III, 515.Lenke Om så Berdor kan være onkel til Jorunn ville det kunne være naturlig. Oppgjøret mellom biskop Olav og Hr. Benkt inkludete vel både det som kom fra Jorunn, Niculas og Harnikt?Derimot er slektskapet til denne Guttorm Alvsson på Hunder et mysterium for meg. Likeså at Jorunn ikke kunne flytte tilbake til Hove. Min hypotese er at denne Guttorm godt kunne være sønn av Alf Haldorsson på Skåden, men det er selvfølgelig uten noen direkte kilder. Guttorm virker å være yngre enn Jorunn da samtalen gikk før 1442.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det er mulig jeg misforstår bakgrunnen for setningen din, Svein, men er det hevdet at Jorunn IKKE kan være mor til biskop Olav Niclasson (ca 1394-før 1457) ? Tvert imot sies det jo over at hun VAR. Mener du Bengt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

i NST for 1986, som vedlegg til O T Forseths artikkel om Glømmen-ætten, er det en bibliografi over tidligere diskusjonsbidrag om disse ættene, vesentlig trykt i NST; - disse bidragene anbefales som lektyre, da man der finner svar på mye av forhold det fortsatt (helt unødig) spørres etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.